در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار مجله آرونو، در حماسه اربعین، سیل مشتاقان اباعبدالله (ع) به سمت کربلا راهی شده و در این مسیر شاهد موج خروشان عاشقان امام حسین (ع) هستیم؛ در این مسیر قصه آمدن هر کدام از مهمان و میزبانان متفاوت است و هرکدام خود را به طریقی به کربلا رسانده‌اند؛ درباره این حماسه عظیم داستان‌های فراوانی گفته و شنیده شده اما در این مسیر چه روایتگرانی بهتر از افرادی که خودشان هرساله پا در این مسیر می‌نهند و ماجرای کودکانی که پذیرایی از زوار را بر عهده دارند تا بزرگ‌ترهایی که با آنچه داشته‌اند به میزبانی ایستاده‌اند را به چشم دیده‌اند.

امروز کربلای سال ۶۱ هجری نیست که حضرت زینب (س) تنها رسانه میدان باشد، بلکه اربعین ۱۴۴۵ است و حدود ۲۲ میلیون نفر عظمت این مسیر را چشیدند، جمعیتی میلیونی از شاعر، نویسنده، فیلمساز، هنرمند و خواننده که تک تک آن‌ها می‌توانند راوی این مسیر باشند.

جای خالی روایتگری میلیونی از حماسه عظیم اربعین/ در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد

در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد

البته که این روزها هنر روایتگری محدود به شاعران، نویسندگان و هنرمندانِ مطرح نمی‌شود، بلکه رسانه‌های امروز فرصتی را برای تک تک افراد ایجاد کرده تا هر تلفن همراه و زائر یک راوی و قصه‌گو باشد؛ امروز همه ما برای تک تک دنبال‌کنندگان صفحات مجازی‌مان روایتگر وقایع اطراف‌مان هستیم و چه واقعه‌ای بزرگ‌تر از آنکه در طول چند روز عده‌ای هرچه دارند و ندارند را به عشق حسین (ع) به میدان می‌آورند؛ نکته قابل توجه در این میان این است که رسانه‌ای شدن این حرکت محدود به زائران اربعین نمی‌شود و در این مسیر حتی عاشقانی که روز گذشته با حضور بی‌نظیر خود لحظات بی‌نظیری را در سراسر کشور به ثبت رساندند نیز، رسانه اربعین هستند.

جای خالی روایتگری میلیونی از حماسه عظیم اربعین/ در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد

جای خالی روایتگری میلیونی از حماسه عظیم اربعین

هرچند که در اربعین امسال در فضای مجازی پویشی با نام «#گزارشگر_اربعین» به راه افتاد و برخی از زائران روایت‌های خود از این سفر را به اشتراک گذاشتند، همچنین در این میان فعالان فضای مجازی و افرادی مانند حسین دارابی روایاتی متفاوت از این سفر ارائه کردند و از طرفی شاهد رخ دادن برخی اتفاقات شاخص مانند نقش بستن تصویر قرآن در میان بین‌الحرمین بودیم که اگر این رسانه‌های مردمی و جمعی نبودند از وقوع آن‌ها مطلع نمی‌شدیم اما طبق آمار، حدود ۴ میلیون نفر از زوار اربعین از ایران بودند که نیمی از آن را جوانان و نوجوانان ۱۵ تا ۳۵ سال تشکیل داده و فعالیت آن‌ها با فضای مجازی عجین شده اما با این وجود شاهد تولید محتوای متناسب با چنین جمعیتی نبودیم.

جای خالی روایتگری میلیونی از حماسه عظیم اربعین/ در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد

بر همین اساس اگر حداقل نیمی از جوانانی که در این مسیر حضور داشتند به تولید محتوا در این باره می‌پرداختند و لحظات منحصر به فرد از گریه و خنده‌های این مسیر را به اشتراک می‌گذاشتند، لحظات متفاوت‌تری در فضای رسانه‌ای این مدت داشتیم.

بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال در صدر تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام

طبق آماری که خبرگزاری ایرنا سال گذشته منتشر کرد و مربوط به «واکاوی تصویر ۵ ساله اربعین در شبکه‌های اجتماعی» بود، «بی‌بی‌سی فارسی» فعال‌ترین و پربازدیدترین صفحه اینستاگرامی مرتبط با اربعین بود که به تولید محتوا پرداخته، البته عمده محتوای این صفحه، انتقادی بوده و با بیانی غیرمستقیم به برجسته کردن نقص‌های اجرایی و مدیریتی برگزاری مراسم اربعین پرداخته بود؛ «ایران اینترنشنال» هم دومین صفحه فعال مرتبط با اربعین بوده که به انتشار تصاویر و متون تخریبی و سوگیری مخالفت با ماجرای پیاده‌روی اربعین و مراسم این رویداد پرداخته بود.

جای خالی روایتگری میلیونی از حماسه عظیم اربعین/ در این مسیر هر زائر باید یک قصه‌گو باشد
نمونه‌ای از محتوای منتشر شده ایران اینترنشنال در ایام اربعین امسال

با این آمار است که می‌توان بیشتر به ضرورت این امر پی برد که حماسه عظیم اربعین نیازمند سرایش و نگارش است؛ در این روزها لحظاتی در مسیر نجف تا کربلا رقم خورده که باید توسط حاضران و شاهدان در قاب تصاویر و قلم‌ها ماندگار شود تا عده‌ای از این جای خالی به نفع خود بهره نبرند و درست در همین میان است که بیانات رهبر انقلاب مبنی بر «شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند.» اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *