کارگاه «قاب بندی فیلم؛ نقش بنیادین قاب بندی تصویر در فیلم» با حضور «عزیز ژان باکیف» فیلمبردار از کشور قزاقستان در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش آرونو به نقل از روابط عمومی موزه سینما، «عزیز ژان باکیف» فیلمبردار از کشور قزاقستان و عضو هیات داوران بخش سینمای آسیا در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: اولین موضوع مهم در فیلمسازی «عشق» است و همه عوامل سینما اعم از کارگردان، بازیگر، فیلمبردار، طراح صحنه و لباس، و … باید به آن توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: همه فیلمسازان باید بدانند ترکیب بندی در سینما روشی است که با درنظر گرفتن چند ابزار بوجود می آید. موضوعی که فیلمسازان جوان اغلب از ما میپرسند این است در اولین مواجهه در سر صحنه باید چگونه برخورد کنند.
«عزیز ژان باکیف» بیان داشت: کاری که سینمای مدرن انجام میدهد این است که مخاطب متوجه میشود موضوعات مورد علاقهاش را میتواند بر روی پرده ببیند.
وی با بیان اینکه ماهیت سینما خیال پردازی است، گفت: فیلمسازان در سینما سعی دارند از طریق اشکال مختلف خیالهایشان را به تصویر بکشند.
وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر زمان است، گفت: یکی از کارگردانهایی که در سینما درباره زمان بسیار پژوهش کرد «تارکوفسکی» است زیرا ترکیب بندی در فرآیند فیلمسازی برای او بسیار مهم بود و زمانیکه شرایط مناسبی برای این امر بوجود آید فیلمساز برای بیان آنچه در ذهنش است، راحتتر عمل میکند.
این فیلمبردار قزاقستانی خاطرنشان کرد: مساله این است که کارگردانها همیشه به مخاطب فکر می کنند؛ اینکه آیا مخاطب حرفشان را درک میکند؟ من معتقدم هیچ وقت آنطور که فیلمسازان میخواهند اتفاق نخواهد افتاد زیرا مخاطبان اغلب به دنبال چیزیهایی هستند که خودشان می خواهند و مورد علاقهشان است.
«عزیز ژان باکیف» با بیان اینکه دیدگاههای افراد متفاوت است، گفت: فرض کنید در یک سالن ۳۵۰ نفر نشستند و فیلم شما را میبینند قطعا هر کدام از این افراد نگاهشان نسبت به فیلم متفاوت خواهد بود. من به عنوان فیلمبردار سینما را به هنری و تجاری تقسیم نمیکنم زیرا معتقدم سرگرمی و هنر باهم سینما را تشکیل میدهند و سینما برای من فراتر از داستان است و معتقدم سینما از تصاویری تشکیل شده که ما درکنار هم قرار میدهیم تا به هدفمان برسیم.
«عزیز ژان باکیف» با مقایسه سینما و ادبیات گفت: در سینما تنها نیاز به یک شات داریم درحالیکه در ادبیات باید حداقل ۷ یا ۸ صفحه بنویسیم تا بتوانیم مفهوم اصلی را بیان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم زمانیکه خودمان را درگیر مردم و مخاطب میکنیم بیشتر جنبه سرگرمی را درنظر گرفتهایم و با نگاه متفاوتتری به آن مینگریم.
«عزیز ژان باکیف» ادامه داد: از نظر من ترکیب بندی منبع نیست بلکه یک روش است و ترکیب بندی شامل نور، رنگ، فضا و ساختمان است که از جنبه نظری میتوانیم برای آنها سلسه مراتبی را درنظر بگیریم. اشتباه اغلب فیلمسازان این است که اغلب به دنبال ترکیب بندی میگردند درحالیکه باید بتوانند خودشان آن را بسازند و در این صورت تبدیل به فیلمساز موفقی خواهند شد.
وی با بیان اینکه کار اصلی فیلمسازان صحبت کردن درباره داستان فیلم است، افزود: یک فیلمساز باید بداند که چگونه با استفاده از نور و رنگ بتواند صحنه را بسازد.
«عزیز ژان باکیف» با بیان اینکه یک فیلمبردار خوب می تواند کارگردان را نجات بدهد، بیان داشت: قطعا اگر در پروژه سینمایی فیلمبردار خوب وجود نداشته باشد برای پیداکردن لوکیشن به مشکل برمیخورید. آنچه مسلم و واضح است فرآیند خلاقانه با آرامش صورت میگیرد و یک هنرمند نباید در زمان خلق یک اثر هنری رنج بکشد.
وی بیان داشت: دیدگاه کارگردان نسبت به یک صحنه خاص اهمیت دارد و قطعا نوع ژانر در اولویتهای بعدی قرار می گیرد.
انتهای پیام