نگرانی‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال‌های نمایش خانگی

|

فهرست مطالب

به گزارش مجله آرونو، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با اهالی هنر و تئاتر کشور یک بار دیگر نگرانی خود نسبت به بعضی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی و دیگر آثار نمایشی را اعلام و اظهار کرد: مهم‌ترین خط قرمز هنرهای نمایشی باید خانواده باشد که این موضوع متأسفانه در بسیاری از آثار نمایشی دیده نمی‌شود.

وی افزود: در هنرهای نمایشی، باید توجه به این فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، اما الان با آثاری در حوزه‌های نمایشی مانند تئاتر مواجه هستیم که بیننده، بعد از دیدن نمایش، به‌سمت پوچ‌گرایی سوق داده می‌شود یا متأسفانه بعضی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی نابودی خانواده را به نمایش می‌گذارند.

این نکات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نگرانی‌های او از روز نخست حضور در مسئولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها مطرح شده است، وی همچنین درباره ترویج مصرف سیگار یا مشروبات الکلی هم توصیه‌هایی داشته است که نمایشِ آن‌ها به جامعه آسیب وارد می‌کند؛ چرا که اولین عامل خودکشی در ایران و دنیا اعتیاد و مشروبات الکلی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه در جمع بازیگران این نکته را هم یادآوری کرد که بسیاری از این هنرها نیز یک هویت ایرانی و اسلامی دارند، اگر چه آنچه که هم‌اکنون به‌عنوان تئاتر شناخته می‌شود، شاید وارداتی باشد، هنرهای نمایشی با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین است و ریشه در فرهنگ خود ما دارد و این موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنر اصول خودش را دارد و نمی‌توان این اصول را نادیده گرفت، به همین دلیل هم در تدوین سند حکمرانی هنرهای نمایشی، باید دیدگاه اساتید این رشته دریافت شود تا در تدوین این سند از این دیدگاه‌ها استفاده شود. برای حل مشکلات حوزه هنرهای نمایشی یک راهکار می‌توان ارائه داد و آن تدوین سند حکمرانی هنرهای نمایشی است. البته بارها گفته شده است که حکومت‌داری با حکمرانی متفاوت است که باید دقت شود.

هنرمندانی همچون ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، فرهاد قائمیان و سیدجواد طاهری بازیگر و مدیر تئاترشهر در این جلسه حضور داشتند که نکاتی را مطرح کردند.

ایرج راد که رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر هم برعهده اوست، با اشاره به وجود ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل رشته تئاتر در کشور گفت: هنوز هنر به‌خصوص تئاتر به‌عنوان شغل در کشور شناخته نمی‌شود و هم‌اکنون بسیاری از این فارغ‌التحصیلان که اغلب جوانانی هستند که با هزینه و تلاش بسیار و با صرف عمر و توان، این رشته را در مراکز آموزش عالی خوانده‌اند، زمینه مناسبی برای فعالیتشان وجود ندارد.

وی افزود: محدودیت سالن و امکانات در کشور نیز به‌گونه‌ای است که بسیاری از این فارغ‌التحصیلان، مجبور به فعالیت‌های غیرمرتبط با تئاتر هستند و باید گفت که تعدادی از آنان در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند. شغل شناخته شدن هنر، یکی از خواسته‌های حداقلی هنرمندان است.

مدیرعامل پیشین خانه تئاتر با اشاره به زحمات فراوانی که برای ایجاد سازمان تئاتر و ایجاد تشکل‌های صنفی مرتبط با هنرهای نمایشی در کشور کشیده شد، گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، هیچ نامی از تئاتر به میان نیامده بود، در برنامه ششم نیز در این باره مصوباتی داشتیم، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد، حتی در طول سال‌های گذشته، بعضی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در زمینه هنرهای نمایشی، اجرا نشد.

قطب‌الدین صادقی نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه تئاتر و هنرهای نمایشی، یکی از چهار پرچم فرهنگی و از اسطوره‌های فرهنگی این سرزمین در طول همه قرن‌های گذشته است، گفت: این هنر سرشار از ارزش‌های اخلاقی است که متأسفانه به خاطر سیاست‌های غلط، هم‌اکنون بار تجاری گرفته است. هم‌اکنون در ۶۷ دانشکده کشور، ۳ هزار کلاس آموزش تئاتر برگزار می‌شود، بی‌توجهی به آینده شغلی این افراد، امید و شادمانی را از این جوانان می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه ما، با اینکه فرهنگ نمایشی قدرتمندی داریم و تنوعی از انواع نمایش تراژیک و طنز و سنتی و کودک داریم حتی یک مکان به‌عنوان تئاتر ملی نداریم. متأسفانه الان تئاتر یک بازار تجاری شده است و به همین دلیل نیز بیش از ۹۵ درصد مردم اصولاً تئاتر نمی‌بینند.

هوشنگ توکلی نیز در این نشست با اشاره به رشد تئاتر در دوران انقلاب اسلامی گفت: هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته تئاتر و نمایش در کشور داریم، اما متناسب با این رشد، زیرساخت‌های مناسب آماده نشده است.

فرهاد قائمیان نیز در بخشی از این نشست با اشاره به وضعیت تئاتر به‌ویژه در استان‌ها گفت: بسیاری از مراکز استان‌ها فاقد یک سالن تئاتر مناسب هستند این در حالی است که مشخص نیست که خروجی مراکز مختلف آموزش عالی همچنین آموزشگاه‌های آزاد در تربیت فارغ‌التحصیلان تئاتر چیست؟ در بسیاری از مواقع، نظارت تأثیرگذار نیست و فقط بازدارنده است؛ هم اکنون یک اداره‌کل متولی تئاتر در کشور است و جای تعجب دارد که چرا تئاتر، که زیربنای دیگر هنرهای نمایشی در سینما و تلویزیون است، یک سازمان مشخص مانند سازمان سینمایی ندارد.

سیدجواد طاهری، مدیر تئاتر شهر نیز در این دیدار به اشاره به محدودیت و مشکلات این مجموعه گفت: در سال گذشته از بیش از ۲۰۰ اثر نمایشی که خواستار اجرا در تئاتر شهر بودند، حداکثر ۳۰ اثر ظرفیت اجرا پیدا کردند، چون در تئاتر شهر زیرساخت‌ها نیاز به تقویت دارند و توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا نیست.

وی افزود: قوانین مصوب در حوزه نمایش نیز غالباً کلی است و بر همین اساس نیز سلیقه‌ای اجرا می‌شود، پاک‌سازی محیط تئاتر شهر و معضلات مرتبط نیز از مشکلاتی است که متأسفانه حل نشده است.

در ابتدای این جلسه گزارش از وضعیت تئاتر کشور توسط علی ایزدی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد.

ایزدی در این گزارش، تعداد سالن‌های نمایش در کشور را ۱۳۴۳ سالن اعلام کرد و گفت: به ازای هر ۷۸۲ نفر، یک صندلی نمایش در کشور وجود دارد، همچنین سال گذشته، ۱۰۸۳ تئاتر در کشور مجوز گرفت و تاکنون در سال ۱۴۰۲، ۶۵۸ نمایش مجوز گرفته است. بیش از ۹ جشنواره تئاتر بین‌المللی و ۲۶ جشنواره ملی و سراسری همه سال در کشور برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *