۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونت‌گاه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند

|

فهرست مطالب

آرونو /آذربایجان شرقی عضو هیات مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه کنترل حاشیه‌نشینی تنها توسط شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست، گفت: ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونت گاه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند.

عباس شفیعی، دوشنبه، پنجم دیماه، در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم، اظهار کرد: مقوله حاشیه‌نشینی بیش از اینکه مربوط به برنامه‌های شهری و عمرانی باشد مسئله‌ای با پیشینه فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: از لحاظ تقسیم بندی مناطق شهر در حوزه بافت فرسوده در سه بخش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت میانی و بافت تاریخی تفکیک می‌شود و از لحاظ ریشه یابی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بیشتر مربوط به موضوعات اقتصادی و اجتماعی کشور است به طوری که بر اساس تحقیقات حجم حاشیه نشینی ارتباط مستیقم با دوران رکود و رونق اقتصاد در کشورها دارد.

شفیعی افزود: کنترل حاشیه نشینی تنها توسط نهادهای بخشی و محلی مانند شهرداری امکان پذیر نیست و نیازمند توجه ویژه و نگاه ملی است.

وی با اشاره به قرارداد ساخت مسکن در شهرک جوانان توسط شرکت باز آفرینی شهری ایران عنوان کرد: در شهرک جوانان تبریز تفاهم نامه‌ای برای ساخت مسکن با شهرداری منعقد شده است که با رعایت حریم گسل و استانداردهای ملی ساختمان آماده شروع ساخت سه هزار واحد مسکونی در فاز اول این شهرک هستیم.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: ۱۰ میلیون ایرانی در سکونت گاه‌های ناپایدار زندگی می کنند که اگر حادثه‌ای رخ دهد، فاجعه‌ای مانند زلزله بم با ۳۴ هزار کشته خواهیم داشت.

به گزارش آرونو ، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی با بیان اینکه هدف این جلسه توجه افزایی در ذهن مدیران شهری و مهندسان ساختمان ساز به بافت فرسوده است، تصریح کرد: نوسازی در بافت فرسوده امری مردمی است و توسط فعالان بخش ساختمان باید اتفاق بیافتد و دولت تنها نقش تسهیل کننده امور را بر عهده دارد. دولت به ازای هر واحد بافت فرسوده ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد و از طرفی دولت در سال‌های اخیر همت خوبی برای احیای بافت فرسوده دارد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *