عبدالله دیدهبان در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو در قزوین از ثبت بیش از یکهزار شکایت مردمی در حوزه مسائل بهداشتی شهرستان قزوین طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بیش از هزار شکایت مردمی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بهداشت مواد غذایی، پسماند، بهداشت محیط روستا و بهداشت حرفهای در سال ۱۴۰۲ در سامانه ۱۹۰ ثبت شد.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان بهداشت محیط در زمان مقرر به این شکایتها رسیدگی کردند، افزود: از ۱۰۰۸ فقره شکایت رسیده ۷۰۲ فقره درباره بهداشت محیط مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران و فستفود یا مربوط به کیفیت مواد غذایی بوده که حدود ۷۰ درصد شکایتهای مردمی را به خود اختصاص میدهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین با بیان اینکه ۹۹ فقره از شکایتها درباره بهداشت محیط اماکن عمومی و مدارس بوده است، اضافه کرد: ۵۰ فقره شکایت از مراکز بهداشتی و درمانی و ۴۷ فقره شکایت هم درباره بهداشت محیط روستایی داشتیم.
دیدهبان با اشاره به پنج فقره شکایت درباره پسماند خانگی ادامه داد: ۱۰۵ مورد درباره شکایت از عناوین آب و فاضلاب، طغیان بیماریهای منتقل شده از آب و غذا، حشرات، جوندگان و بهداشت حرفهای نیز در سامانه ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه ۵۱۲ فقره از شکایتها توسط کارشناسان مرکز بهداشت تأیید شد، گفت: در همین رابطه ۳۴۶ فقره اخطار کتبی بحرانی و غیربحرانی برای متصدیان متخلف صادر شده است و در ضمن ۴۰ واحد تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را هم پلمب کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در بررسی شکایات تعداد ۴۹ مورد نمونهبرداری مواد غذایی و آب انجام و برای بررسی به آزمایشگاه مرجع ارسال شد، از شهروندان نیز تقاضا داریم که شکایات خود از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و موارد دیگر بهداشتی را در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بهداشت محیط به آنها رسیدگی شود.