«عباس هاشمی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آرونو افزود: موضوع سیاستگذاری در صنعت لوازمخانگی باید در فضای پسابرجام اتفاق بیفتد و بخش خصوصی، در کنار انجمن صنایع لوازمخانگی و وزارت صمت باید برنامه داشته باشند.
وی بیانداشت: بهترین گزینه در فضای پسابرجام میتواند دعوت از برندهای خوب و سرشناس جهان برای همکاری و انجام پروژههای مشترک در قالب تولیدات تحت لیسانس، انجام سرمایهگذاری مشترک یا انجام سرمایهگذاری مستقیم خارجی باشد.
این مقام صنفی با تاکید بر اینکه باید فضای کشور را آماده و مهیای این مهم کرد، ادامهداد: البته این موضوع فقط ۵۰ درصد کار است و در نیمی دیگر باید نظر شرکتها و برندهای خارجی را جلب کنیم.
وی با اشاره به صادرات متوسط سالیانه ۲۵۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سالهای اخیر، خاطرنشانکرد: هرچند شرکتهای داخلی بازارهایی در منطقه برای خود دست و پا کردهاند، اما با توجه به اتفاقات منطقهای، رشد صنعت داخلی و لزوم انجام برنامهریزی باثبات در راستای اقتصاد بدون نفت، پتانسیلهایی برای افزایش سهم صادرات لوازمخانگی وجود دارد.
هاشمی تاکید کرد: با توجه به مسائل سیاسی بینالمللی، شرکتهای خارجی نیز همه مسائل را برای حضور در بازار کشورمان میسنجند، بنابراین عدم حضورشان نیز محتمل است.
وی تصریحکرد: مطرح شدن موضوع واردات لوازمخانگی در شرایطی که امیدوار به اجرایی شدن برجام هستیم، نتیجهای جز آسیب زدن به این صنعت و زیرساختهای ایجاد شده ندارد.
این مقام صنفی گفت: آنچه مسلم است، موضوع واردات یا عدم واردات لوازمخانگی در اختیار خودمان است و با توجه به موارد یاد شده در شرایط کنونی سمی مهلک برای صنعت است.
وی در عین حال تاکید کرد: نمیتوان تا ابدالدهر از یک صنعت حمایت کرد، بلکه باید بهتدریج با کنار گذاشتن موانع تعرفهای و دیگر ممنوعیتها، شرایط یکسانی برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی بهوجود آورد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران ابراز امیدواری کرد: در فضای مثبت پس از برجام بتوان از آموزشهای مدیریتی، بازاریابی، برندینگ، صادراتی و غیره و بهبود تحقیق و توسعه (R&D) در جهت ارتقا و توسعه این صنعت بهره برد.
به گزارش آرونو ، برای سال آینده تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامهریزی شده است.
صادرات محصولات لوازمخانگی در سال گذشته ۳۹۳ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در چهار ماه نخست امسال ۱۶۴ میلیون دلار صادرات انجام شد که تحقق ۱۱۴ درصدی اهداف صادراتی در این حوزه را به دنبال داشته است.
عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، امارات، ترکمنستان، ازبکستان و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، عمده مقاصد صادراتی لوازم خانگی ایرانی را تشکیل میدهد.