به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی اظهار کرد: حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل را جذب کردهایم، ۹۶ هزار نفر از معلمان در قالب شیوه جدید آموزشی، گروهبندی شده و با بحثهای علمی، به تبادل نظر پرداختند که تجربه موفقی بود و این شیوه آموزشی ادامه خواهد یافت.
وی افزود: اقدام دیگری که از دو سال قبل آغاز شده بود بحث سامانه شناسایی افراد بازمانده از تحصیل با نام سامانه شهید محمودوند بوده است، سال تحصیلی گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل را جذب کردهایم؛ امسال علی رغم اینکه در موضوع شناسایی افراد بازمانده از تحصیل دستاوردهایی داشتیم، عمده چالش ما در بحث جذب این افراد به تحصیل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای حدود ۸۰ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل، مسئول پیگیری تعیین شده است، بیان کرد: ۲۰ عامل در بازماندگی و ترک از تحصیل تأثیر دارد، به راحتی نمیتوانیم کسانی را که یک سال تحصیلی در مدرسه ثبت نام نکردند به عنوان بازمانده از تحصیل اطلاق کنیم، به طور مثال حدود ۵ هزار نفر از این افراد فوت کردند.
طریفی حسینی خاطرنشان کرد: آئین نامه جذب بازماندگان از تحصیل را تدوین کردیم که به زودی در اولین جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی سند تحول با حضور معاون اول رئیس جمهور این موضوع بررسی خواهد شد.
۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در کیفیت بخشی مدارس عشایری
وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر بحث عدالت تربیتی و کیفیت بخشی به مدارس عشایری است، افزود: ما به طور چشمگیری در آزمون استخدامی ماده ۲۸ امسال و در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به طور ویژه به استخدام معلم در مدارس عشایری توجه کردیم، تلاش بر این بوده است که افرادی جذب شوند که در این مناطق سکونت داشتند، جذب این افراد تاکنون بیسابقه بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سالهای گذشته حدود یک میلیارد تومان بابت کیفیت بخشی به مدارس عشایری سرمایه گذاری میشد که امسال این رقم به ۴۰ میلیارد تومان رسید، حتی در استان آذربایجان غربی یک مدرسه تیزهوشان ویژه عشایر راه اندازی شده است.
تحول در معاونت آموزش ابتدایی در سه محور / ۴۰ درصد از معلمان ابتدایی دوره اول در نظام دوری فعالیت خواهند کرد
طریفی حسینی گفت: بنا داریم در سه محور امور مربوط به معاونت آموزش ابتدایی را به پیش ببریم، اصلاح نظامات حکمرانی و اداره امور در نظام آموزش ابتدایی، عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و و بحث کیفیت بخشی آموزشی و توانمندسازی نظامات مدرسه هم موضوع دیگر است.
وی بیان کرد: در بحث کیفیت بخشی آموزشی و توانمندی نظامات مدرسه، اولین اقدامی که بنا داریم انجام دهیم تدوین جدول عناوین دروس و ساعات هفتگی است که با همکارانمان در سازمان پژوهش بازنگریهای لازم را خواهیم داشت، امیدواریم تا پیش از شروع سال تحصیلی آینده بتوانیم جدول عناوین دروس را تدوین و تصویب کنیم و مقدمات بازنگری کتب درسی را داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع دیگر بحث ارتقای سواد خواندن و نوشتن است، اظهار کرد: این بار به صورت متفاوت در بستههای تربیت یادگیری با همکاری سازمان پژوهش انجام شده است که طی آن صد ساعت درسی که به صورت شناور وجود داشته و از آن استفاده نمیشود یا به صورت اختیاری توسط مدارس اجرا میشود، مورد توجه ما خواهد بود.
طریفی حسینی گفت: در باب بحث نظام استعداد و خلاقیت پروری یک بسته آماده شده است که در قالب اقدامات فوق برنامه در همان ۱۰۰ ساعت آزاد درسی دیده شده است که برای ساماندهی ساعتهای درسی مکمل و فوق برنامه است، بحث دیگر ما استقرار نظام دوری است که میخواهیم ۴۰ درصد از معلمان ابتدایی دوره اول در نظام دوری فعالیت کنند.
وی افزود: بحث ساماندهی کلاسهای چند پایه و روستایی و عشایری را داریم که آئین نامههای خوبی در شورای عالی آموزش و پرورش در جهت بهبود این کلاسهای درس تدوین شده است، سالها این آئین نامهها اجرایی نشده و ما بنا داریم این آئین نامهها را احیا کنیم، سازوکارهای جذب نیروهای کار آمد را در دستور کار داریم.