«آرش نجفی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آرونو ، با بیان اینکه تا وقتی که اصلاح ساختار مصرفی حاملهای انرژی از جمله بنزین را انجام ندیدم، هر افزایش قیمتی به رشد تورم منجر میشود، افزود: در گذشته، افزایش قیمت بنزین و سوخت بدون برنامهریزی برای کاهش مصرف از جمله عرضه خودروهای کم مصرف، توسعه حمل و نقل عمومی و احداث پارکینگهای طبقاتی برای کاهش تردد در سطح شهر، انجام شد که نهایتا سایر قیمتها را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا به امروز، قیمت بنزین ۳ هزار برابر شده، ادامه داد: اما در هیچ کدام از زمانهایی که قیمت بالا رفت، مصرف بنزین کنترل نشد و تنها این افزایش قیمت، تاثیر پروانهای بر سایر قیمتها داشت.
نجفی تاکید کرد: جامعه قیمت سوخت و عوارض ناشی از آن را در حسابها اعمال میکند. این تورم باعث افزایش قیمت ارز و ناترازی اقتصادی میشود و کشور گرانتری میشویم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: جامعه بیش از حد متعارف نسبت به قیمت سوخت حساس است و در موارد دیگر مانند افزایش قیمت لبنیات و یا سایر محصولات، واکنشها به مراتب کمتر است. در واقع ممکن است در سایر بخشها چند برابر شدن قیمتها را بپذیرفتیم اما تغییر قیمت بنزین تحرکات اجتماعی به دنبال دارد.
وی راه کنترل مصرف را نه تغییر در قیمتها بلکه راههای غیرقیمتی دانست و ادامه داد: میتوان با تعیین یک ظرفیت سوختی مناسب برای هر خانوار عددی را در نظر گرفت و تنها صورت حسابهای انرژی را پرداخت کنیم و آن وقت میتوانیم قیمت بنزین را آزاد کنیم.
نجفی با بیان اینکه نباید پرداخت یارانه بنزین به خانوارها، به صورت نقدی باشد، گفت: در بحث حاملهای انرژی، هم کنترل مصرف و هم بحث عدالت اجتماعی مطرح است که در هر دو مورد استفاده از کارت انرژی میتواند راهگشا باشد.
وی تاکید کرد: میتوان کارت انرژی را در اختیار سرپرست خانوار بدهیم تا با آن صورت حسابهای انرژی را پرداخت کنند. البته این کارت نباید قابلیت نقدشوندگی داشته باشد تا نقدینگی بیشتر به جامعه تزریق نشود اما باید بتوان اعتبار آن را بین کارتهای مختلف جا به جا کرد.