به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پلیس، فیروز کشیر با اشاره به مفهوم «سد معبر» اظهار کرد: سد معبر به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است که در قانون شهرداریها و آئیننامه راهنمایی و رانندگی به این مورد اشاره شده است، دستفروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی مغازهداران جلوی محل کاسبی خود در پیادهروها، همگی از انواع سد معبر است که بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب میشود و با آن برخورد صورت میگیرد، سد معبر باعث میشود تردد شهروندان سخت یا ناممکن شود، بنابراین با این تخلف برخورد قانونی صورت میگیرد.
وی افزود: سد معبر در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز ممنوع است، در ماده ۱۶۳ آئیننامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیادهروها و گذرگاههای پیاده، توقف در ورودی و خروجی اتومبیل رو ساختمانها، مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریتها، در ۱۵ متری شیرهای آب آتشنشانی و شیرهای منصوب به این موضوع، در ۱۵ متری چراغهای راهنمایی و رانندگی که سد معبر هستند نیز ممنوع اعلام شده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: اگر وسیله نقلیه شما در مکانی پارک شده باشد که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود نیز این امر تخلف است؛ در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آئیننامه راهنمایی و رانندگی نیز اشاره شده است که در خیابانهایی که پیادهروی آنها قابل عبور نباشد و پیادگان مجبور هستند از بخشی از سطح سواره رو عبور کنند، حتی اگر آنجا تابلوی «مطلقاً ممنوع» نداشته باشد نیز هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد، یعنی آئین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن میکند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.
کشیر گفت: در ایستگاههای وسایل نقلیه همگانی همچون اتوبوسها، تاکسیها و در محلهایی که تابلوی «مطلقاً ممنوع» نصب شده است نیز به هیچ عنوان نباید توقف و پارک کرد؛ پلیس در مواجهه با این تخلف، در ابتدا اعمال قانون و جریمه میکند، اما اگر سد معبر بهگونهای باشد که موجب راهبندان شود، خودرو به پارکینگ منتقل میشود، مراحلی که باید برای ترخیص خودرو باید انجام شود نیز بهگونهای است که به آن سد معبر نمیارزد.
اجرای طرح رفع اثر پوششهای پلاک
وی با اشاره به تخلف پوشش پلاک وسایل نقلیه ادامه داد: طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه دستکاری در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم تلقی و برای آن مجازاتی در نظر گرفته میشود، عدهای از رانندگان برای دور زدن طرحهای ترافیک، اقدام به تغییر پلاک خود میکنند؛ در مورد موتورسیکلتها، این موضوع کمی متفاوتتر است، زیرا بیشتر این افراد، وقتی قصد انجام جرایم مختلف همچون کیفقاپی را دارند به دستکاری پلاک روی میآورند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: شاهد هستیم عدهای از موتورسواران که همه قوانین را رعایت میکنند و حتی کلاه ایمنی نیز بر سر دارند با دستکاری پلاک خود برای عبور از طرحهای ترافیکی، خود را در در معرض سایر اتهامات نیز قرار میدهند، انجام این جرمها برای دور زدن طرحهای ترافیکی صحیح نیست و به آبروریزی و دردسرهای بعدی آن نمیارزد.
کشیر افزود: در چنین مواردی ممکن است جریمه برای سایر خودروها و موتورسیکلتها ثبت شود که این مسئله نیز بسیار مشکلزا است؛ با افرادی که پلاک وسیله نقلیه خود را میپوشانند نیز برخورد میشود، طرحی به نام «طرح ۱۰»، در تهران در حال انجام است که در آن شهرداری و پلیس راهور با همکاری یکدیگر، وسایل نقلیهای که پلاک خود را میپوشانند متوقف و در همان محل، پوشش را خارج میکنند، فرض ما در این طرح این است که افراد از روی ناآگاهی زنجیرهای موتورسیکلت خود را روی پلاک آویزان کردهاند.
وی گفت: اگر فردی پلاک خود را دستکاری کند، از آنجا که ممکن است برای فرد دیگری جریمه ثبت شود، این امر جرم است و با آن برخورد میشود، طرح رفع اثر از پوشش پلاک نیز از هفتم آذر ۱۴۰۲ شروع شده که ادامهدار است، تا پایان سال گذشته، حدود ۳۰ هزار مورد رفع اثر از پلاک خودروها و ۸۲ هزار مورد نیز برای موتورسیکلتها انجام شده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: رفع اثر یعنی اینکه تمام موانع و اجسامی همچون ماسک، زنجیر، گل و لای یا طلق که روی پلاک وسیله نقلیه وجود دارد در همان محل برداشته شود و اعداد پلاک مشخص و واضح شود.
کشیر با اشاره به تخلفات پلاک در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه اعمال قانون و حدود ۳۸۰۰ دستگاه وسیله نقلیه نیز توقیف شدند، مالکان این خودروها، به خاطر مخدوشی پلاک و تغییر در ارقام آن به مراجع معرفی شدهاند و حدود ۲۰۰ هزار موتورسیکلت نیز اعمال قانون شدند و ۳۲ هزار مورد توقیف داشتیم.