رئیس سازمان ثبت احوال کشور با تأکید بر منع اخذ مدارک هویتی توسط دستگاههای کشور از صدور کارتهای ملی در ۱۵ نمایندگی خارج از کشور خبر داد.
به گزارش آرونو ، کارگر در نشست خبری امروز چهارشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص منع دستگاههای دولتی در خصوص دریافت کپی مدارک هویتی گفت: طبق قانون دستگاهها از اخذ کپی کارت ملی، شناسنامه و مدارک هویتی منع شدند و همه دستگاهها در راستای اجرای قانون باید گام بردارند. ثبت احوال سرویسهای هویتی خود را در سراسر کشور ارائه داده و سازمان امور اداری استخدامی به تمامی دستگاههای مختلف در خصوص منع دریافت کپی مدارک هویتی ابلاغیه زده است.
وی ادامه داد: ما نیز تاکید میکنیم دستگاهها نباید کپی مدارک هویتی را دریافت کنند و مردم هم باید از دستگاههایی که این مدارک را درخواست میکنند اجرای قانون را طلب کنند.
وی در خصوص سامانه اسکان و نشانی نیز گفت: همه ما در کشور متولی اجرای قانون هستیم و بی تردید در اجرای قانون نمیتوان سلیقهای عمل کرد. دستگاههای دولتی علاوه بر اینکه نباید از قانون تخطی کنند نباید به گونهای عمل کنند که موجب سرگردانی مردم شود. در قانون مدیریت دادهها متولی پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال معرفی شده و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز متولی موضوع نشانی سازمان ثبت احوال است و دستگاههای دولتی از اخذ نشانی منع شدند و غیر از سازمان ثبت احوال دستگاه دیگری حق دریافت نشانی از مرجع دیگری به جز ثبت احوال را ندارد. در این راستا با دستگاههای دولتی مکاتبه کردهایم و ثبت احوال نیز این آمادگی را دارد تا برابر قانون و تکلیفی که در این راستا انجام شده در خدمت همه دستگاهها باشد. اگر دستگاهی تخلف میکند مراجعه قانونی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره انعقاد تفاهمنامه میان سازمان ثبت احوال و بانک ملی نیز گفت: کارگروه مشترکی بین دو دستگاه شکل گرفته که تمام مفاد تفاهمنامه و نحوه و شیوه اجرای آن را بررسی میکند تا این مفاد عملیاتی شود. امیدواریم در کمتر از سه ماه آینده زیرساختهای لازم فراهم شود و موضوع استفاده شهروندان از کارت ملی به عنوان کارت بانکی فراهم شود.
وی تاکید کرد: به دنبال استفاده هم افزا از توانمندیهای موجود در کشور هستیم. در همین راستا هماهنگیهایی بین ثبت احوال، چاپخانه ملی و چاپخانه بانک ملی صورت گرفته تا برای چاپ بدنه کارتهای ملی هوشمند گام موثری برداند. سازمان ثبت احوال سرویسهایی که ارائه میدهد پوششی و یکپارچه است. اگر دستگاهی ادعا میکند سرویس ثبت احوال قطع است باید سایر دستگاهها نیز این موضوع را اعلام کند. نمیتواند سرویس ثبت احوال برای تنها یک دستگاه قطع باشد، اما سیاست ما دوری از چالشهای غیر ضرور و ارائه خدمات جامع و پر سرعت به شهروندان است. دستگاهها باید با هم تعامل کنند و خدمات جامع و صحیح به مردم ارائه کنند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص ارائه خدمات ویژه و تشکیل میز خدمت برای زائرین اربعین حسینی نیز گفت: آمادگی داریم برای هر موضوعی در کشور که رخ میدهد میز خدمت تشکیل دهیم اما از مردم درخواست میکنیم در مواردی که نیاز به تعویض مدارک هویتی دارند در زمانهایی که پیک مراجعه نیست، نسبت به این کار اقدام کنند.یکی از مناسبهای مهم ما اربعین است که در سال گذشته با توجه به اینکه پس از کرونا تعداد متقاضیان افزایش چشمگیر داشت میز خدمتی تشکیل و خدمات ارائه شد. امسال هم اگر این نیاز احساس شود میز خدمت تشکیل میشود اما باز هم درخواست ما این است که شهروندان در زمانهایی که فشردگی کاری نیست، نسبت به تعویض مدارک هویتی خود اقدام کنند. در موضوع انتخابات نیز عملکرد ما به همین شکل است. خادم مردم هستیم و هر جا نیاز شود شبانه روز در خدمت آنها خواهیم بود.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای سازمان ثبت احوال برای سال جاری در راستای الکترونیک شدن خدمات صدور گواهیهای ولادت و فوت الکترونیک است که این اقدام در هفته دولت کلید زده خواهد شد و گواهیهای فیزیکی در این موارد حذف خواهد شد.
کارگر در خصوص موضوع صدور شناسنامه برای فاقدین شناسنامه نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم رئیس جمهور دستوری دادند که در این راستا قدمهای موثری برداشته شود. بر همین اساس سازمان ثبت احوال سامانهای را ایجاد کرد که افراد درخواستهای خود را در این سامانه وارد کنند و ثبت احوال پس از بررسی برای افرادی که صلاحیت داشته باشند پرونده تشکیل میدهد و پس از آن به صلاحیت این افراد رسیدگی خواهد شد و شناسنامه ۱۰ رقمی برای آنها صادر و کارتی برای استفاده از مزایای اجتماعی برای آنها صادر میشود و مابقی فرآیند توسط مراجع ذیصلاح همچون شورای تأمین دنبال خواهد شد که ایرانی بودن این افراد بررسی و پس از تأیید مدارک هویتی به آنها داده میشود.
وی ادامه داد: تا کنون ۱۱ هزار نفر پرونده تشکیل دادهاند که بیش از ۶۰۰۰ نفر پروندههایشان رسیدگی و مابقی نیز در دست رسیدگی است اما تأکید ما ورود جدیتر استانداریها در این حوزه است البته افرادی که پرونده آنها رد میشود دیگر صلاحیت تشکیل پرونده مجدد را ندارند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره صدور کارتهای ملی هوشمند نیز گفت: در آغاز دولت سیزدهم با ۱۰ میلیون کارت معوقی که شهروندان درخواستها و هزینهها را پرداخت کرده بودند، مواجه بودیم. با پیگیری وزیر کشور اقدمات سازمان ثبت احوال از دی ماه سال ۱۴۰۰ به نتیجه رسید و تولید انبوه کارتها آغاز شد و سال گذشته تمام کارتهای ملی باقیمانده صادر شد اما برخی کارتها در پیشخوانهای دولت باقیمانده است که از شهروندان درخواست میکنیم برای دریافت کارتهای خود به پیشخوانها مراجعه کنند.
به گفته کارگر، برخی شهروندان شماره موبایلهایی که برای اطلاع رسانی در هنگام ثبت نام ارائه کرده بودند، ظرف مدت تاخیری که در تحویل کارتها ایجاد شده بود تغییر کرده لذا اعلام میکنیم هر کس که تا قبل از سال ۱۴۰۰ ثبت نام کارت ملی خود را انجام داده قطعا کارت ملی وی صادر شده حتی اگر پیامک دریافت نکرده باشد. لذا نیاز است به دفاتر پیشخوانی که ثبت نام کردهاند مراجعه و کارت خود را دریافت کنند.
وی درباره صدور کارت ملی هوشمند در نمایندگیهای خارج از کشور نیز گفت: درخواستها به صورت الکترونیک دریافت میشود و پس از صدور کارت؛ کارت ملی هوشمند به وزارت امور خارجه تحویل و از طریق وزارتخانه به نمایندگیها داده میشود و در همانجا نیز فعال میشود. بی تردید وزارت امور خارجه هر نمایندگی جدیدی که اعلام کند ثبت احوال آمادگی دارد در کمتر از یک روز امکان ثبت نام را برایش فراهم کند. در حال حاضر نیز در ۱۵ نمایندگی این کار انجام میشود.
انتهای پیام