دشت لیشتر کجاست؟

|

دشت لیشتر کجاست؟

فهرست مطالب

دشت لیشتر کجاست؟

اگر دوست دارید گوشه‌ای از بهشت را روی زمین ببینید، بلیط هواپیما گچساران را رزرو کنید و از دیدن طبیعت شگفت‌انگیز دشت لیشتر لذت ببرید. در این سفر خارق‌العاده، طبیعتی بکر و زیبا با گل‌های رنگارنگ و هوایی مطبوع، روحتان را جلا می‌بخشد. در دشت لیشتر، جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند؛ از این‌رو سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن این صحنه رویایی، راهی گچساران می‌شوند.

images 1715842448 6645ad90e65a5

دشت لیشتر و زیبایی‌های آن

لیشتر یکی از روستاهای گچساران به‌شمار می‌رود که آن را به روستای عرب‌ها یا علی‌آباد نیز می‌شناسند؛ این روستا جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی کم‌نظیری را در دل خود جا داده است. دشت لیشتر یکی از جاذبه‌های گردشگری گچساران محسوب می‌شود که با وسعت بیش‌از 6500 هکتار، در فاصله 20 کیلومتری سد کوثر در گچساران قرار دارد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا، 720 متر است که زیست‌گاه گونه‌های مختلفی از گیاهان مختلف محسوب می‌شود. در این منطقه، 100 گونه گیاهی شناسایی شده است که بیشتر آن‌ها از خانواده Asteraceae و تعداد از آن‌ها نیز از خانواده Lamiaceae و Boraginaceae هستند. گونه‌های گیاهی این منطقه، به ناحیه رویشی ایرانی تورانی اختصاص دارد و 50 درصد از فلور منطقه را در بر گرفته است. در این دشت، 39 گونه بوم‌زاد، 41 گونه دارویی و 5 گونه سمی می‌بینید؛ در مجموع 100 گونه گیاهی،21 گونه از آن‌ها، توان بالقوه برای تبدیل‌شدن به علف هرز را دارند.

جاذبه‌های دشت لیشتر

جذابیت و زیبایی‌های دشت لیشتر تنها به وسعت سرسبز و گیاهان متنوع آن، ختم نمی‌شود. این دشت با وجود مجموعه‌ای از آبشارهای پلکانی و گنبد تاریخی آن، رویایی به نظر می‌رسد. بازدید از این مجموعه و تماشا این حجم از زیبایی، می‌تواند بهترین تجربه شما از سفر را رقم بزند. برای اینکه این مجموعه بکر و جاذبه‌های خارق‌العاده را بیشتر بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.

آبشار کیوان لیشتر

هفت آبشار کوچک پلکانی، تصویری خارق‌العاده از آبشار کیوان لیشتر را به تصویر می‌کشد. این آبشار شگفت‌انگیز در 25 کیلومتری گچساران واقع شده است که از محل اتصال دو رودخانه دره تنگ درک و دره سور، سرازیر می‌شود. آبشار کیوان در دل طبیعت بکر دشت لیشتر، با برکه‌ها و استخرهای متعدد، چشم‌اندازی رویایی را ایجاد کرده است. این آبشار زیبا 7 پله دارد، این پله‌ها به‌صورت طبیعی و مانند استخر در دل صخره‌ها تشکیل شده‌اند.

این آبشار زیبا و پله‌های آن، جان می‌دهد برای شناکردن و وقت‌گذراندن در طبیعت بکری که چندان از شما دور نیست؛ اکنون که به این شهر سفر کرده‌اید، آب‌تنی در آبشار کیوان لیشتر را از دست ندهید. در این بهشت کوچک، یک طرف را به تماشا مناظر زیبا، آبشارهای مرتفع و پوشش گیاهی متنوع بنشینید و در طرف دیگر نیز، از دیدن برکه‌هایی لذت ببرید که محلی‌ها، آن‌ها را برمه می‌خوانند. اگر بخواهید نهایت استفاده از زیبایی‌های بکر این منطقه را ببرید؛ حتما دره‌نوری در دره‌های لیشتر را امتحان کنید.

برای رفتن به آبشار کیوان لیشتر، باید به سمت روستا لیشتر یا علی‌آباد حرکت کنید؛ سپس به سمت آبشار بروید. این بخش از مسیر را می‌توانید با خودرو شخصیتان سپری کنید و در نزدیکی آبشار، ادامه مسیر را به پیاده‌روی بپردازید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. برای رسیدن به آبشار، باید به مسیرهای کوهستانی صعود کنید، حواستان به نشانه‌های جهت‌دهی باشد و در صورت نیاز از مردم محلی برای راهنمایی مسیر، کمک بگیرید. برای طی‌کردن مسافت روستا هفت چشمه تا آبشار کیوان، به زمانی بین 30 الی 45 دقیقه نیاز دارید؛ برای تماشا تمامی آبشارهای پلکانی، باید مسیری را از آبشار کیوان، بالاتر بروید تا بتوانید نظاره‌گر زیبایی‌های این منطقه از لیشتر باشید.

images 1715842448 6645ad90f321b

گنبد لیشتر

گنبد لیشتر از آثار تاریخی دشت لیشتر محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره سلجوقیان و سده هفتم و هشتم هجری قمری برمی‌گردد. گنبد لیشتر در فاصله 30 کیلومتری گچساران و در جاده دوگنبدان به بهبهان قرار دارد. این گنبد باشکوه، پلانی مربع شکل دارد که به شکل هندسی 8 ضلعی بالا رفته است و در نهایت با استفاده از فیل‌پوش‌ها، به یک گنبد مخروطی شکل تبدیل می‌شود. این گنبد به شیوه پلکانی، روی یک تپه مصنوعی ساخته شده است. نوع چینش سنگ‌ها و چگونگی ساخت این بنا، جلوه ویژه‌ای به آن می‌بخشد؛ اکنون این اثر تاریخی ماندگار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فضا داخلی گنبد لیشتر، با طرح‌های زیبا هندسی ساخته شده است و برای تزیینات آن، مقرنس لانه زنبوری را به‌کار گرفته‌اند. چینش هنرمندانه این شاهکار و مهندسی بی‌نظیر آن، این اثر را به گنبدی ماندگار در اعصار و دوره‌های مختلف کرده است. بازدید از این مکان تاریخی و تماشا کلاه‌خود جنگی سربازان بر بالا گنبد و برخورد بادهای گرم و تند به آن، تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای شما رقم می‌زند؛ این مکان امروز به یکی از پربازدیدترین مقاصد تفریحی تبدیل شده است که گردشگران و توریستان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

این اثر تاریخی، هنر و معماری قرن هشتم را به تصویر می‌کشد. مصالح مستحکم استفاده‌شده در این بنا، موجب شده است تا با گذشت سالیان بسیار، بدون آسیب خاص و جدی، سر پا بماند. در گذر زمان و به‌دلیل وجود عوامل فرسایشی، آسیب‌هایی جزیی به گنبد لیشتر وارد شد، همچنین شکاف‌های در برخی از قسمت‌های آن نیز دیده شده است؛ اما میراث فرهنگی گچساران در سال 1394، این اثر ارزشمند را مرمت و بازسازی کرد. گنبد لیشتر، هر ساله به‌ویژه در فصل بهار، میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و قدیمی است. اگر راهتان به لیشتر افتاد و سفر به این بخش دیدنی از کشور را برنامه زندگیتان قرار دادید، حتما از گنبد لیشتر نیز دیدن کنید و سفری به تاریخ گذشته کشورمان داشته باشید.

images 1715842449 6645ad9106f45

با فلای تودی به گوشه‌ای بهشت لیشتر قدم بگذارید

برای سفر به دشت لیشتر و تماشا زیبایی‌های خیره‌کننده آن، به بلیط هواپیما گچساران نیاز دارید. همین حالا تنها در چند دقیقه و با چند کلیک، بلیط سفرتان را از وب‌سایت آنلاین فلای تودی بخواهید. با فلای تودی چند کلیک با دشت لیشتر فاصله دارید؛ کافیست اطلاعات سفرتان را در این وب‌سایت درج کنید و با انتخاب گزینه مورد نظر، برای سفر آماده شوید. فلای تودی با ارائه خدمات راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی 24 ساعته، سفری هیجان‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. استفاده از فیلترها و دسته‌بندی بلیط‌ها بر اساس قیمت، می‌تواند شما را در خریدی ارزان کمک کنند. همچنین مراجعه به گزینه‌های نمودار قیمتی و تقویم قیمتی نیز، می‌تواند تاریخی مقرون به‌صرفه‌تر را برای سفرتان پیشنهاد دهد. فلای تودی برای سفرهای غیر منتظره نیز، بلیط هواپیما لحظه آخری و چارتری را برای شما در نظر گرفته است؛ پیش‌از رزرو بلیطتان حتما نگاهی به این لیست نیز بیندازید.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *