شرکت‌های ریلی یک ریال حق دسترسی پرداخت نمی‌کنند

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، سید میعاد صالحی در نشست خبری نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه در بخش باری، با شبکه موجود یعنی حدود 15 هزار کیلومتر دو خطه و تک‌خطه با احتساب 31 هزار واگن، 330 لکوموتیو باری فعال داریم.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر 300 لکوموتیو باری برای جابجایی بار در شبکه ریلی کمبود داریم، افزود: طی یک دهه قبل تمرکز روی موضوعات دیگر بوده تا تأمین لکوموتیو. به همین دلیل هم معضل در این بخش بیشتر و بیشتر شده است.

وی با اعلام اینکه متوسط عمر 330 لکوموتیو باری بالای 30 سال است، گفت: برای رفع نیاز این بخش، نیازمند تمهید بودیم.  چراکه لکوموتیو دانش خاصی می خواهد و های تک است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین پارت تهاتر نفت اواخر سال گذشته نقد شد، اضافه کرد: حدود 500 میلیون دلار برای تهاتر نفت جهت تامین قطعات یدکی لکوموتیوهای موجود در نظر گرفته شده است. از این محل(تهاتر) 500 میلیون دلار نیز برای تامین لکوموتیو نو در نظر گرفته شده که اولویت خرید با تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین 300 لکوموتیو سال جاری برنامه ویژه‌ای ارائه می شود.  تولید لکوموتیو نو چند سال زمان می برد و تهاتر نفت برای تامین لکوموتیو چند مصوبه محرمانه را پشت سر گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه 100 لکوموتیو متوقف در کشور داریم، اضافه کرد: خرداد ماه امسال 50 لکوموتیو متوقف را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می کنیم. این لکوموتیوها به بخش خصوصی سالم و توانمند واگذار می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش لکوموتیو طی یکسال باز می گردد، اظهار کرد: مشارکت در این حوزه از مسیر ROT دنبال می شود که برای این کار 20 دستگاه لکوموتیو آماده شده است.

صالحی از مذاکره با وزارت صمت برای تامین لکوموتیو توسط صاحبان بار خبر داد و با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید لکوموتیو سفارش گذاری می کند، گفت: سال 1400 از 150 لکوموتیو زیمنس مسافری 82 دستگاه فعال بود. از این تعداد نیز 17 دستگاه لکوموتیو به صورت ایمن فعالیت داشتند. 

وی درباره واگن باری و مسافری اظهار کرد: امروز حدود 31 هزار واگن باری داریم که در دولت سیزدهم 3000 دستگاه واگن باری نو به ناوگان ریلی افزوده شده است.تمام این واگن ها با سفارش بخش خصوصی، تولید داخلی و با تسهیلات ارزان قیمت تبصره 13 عملیاتی شده است. این یک رکود تاریخی است.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید واگن‌های باری مشکلی در کشور نداریم، افزود: امروز دیگر نیازی به واگن باری نداریم، مگر برای نوسازی. برخی واگن‌های باری عمر بالای نیم قرن دارند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه حدود نیمی از 1000 واگن مسافری کشور عمر بالای 30 سال دارند، گفت: باید مشخص شود عمر مفید یک واکنش مسافری چه میزانی است و برای نوسازی آن اقدام کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه عمر برخی واگن‌های باری در کشور 60 سال است، تاکید کرد: برای این بخش نیازمند جراحی هستیم.

وی همچنین گفت:100 همت عقب ماندگی بازسازی برخی خطوط ریلی داریم، این باید انجام شود. وقتی مالک واگن حق دسترسی راه آهن را نمی دهد، راه آهن چگونه عملیات بازسازی را انجام دهد؟ مجموع عقب ماندگی ما در بهسازی و نوسازی خطوط ریلی 100 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه شرکت های حمل‌ونقل ریلی مسافری ریالی بابت حق دسترسی به راه آهن پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: این در حالی است از بین شرکت‌های ریلی فعال باری نیز از 23 شرکت، 18 شرکت حق دسترسی را پرداخت می کنند.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *