کتاب هزار ساله‌ی نجات یافته از کتاب‌سوزی‌ها سوژه مستند شد

|

فهرست مطالب

تصویربرداری پروژه مستند «الکافی» که پرتره‌ای است از یک کتاب و مؤلفش، همچنان ادامه دارد.

به گزارش آرونو ، «پروژه الکافی» مستندی است درباره کتاب الکافی، از اصلی‌ترین کتب شیعه و مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه که در دوره پرتلاطم و حساس غیبت صغرای امام عصر (عج) نگاشته شده است. 

تصویربرداری این مستند که در شهرهای تهران، قم و ری آغاز شده بود، در کشور عراق و در شهرهای کوفه، بغداد، نجف و سامرا دنبال شد و با بازگشت گروه تصویربرداری به ایران، همچنان در شهرهای قم و ری در حال پیگیری است.

مسعود طاهری، کارگردان مستند درباره آن می‌گوید: این فیلم پرتره‌ای است از یک کتاب و سرگذشت هزار و صد و اندی ساله و مؤلف آن که از میان هزاران اتفاق ناگوار مانند کتاب‌سوزی‌های متعددی که برای تشیع و کتابخانه‌های شیعه روی داده و نیز غارت‌های متعدد در طول قرون مختلف، در امان مانده و تقریبا سالم به دوره حاضر رسیده است. اهمیت کتاب الکافی در مذهب شیعه همانند کتاب صحیح بخاری و یا صحیح مسلم در مذهب اهل تسنن است. گستردگی موضوعات حدیثی در این کتاب که شامل وجوه مختلف فقهی، اعتقادی، کلامی، عرفانی و باطنی می‌شود به عنوان یک دایره‌المعارف حدیثی در عالم شیعه جالب توجه است. مولف ایرانی کتاب، محمد بن یعقوب اهل روستای کلین از نواحی قدیمی شهر ری است و از همین رو به کلینی رازی نیز معروف و مشهور بوده است. 

او در ادامه گفت: فیلم ترکیبی از مصاحبه و روایت است و صاحب‌نظران و پژوهشگرانی از داخل و خارج ایران در آن حضور دارند.

تهیه‌کنندگی و کارگردانی این فیلم را مسعود طاهری به عهده دارد و فیلم با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال تولید است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *