پیاده سازی مدل «دیجیتالی اطلاعات ساخت» برای احداث خط ۱۱ متروی تهران

|

فهرست مطالب

در جلسه هم‌اندیشی مجریان خطوط جدید شبکه متروی تهران، به کارگیری روش “مدل‌سازی اطلاعات ساخت” (BIM) در اجرای خطوط ۸ تا ۱۱ مترو مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار، پروژه خط ۱۱ مترو در این بستر پیاده‌سازی شود.

به گزارش آرونو ، مهندس هاشم روحانی مجری خط ۱۱ مترو، در رابطه با جلسه هم‌اندیشی مجریان خطوط جدید شبکه متروی تهران و نتیجه آن، گفت: مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) که مخفف عبارت Building Information Modeling می‌باشد، فرآیندی جهت مدیریت اطلاعات در پروژه‌های ساخت و سازی بوده و صرفاً به استفاده از نرم افزارهای خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه رویکردی جامع برای طراحی و برنامه ­ریزی هرچه بهتر یک پروژه ساخت و سازی است.

به گفته وی، BIM در واقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه مدل‌سازی‌های دیجیتالی استوار بوده و با دخیل کردن تمام ذینفعان و دست‌اندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی در راستای پیشگیری از دوباره‌کاری‌ها در طول اجرای طرح به شمار آمده و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح مصرفی، برآورد موشکافانه مسائل مالی و همچنین زمان بهینه انجام کار برای یک پروژه عمرانی را به ارمغان می­ آورد.

روحانی در ادامه افزود: علاوه‌بر این، مدلی که بعد از در پیش گرفتن این فرآیند کارکردی به‌دست می‌آید، حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح مصرفی و داده‌های مفید در زمینه کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت، به عنوان یک بانک اطلاعاتی مناسب به منظور تعمیر و نگهداری سازه به حساب می‌آید.

بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، به گفته وی، این امر بیانگر آن است که فراتر از کاربردهای موسوم در مراحل اولیه طراحی، از طریق اطلاعات به دست آمده در این روش، مزایای روش جدید حتی پس از تکمیل پروژه و در دوران بهره ­برداری از آن نیز به کار می‌آید.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *