بروز هیجانات و احساسات پنهان در میان خطوط و رنگ‌ها

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، نقاشی از دیرباز نه‌تنها ابزاری برای خلق زیبایی، بلکه وسیله‌ای برای بیان احساسات و افکار پنهان انسان‌ها بوده است و این هنر بصری، به‌ویژه در کودکان و نوجوانان، نقشی فراتر از سرگرمی دارد و می‌تواند به عنوان پلی میان دنیای درونی و بیرونی فرد عمل کند؛ در واقع، نقاشی نوعی زبان غیرکلامی است که از طریق آن، فرد می‌تواند آنچه در ذهن و دل دارد را بدون نیاز به واژه‌ها بیان کند.

کودکان اغلب در نقاشی‌های خود خاطرات روزمره، رویاها و حتی ترس‌ها و اضطراب‌های خود را به تصویر می‌کشند و این تصاویر ممکن است ترکیبی از واقعیت و تخیل باشند، اما در هر صورت حامل پیام‌هایی هستند که می‌توانند به شناخت بهتر وضعیت روانی کودک کمک کنند و گاهی نقاشی‌ها بازتابی از نیازهای سرکوب‌شده یا احساسات تأمین‌نشده‌ای هستند که کودک قادر به بیان مستقیم آن‌ها نیست.

نقاشی همچنین بستری برای تخلیه هیجانی است و کودک ممکن است آرزوهایش را در قالب یک خانه خیالی یا یک قهرمان قدرتمند نقاشی کند یا دردهای خود را در رنگ‌های تیره و خطوط شکسته نشان دهد و این فرایند نه‌تنها به آرام‌سازی ذهن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راهی برای خودشناسی و رشد عاطفی باشد و در این میان، نقش والدین و مربیان در توجه به این نشانه‌ها بسیار مهم است.

آزادی در انتخاب موضوع و ابزار نقاشی، تأثیر چشمگیری در کیفیت بیان درونیات دارد؛ وقتی کودک بتواند بدون محدودیت رنگ‌ها را انتخاب کند و موضوع نقاشی را خودش تعیین کند، احتمال بروز احساسات واقعی او بیشتر می‌شود و این آزادی عمل، به او اجازه می‌دهد تا با خیال راحت، دنیای درونی خود را روی کاغذ بیاورد و احساس امنیت روانی بیشتری تجربه کند.

بروز هیجانات و احساسات پنهان در میان خطوط و رنگ‌ها

نقاشی؛ زبانی ارتباطی برای بیان احساسات درونی به صورت خودآگاه و ناخودآگاه

مهرداد دشتی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه نقاشی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان، زبانی ارتباطی است و به عنوان روشی شناخته می‌شود که با استفاده از آن بتوان موضوعات موجود در ذهن و احساسات را به صورت خودآگاه و ناخودآگاه منتقل کرد، اظهار کرد: نقاشی‌ها می‌تواند پیام‌های بسیاری به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ممکن است از خاطرات روزانه خود نقاشی بکشند، افزود: گاهی اوقات احتمال دارد حه خاطرات نقاشی شده با تخیلات آنها ترکیب شده باشد و گاهی نیز افراد و به ویژه کودکان نیازهای سرکوب شده یا تامین نشده خود را در قالب نقاشی به تصویر میکشند و احساساتی مانند ترس، خشم، غم، اضطراب و حتی حقارت را از این طریق بروز می‌دهند.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه گاهی اوقات کودکان راجع به آرزوها در نقاشی خود صحبت می‌کنند و گاهی نیز دردهای خود را به نمایش می‌گذارند و ذهن خود را تخلیه می‌کنند، تصریح کرد: به طور کلی، نقاشی زبان ارتباطی افراد است که از طریق آن، درونیات خود شامل تصورات، تخیلات، انتظارات، احساسات و نیازهای خود را روی کاغذ میکشند.

تفسیر نقاشی چگونه است؟ / چه عواملی برای تفسیر نقاشی باید در نظر گرفته شود؟

دشتی با بیان اینکه در صورتی که نقاشی، نقاشی آزاد باشد و انتخاب موضوع بر عهده خود فرد باشد، درونیات بیشتری از فرد در نقاشی بروز خواهد کرد، ادامه داد: در دسترس بودن آزاد رنگ‌ها و امکانات برای کشیدن نقاشی نیز می‌تواند علاوه بر آزاد بودن موضوع نقاشی، منجر به بروز هیجانات و درونیات افراد به شکل بهتری شود.

وی با بیان اینکه تفسیر نقاشی اقدامی تخصصی است و احتیاط بسیار زیادی باید در آن لحاظ شود، گفت: نمی‌توان به راحتی و از یک جنبه نقاشی را تفسیر کرد و این اقدام نیازمند بررسی وضعیت زندگی فرد، خانواده و روابط خانوادگی او دارد و وضعیت روانی فرد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه گاهی والدین احساس می‌کنند که فرزند آنها استعداد نقاشی بالایی دارد و با ثبت نام او در کلاس نقاشی، مربی او را تعلیم و آموزش می‌دهد، اضافه کرد: آنجایی که نقاشی را به عنوان راهی برای استراحت، سرگرمی، تخلیه و ارتباط‌گیری در نظر می‌گیریم، باید شرایط برای فرزند شرایطی آزاد باشد تا خود او تصمیم بگیرد که چگونه و با چه امکاناتی، چه تصویری نقاشی کند.

بروز هیجانات و احساسات پنهان در میان خطوط و رنگ‌ها

باید توجه داشت که تفسیر نقاشی‌ها نیازمند دقت و تخصص است و نمی‌توان تنها با دیدن یک تصویر، درباره وضعیت روانی کودک قضاوت کرد، عوامل متعددی مانند شرایط خانوادگی، روابط اجتماعی و تجربه‌های گذشته باید در تحلیل نقاشی‌ها لحاظ شوند و روانشناسان با بهره‌گیری از دانش تخصصی خود، می‌توانند از این ابزار برای شناخت بهتر فرد استفاده کنند، اما همواره باید با احتیاط و احترام به فرد پیش رفت.

بسیاری از والدین با دیدن علاقه کودک به نقاشی، او را در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام می‌کنند و این اقدام اگرچه می‌تواند مهارت‌های فنی کودک را تقویت کند، اما نباید جنبه بیانی و درمانی نقاشی را تحت‌الشعاع قرار دهد، مهم است که کودک همچنان بتواند آزادانه نقاشی کند و از این هنر به عنوان راهی برای تخلیه هیجانی و ارتباط‌گیری استفاده کند.

نقاشی نه‌تنها ابزاری برای خلق زیبایی، بلکه دریچه‌ای به دنیای درونی انسان‌ها است و این هنر می‌تواند کمک کند تا بهتر بفهمیم چه چیزهایی در ذهن و دل افراد جریان دارد، به‌ویژه در سنین کودکی که زبان گفتاری هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است و توجه به نقاشی‌ها، احترام به آزادی بیان بصری و استفاده آگاهانه از آن در فرایندهای تربیتی و درمانی، می‌تواند گامی مؤثر در مسیر رشد روانی و عاطفی باشد.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *