مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره از تدوین یک نظام اولویت در این مرکز خبر داد تا هر مستندسازی قصد مراجعه به مرکز مستند سوره را داشت، بداند چه سوژهها و رویکردهایی را میتواند پیش بگیرد تا به سرانجام برساند.
امیر مهریزدان مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در گفتگو با آرونو درباره معیار این مرکز در همکاری با مستندسازان اظهار کرد: اگر بخواهم به صورت تیتروار به رویکردی که در تولید آثارمان مورد توجه قرار میدهیم، اشاره کنم باید بگویم که به دنبال تولید مستندهایی امیدآفرین، انرژیبخش، حماسی و قهرمانمحور، مبتنی بر آرمانهای انقلاب، فاخر، قصهگو و جذاب هستیم که هر فیلمسازی بتواند این پارامترها را محقق کند، با او کار میکنیم اما اگر در مصداق این موارد با ایشان مشکل داشته باشیم، کار سخت میشود.
وی با اشاره به اینکه این مرکز در حال تدوین یک نظام اولویت است تا هر مستندسازی قصد مراجعه به مرکز مستند سوره را داشت، بداند چه سوژهها و رویکردهایی را میتواند پیش بگیرد تا به سرانجام برساند، گفت: پیشنویس این نظام اولویت که به ما کمک میکند و میتواند پایهای باشد که دیگران ما را مورد قضاوت قرار بدهند، آماده است. به طور مثال ما در ساختار عوامل فاخر، قصهگو، خوشریتم و عامهپسند بودن را مورد تاکید قرار میدهیم. به عبارت دیگر اثری که تحلیلی یا دارای ریتم کُند در روایت باشد، مطلوب ما نیست.
حمایت از افراد مستعد و با انگیزهای را مورد توجه قرار میدهیم
مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در پاسخ به این پرسش که در دوره مدیریتی او تا چه اندازه قرار است به خارج از تهران توجه و از مستندسازان و برنامهسازانی بهره برده شود که جوان اما مستعد هستند؟ عنوان کرد: همکاری با خارج از تهران در اولویت ما قرار دارد. در این راستا از یکی از همکارانمان در مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره درخواست کردیم که مستندهایی که در استانها ساخته میشود، بررسی و برای پخش آن از شبکههای مختلف اقدام کند.
مهریزدان ادامه داد: درباره کار کردن با مستندسازان جوان و مستعد نیز باید بگویم که سطح توقع از سازمان سینمایی سوره بر اساس عملکرد دوستانی که قبل از من بودند، بالا رفته و این مساله فضای سختی برای ما فراهم کرده است که هم باید سطح کیفی آثار خود را بالا ببریم و هم حمایت از بچههای بااستعداد و با انگیزهای را که بعضا ممکن است نهادی از آنها حمایت نکند، مورد توجه قرار دهیم. اما قطعا غیرتهرانی ها و کار اولی هایی که انگیزه، تمایل و اشتیاق کار جدی و فاخر ساختن را داشته باشند، مورد توجه و حمایت مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره خواهند بود.
«زمزمههای گمشده در دوردست» شانس دیده شدن دربازار فیلم جشنواره فیلم کن را دارد
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره معیار انتخاب مستندهای «زمزمههای گمشده در دوردست»، «آنجا سپیده دم»، «برادرم نادعلی» از تولیدات مرکز مستند سوره برای حضور در بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تصریح کرد: این سه مستند توسط مرکز بینالملل سازمان سینمایی سوره که مرکزی خوش سابقه و حرفه ای است برای حضور در بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن انتخاب شدند آن هم براساس ظرایف و نکاتی که ما در فضای بینالملل بدان تسط نداریم اما همکاران ما در بخش بینالملل بدان واقف هستند. به عنوان مثال مستند «زمزمههای گمشده در دوردست»شانس دیده شدن در این بازار را دارد چراکه موضوعش مهاجرت است.
مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره تاکید کرد: ما معتقدیم فیلمی که به نقد مسایل درون کشور میپردازد، لزومی ندارد در این بازار حاضر شود اما اگر اثری یک تصویر خوب از ایران ارایه کند و لطمهای به چهره کشور نزند، برای این بازار مناسب است. البته من نمیگویم نباید درباره مشکلات صحبت کرد اما اینکه این مسایل در چه حس و حالی و برای چه کسانی گفته شود، تفاوت دارد. در حقیقت باید این نگاه را در ساخت اثر دنبال کنیم که اگر مشکلی را به تصویر میکشیم، قطعا در نقطه مقابلش افرادی هم هستند که برای رفع آن مشکل تلاش میکنند که باید آنها را هم به تصویر کشید.
مهریزدان یادآور شد: نکته مهم دیگر اینکه حضور آثار سازمان سینمایی سوره در این بازار میتواند ارزآوری خوبی برای این نهاد داشته باشد چراکه مراودات به صورت غیرریالی انجام میشود و برخی مواقع به نقطه ای میرسیم که کل هزینه فیلم تامین میشود.
تولید 3 برنامه تلویزیونی و 4 مجموعه مستند
وی در ادامه درباره برنامههای تلویزیونی که این مرکز در دست تولید دارد، بیان کرد:سه برنامه تلویزیونی این روزها در مرحله تحقیق و پژوهش و تولید قرار دارند. بر این اساس فصل دوم «مامانها» با مشارکت گروه اجتماعی شبکه سه سیما و همراهی مدیر محترم شبکه به تهیهکنندگی سیدمجتبی حسینی در 26 قسمت با موضوع «مادری»برای پخش از شبکه سه سیما، «به روایت فرزند» به تهیهکنندگی، کارگردانی و طراحی مهران عباسی با موضوع معرفی هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی از زبان فرزندانشان و «گفتگو با نویسندگان» در13 قسمت به تهیهکنندگی مصطفی پورمحمدی از جمله فعالیتهای مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در قالب برنامه تلویزیونیست. که البته این مجموعه در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند به سرانجام رسیده است و ما به نوعی فقط خوشهچین زحمات دوستان بودیم.
مهریزدان با اشاره به اینکه این روزها فصل دوم مجموعه مستند «ضد» در حال پخش از شبکه مستند است، درباره تولیدات جدید این مرکز در قالب مجموعه مستند گفت:مجموعه مستندی با نام موقت «ترجمان دردها» با موضوع جهادگران و فعالان از اقشار مختلف در فضای مبارزه با کرونا در 10 قسمت به تهیهکنندگی جواد یقموری و مهدی امینی در مرحله تولید است.
وی ادامه داد: مجموعه مستند «حال خوب» کاری از مهدی شامحمدی که در 13 قسمت با موضوع آدمهاییست که نسبت به محیط پیرامون خود بیتفاوت نیستند و تلاش میکنندحلال دردها و مشکلات اطرافیانشان باشند، تولید شده است. بار اصلی تولید این مجموعه نیز در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند بوده و به همت یاسر فریادرس، برداشته شده است.
او خاطرنشان کرد: «سینمای ایران پس از انقلاب» عنوان موقت مجموعه مستندی هشت قسمتی به تهیهکنندگی شهرام میراباقدم است که به تحلیل و بررسی چهار دهه سینمای ایران پس از انقلاب میپردازد. مجموعه مستند «ضد» به کارگردانی محسن کریمیان نیز به زودی با سروشکلی جدید وارد فاز تولید خواهد شد.
پرترهای از دکتر شریعتی به تولید میرسد
مهریزدان درباره مستندهای تکقسمتی جدید که در مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در مرحله تولید هستند، اظهار کرد: «نوفل لوشاتو» به کارگردانی علی صدرینیا که به ایام اقامت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه بازمیگردد، مستندی درباره پرتره مرحوم امیرحسین فردی به کارگردانی محسن کریمیان، «کاپرا کجاست؟» کاری از مهدی انصاری با موضوع مقایسه تطبیقی مساله «امید» در سینمای ایران و سینمای غرب، مستند تکقسمتی «شریعت علی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری که پرترهای از دکتر علی شریعتی است، «کلاس مرگ» به کارگردانی آرش دهقانی با موضوع گورهای دستهجمعی کودکان در کشور کانادا و «تصویریک تاریخ» به کارگردانی وحید کاظمی که درباره نقاشی استاد حبیبالله صادقی با موضوع تحولات انقلاب اسلامی (از وقوع انقلاب تا شهادت سردار سلیمانی) است، از جمله مستندهای تکقسمتی مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره است.
گستردگی مکانی بیشتر باعث دیده شدن فیلم مستند میشود
وی در پایان در جواب به این سوال که اختصاص یک سینما برای اکران فیلمهای مستند میتواند بر تعداد مخاطبان این نوع سینما بی افزاید؟ خاطرنشان کرد: میتوان این ادعا را داشت که این ایده حداقل در کلانشهرها جواب نمیدهد به عنوان مثال در شهر تهران مردم آنقدر درگیر مسایل مختلف هستند که مخاطبی که علاقهمند به سینمای مستند و خانهاش در شرق واقع شده است، برای تماشای اثر مورد علاقه خود به سینمایی که در منطقه غرب تهران برای اکران آثار مستند در نظر گرفته شده است، نمیآید مگر آنکه واقعا عاشق سینما باشد که تعداد این مخاطبان مهم، کم است. از نظر من فرجام خوشی در انتظار این ایده نیست و گستردگی مکانی بیشتر از تمرکز روی یک مکان خاص در دیده شدن فیلم مستند اثر میگذارد.
انتهای پیام