مدرسه تلویزیونی، راهکاری برای انتقال آموزش از مرکز به حاشیه

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار مجله آرونو، با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، شبکه آموزش برنامه مدرسه تلویزیونی ایران را برای بهره‌مندی دانش‌آموزان کشور از آموزش و جبران فضای تعطیلی مدارس راه‌اندزی کرد که در جدول پخش برنامه درسی این برنامه آموزش‌هایی برای دوره‌های ابتدایی، متوسطهٔ اول و دوم قرار داشت؛ این برنامه در دوران تعطیلی مدارس و در اوج بحران و شیوع بیماری کرونا نمونه همکاری بین صداوسیما و سازمان آموزش‌وپرورش بود که ١٠ اسفندماه سال ۱۳۹۸ با آموزش دروس مقاطع تحصیلی به این ترتیب از شبکه آموزش سیما آغاز شد: صبح مقطع ابتدایی، ظهر مقطع متوسطه اول و بعدازظهر متوسطه دوم دبیرستان و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش هر عنوان درسی در ۲۰ دقیقه از هر پایه ظرف مدت ۴ تا ۵ ساعت به‌صورت روزانه آموزش داده شد.

فصل‌های پیشین این برنامه یعنی در دوران کرونا به صورت پخش زنده روی آنتن می‌رفت اما با بازگشایی مدارس و با توجه به استقبال خوب دانش‌آموزان و خانواده‌ها از این برنامه، فصل جدید برنامه در راستای عدالت آموزشی ساخته و در قسمت‌های مختلف ضبط و در ساعت‌های مشخص پخش می‌شد؛ سال گذشته نیز دوره جدید مدرسه تلویزیونی با فضایی جدید و چاشنی سرگرم‌کننده به آنتن رسید و رئیس صداوسیما ادامه آن را اجرایی شدن یکی از راهبردهای مهم سند تحولی رسانه ملی یعنی «تقویت عدالت رسانه‌ای» عنوان کرد.

مدرسه تلویزیونی، راهکاری برای انتقال آموزش از مرکز به حاشیه

دسترسی به تلویزیون تنها شرط بهره بردن از مدرسه تلویزیونی است

از سمتی مدیر شبکه آموزش در این زمینه اعتقاد دارد: با مروری بر بیانات رهبر انقلاب در این زمینه می‌توان به کوتاهی‌هایی که نسبت به عدم استفاده درست از ساختار آموزشی در سراسر کشور اتفاق افتاده، رسید؛ در طرح جدید مدرسه تلویزیونی، هرکسی که به تلویزیون دسترسی دارد می‌تواند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرد.

در کنار موارد مذکور راه‌اندازی مدرسه کنکور اتفاق خوب دیگری بود که دوره اول آن اتفاق افتاد و می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوشایندی باشد، از جمله همان نکته مدیر شبکه آموزش که درباره جلوگیری از مافیایی شدن بازار آموزش کنکور مطرح کرد، همان نکته‌ای که سال‌ها در صداوسیما مورد نقد کارشناسان مختلف قرار می‌گرفت و البته در اقدامی کاملاً متناقض و سرمایه‌سالار بسترهای تبلیغی و آگهی‌های بازرگانی برای این کلاس‌ها و مؤسسات کنکور فراهم می‌شد.

امسال و با شروع سال تحصیلی جدید نیز قرار است که شبکه آموزش سیما با رویکرد عدالت و تحول آموزشی، از ساعت ۷ صبح روز شنبه اول مهرماه با اجرای اردشیر منظم و با سرود بوی ماه مهر برنامه‌های مفرحی را برای دانش آموزان روی آنتن ببرد، همچنین علیرضا صادقی مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش در گفت‌وگویی از شروع سری جدید مدرسه تلویزیونی خبر داد و گفت: برنامه امسال «زنده» است و از سوم مهرماه کار خود را آغاز می‌کند؛ برای دروس ابتدایی از کلاس اول تا ششم سه درس ریاضی، فارسی و علوم که محتوای آموزشی برای آن‌ها وجود دارد و برای دروس متوسطه اول ریاضی و علوم برای کلاس هفتم، هشتم و نهم و برای متوسطه دوم دروس تخصصی بیشتری هست.

مدرسه تلویزیونی، راهکاری برای انتقال آموزش از مرکز به حاشیه

وی درباره تفاوت‌های این مدرسه تلویزیونی با سال گذشته، توضیح داد: برنامه امسال نسبت به سال گذشته تفاوت‌هایی دارد که اولاً زنده است و ثانیاً علاوه بر نکات آموزشی، آیتم‌های متنوعی و قالب‌ها و فرم‌های رسانه‌ای از جمله کروماکی در نظر گرفته شده است؛ برای دروس ابتدایی مجریان خاص خودش و دوره متوسطه مجریان اختصاصی خودشان متناسب با سن و سال و پایه تحصیلی انتخاب شده‌اند.

سوالاتی از جنس سوالات دانش‌آموزان

مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش خاطرنشان کرد: مجریان برنامه‌ها صحبت‌هایش در ارتباط با دروس است و سؤالاتی هم که مطرح می‌کنند سؤالاتی از جنس و نظرات دانش‌آموزان است، همچنین اتفاق مهم مشاوره‌های آموزشی است که در خلال آموزش دروس قرار گرفته و این‌ها اتفاقاتی است که به مدرسه تلویزیونی امسال اضافه شده‌اند؛ قرار است یک برنامه چابک و سرحالی که آموزش را توأمان با سرگرمی و طعم لذیذتری برای دانش‌آموزان پیش می‌برد.

وی تأکید کرد: هنوز به جمع‌بندی برای پخش مدرسه تلویزیونی در شبکه‌های دیگر نرسیده‌ایم؛ مدرسه تلویزیونی از ساعت ۲ بعدازظهر با آموزش دروس اول تا ششم آغاز می‌شود و از ساعت ۴ تا ۶ عصر ویژه متوسطه اول و دوم این برنامه روی آنتن خواهد بود.

مدرسه تلویزیونی، راهکاری برای انتقال آموزش از مرکز به حاشیه

به گزارش مجله آرونو، مدرسه تلویزیونی، مدرسه‌ای است که گامی مؤثر در جهت اجرای عدالت آموزشی بر می‌دارد و در این راستا آموزش را از مناطق مرفه‌نشین به‌سمت مناطق محروم کشور منتقل می‌کند تا همه فرزندان ایران بتوانند از شرایط مناسب‌تری برخوردار شوند و به‌صرف نبودن امکانات از رقابتی به نام کنکور جا نمانند.

در این سال‌ها با رشد قیمت‌ها شاهدیم که برخی از مدارس و مؤسسات آموزشی با شهریه‌هایی سرسام‌آور اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان و خصوصاً کنکوری‌ها می‌کنند که طبیعتاً همه اقشار جامعه از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آیند و نتیجه چنین بحثی این موضوع می‌شود که درصد فراوانی از رتبه‌های برتر کنکور را دانش‌آموزان مدارس خاص تشکیل می‌دهند و در این راستا اقداماتی مانند مدرسه تلویزیونی می‌تواند تا حدی این فاصله را کم کند و امیدواری‌ها برای کسب جایگاهی خوب در لیست قبول‌شدگان کنکور تا حدی افزایش دهد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *