رایزنی عباس کیارستمی برای ممنوع الکاری یک هنرمند

|

فهرست مطالب

علیرضا زرین‌دست با اشاره به ۶ ماه ممنوع‌الکاری خود و رفع آن با رایزنی عباس کیارستمی، از “دوربین فولکس” قدیمی‌اش گفت که به عنوان بخشی از تاریخ سینما باید حتما در جایی مناسبی نگهداری شود.

به گزارش آرونو به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست»؛ مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را توسط موزه سینما منتشر شده که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا زرین دست در ابتدای بازدید از تالارهای موزه سینما با معرفی خود به عنوان فیلمبردار گفت: ۵۵ سال است که در حوزه فیلمبرداری فعالیت دارم و هنوز این حرفه را عاشقانه دوست دارم و با آن زندگی می‌کنم.

وی ادامه داد: در موزه سینما یادگاری هایی از افرادی وجود دارد که ارزش بسیار زیادی دارند زیرا آنها کسانی بودند که پایه ها و بنیاد آمدن ما و حیات سینما را حفظ کردند.

زرین دست با اشاره به دوربین های قدیمی که در موزه سینما وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا با یکی از این دوربین ها که در این گنجینه تاریخی وجود دارد فیلم «گزارش» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی را فیلمبرداری کردم.

وی ادامه داد: دوربین های عکاسی و فیلمبرداری با اینکه جان ندارند اما به ما جان می دهند و ما مدیون آنها هستیم. من یک دوبین فولکس خیلی قدیمی دارم که مربوط به ۱۷ سالگی من است که با شوق و ذوق فراوانی آن را تهیه کرده بودم. قطعا باید در یک جای مناسبی به عنوان بخشی از تاریخ سینما از آن نگهداری شود و جایی بهتر از موزه سینما برای آن مناسب نیست.

وی با دیدن عکسی از محسن بدیع درتالار موزه سینما، گفت: ایشان فرد بسیار تاثیرگذاری در بخش لابراتوار سینما بود که بیشتر تجهیزات مکانیکی مربوط به لابراتوارها را خودش راه اندازی کرد و این کار بسیار با ارزشی است که در آن زمان اتفاق افتاد.

زرین دست با دیدن بخش بین المل این مجموعه فرهنگی- تاریخی، بیان داشت: دو جایزه بین المللی دارم که یکی از آنها کاپ نقره است که از زیمباوه برای فیلم «خانه خلوت» گرفتم و دیگری دیپلم افتخار است که از جشنواره داکا برای فیلم «سوپراستار» دریافت کردم.

وی با دیدن گنجینه زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز خاطرنشان کرد: در دوره‌ای ممنوع الکاری ۶ ماه داشتم یادم می آید کیارستمی به من زنگ زد و گفت یک فیلمبردار خلاق می خواهم و من سه نفر را به او معرفی کردم اما انتخابشان نکرد و از خود من خواست تا همکاری کنم. به او گفتم مدتی است ممنوع الکار هستم و او در صحبت با آقای بهشتی از مدیران وقت آن زمان مشکل ممنوع الکاری من را حل کرد و درواقع رفاقت بزرگی در حق من کرد که در نهایت برای فیلمبرداری «کلوزآپ» با او همکاری کردم که خوشبختانه اتفاق های خوبی برای فیلم افتاد و امروز در بسیاری از کلاس های  آموزشی این فیلم نمایش داده می شود.

زرین دست با بیان اینکه لطف زنده یاد عباس کیارستمی را هیچ وقت فراموش نمی کند، گفت: در همان ۶ ماهی که بیکار در خانه نشسته بودم حتی یک نفر هم به من زنگ نزد تا بپرسد روزگار من چگونه می گذرد و این موضوع بسیار من را آزرده کرده بود و تنها کسی که به سراغم آمد کیارستمی بزرگ و بامعرفت بود.

وی در پایان یادآور شد: آشنایی من با کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی که تیتراژ فیلم “رشید” را می‌ساخت، برمی گردد. برای همکاری با او به دیدنش در پاسگاه پلیس ژاندارمری جاجرود رفتم، زیرا او دو هفته در آنجا کشیک بود و نمی توانست بیرون بیاید که در نهایت باهم همکاری کردیم.

به گزارش آرونو ، این فیلمبردار باسابقه در جشنواره فجر امسال فیلم «سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه آهنگر را داشت و پیش‌تر هم فیلمبرداری فیلم‌هایی همچون «خط قرمز»، «ضیافت»، «متروپل»، «فریاد»، «حکم» و «خون شد» مسعود کیمیایی، «تیغ و ترمه» و «کفشهایم کو؟» کیومرث پوراحمد، «مزارشریف» حسن برزیده، «ملکه» محمدعلی باشه آهنگر، «سوپر استار»، «تسویه حساب» و «آتش‌بس» تهمینه میلانی، «بی‌پولی» حمید نعمت‌الله، «ملاقات با طوطی» علیرضا داودنژاد، «ساحره» داود میرباقری، «نابخشوده» ایرج قادری، «پری» داریوش مهرجویی، «آبادانی‌ها» کیانوش عیاری، «آقای بخشدار» خسرو معصومی، «دو فیلم با یک بلیت» داریوش فرهنگ، «شب‌های زاینده‌رود»، «عروسی خوبان»، «بای سیکل ران» و «دستفروش» محسن مخملباف، «کلوزاپ» عباس کیارستمی و «خارج از محدوده» رخشان بنی‌اعتماد را برعهده داشته که تنها بخشی از آثار کارنانمه این هنرمند می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *