به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، تعامل با منابع رسانهای سنتی همچون تلویزیون، مطبوعات چاپی و وبسایتهای خبری طی سالهای اخیر بهطور مداوم کاهش پیدا کرده است.
در مقابل، وابستگی به رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای ویدئویی و گردآورندههای آنلاین اخبار با رشد چشمگیری همراه بوده است، این تغییر، بهویژه در ایالات متحده بهوضوح قابل مشاهده است، جایی که در هفتههای آغازین دولت جدید دونالد ترامپ، استفاده از رسانههای اجتماعی برای دسترسی به اخبار با افزایش شش درصدی مواجه شد، اما رسانههای سنتی از چنین جهشی بینصیب ماندند.
در همین راستا، مؤسسه رویترز در تازهترین گزارش خود، با بررسی رفتار مخاطبان در چند کشور مختلف از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، دانمارک و اوکراین، به این پرسش پرداخت که مردم در هفته گذشته برای پیگیری اخبار از تلویزیون استفاده کردهاند یا خیر. نتایج این نظرسنجی حاکی از روندی کاهشی و مستمر در رجوع به تلویزیون برای دریافت اخبار است. جالب آنکه، اوکراین بیشترین میزان افت در استفاده از تلویزیون را در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۵ داشته است. البته در دوران همهگیری کرونا، تلویزیون برای مدتی کوتاه بازگشت نسبی به جایگاه مرجع خبری خود داشت، اما این روند پایدار نماند و پس از آن دوباره مسیر نزولی را در پیش گرفت.
اما علت این افول چیست؟ یکی از دلایل اصلی را باید در تغییر ذائقه مخاطبان و نیاز آنها به رسانههایی جستوجو کرد که همراهشان باشند. رسانههایی همچون شبکههای اجتماعی، یوتیوب و پلتفرمهای پادکست این امکان را فراهم میکنند که کاربر در هر زمان و مکانی، چه در حال حرکت و چه در اوقات فراغت، به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.
در حالی که تلویزیون همچنان به الگوی پخش خطی و زمانبندیشده وابسته است، رسانههای جدید محتوایی شخصیسازیشده، تعاملی و همزمان را در اختیار کاربر قرار میدهند.
در نهایت، میتوان گفت رسانههای سنتی همچون تلویزیون اگرچه از مرکز توجه خارج شدهاند، اما هنوز به حیات خود ادامه میدهند، این رسانهها با بازطراحی نقش خود و پذیرش همزیستی با رسانههای دیجیتال میتوانند سهمی از بازار اطلاعات را حفظ کنند، اما دیگر نمیتوانند تنها بازیگر صحنه اطلاعرسانی باشند.
منبع: فارس