به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، این روزها با حضور رسانههای گوناگون، اخبار مختلف و جعلی زیادی ساخته میشوند تا اذهان عمومی را درگیر کند و در برخی موارد منجر به تضعیف اراده ملی جامعه، نقش حکومت و مواردی از این دست میشود.
اما آموزش و ارتقای سواد رسانهای میتواند راهکاری برای نجات از دام فیک نیوزها یا همان اخبار جعلی باشد تا مخاطبان بهتر بتوانند درست و غلط را در رسانه تشخیص دهند.
علی ودایع در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: موضوع جنگ روانی و عملیاتی رسانهای به موازات جنگ میدان، قدمتی به طول تاریخ دارد یعنی از گذشتههای دور همواره در جنگها عملیات روانی برای بر هم ریختن افکار طرف مقابل، تلاش برای ایجاد آشفتگی و عدم تمرکز، به صورت سنتی یا مدرن در دستور کار بوده است.
وی افزود: چیزی که امروز در میان زد و خورد ایران و رژیم صهیونیستی مشاهده کردیم، شکل و فرم ویژهتری به خود گرفته است.
کارشناس سیاسی و رسانهای با بیان اینکه در این جریان مشخصاً چند ریل را میبینیم که به موازات همدیگر در حال جلو رفتن هستند، تصریح کرد: یک طرف ریل گذاریهایی است که در گذشته برای ایجاد آشوب فکری در جامعه و ایجاد نارضایتی وجود داشته و مشخصاً الان فعال کردن گسلهای اجتماعی است. در طرفی دیگر ما درگیر فرآیند مذاکرات با آمریکاییها بودیم، پنج دور مذاکرات انجام شد و شخص دونالد ترامپ ظرف حداقل ۶۰ روز پیش حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان مشغول یک فرایند روانی بود.
وی ادامه داد: دونالد ترامپ فارغ از موضوع ایران همواره به دنبال ایجاد آشوب فکری در طرف مقابل برای بر هم زدن تمرکز، تهدید ارادهها و رسیدن به نقطه مطلوب خود بوده است.
ودایع گفت: آن چیزی که درباره رفتار آمریکا مشاهده میکنیم، نوعی بازی با زمان، تحت فشار قرار دادن ما و بحث فشار حداکثری در حوزههای مختلف است و رژیم صهیونیستی در این وضعیت سوار بر ریلهایی که تعریف شد، یک ریلگذاری جدیدی را ایجاد کرد و ضمن ایجاد فشار، رعب، وحشت، انتشار شایعات و فرایند آشوب فکری تلاش کرد که بازی خاص خود را پیش ببرد.
کارشناس سیاسی و رسانهای افزود: در رابطه با موضوع شایعهسازی و شایعهپراکنی، شاهد هستیم که دشمن در اتاق عملیات روانی به دنبال اختلاط راست و دروغ بوده و است؛ یعنی قسمتی از یک واقعیت را بیان میکنند تا در نهایت بتوانند یک دروغی را در ذهن مخاطب ایجاد یا به نوعی درباره یک واقعه یا رویداد اغراق کنند.
وی تصریح کرد: آنچه الان مشاهده کردیم این بود که اتاق روانی دشمن مشخصاً از شایعات آتشین استفاده کرد. شایعات آتشین مجموعهای از رفتارها و شایعه پراکنیهایی است که تلاش میکند عمقِ تخریبیِ بیشتری را در افکار عمومی طرف مقابل ایجاد کند.
ودایع با بیان اینکه مقابله با عملیات روانی طرف مقابل نیازمندیهایی دارد، ادامه داد: در ابتدا مهمترین نیازمندی ما در مواجهه با چنین شرایطی این است که مرجعیت رسانه و روایتگری اصلی را در دست داشته باشیم؛ چون به هر میزان که ما مرجعیت رسانه را از دست بدهیم و نتوانیم روی افکار عمومی جامعه کشور خود تأثیر بگذاریم، طرف مقابل روایتگری و تأثیرگذاری خاص خود را پیش میبرد.
وی با اشاره به مرحله دوم گفت: متأسفانه حوزه سواد رسانهای در جامعه ما با مقداری اهمال کاری روبهرو بوده است، یعنی هر زمان که یک بحرانی به وجود میآید، کارشناسان درباره لزوم سواد رسانهای در کشور، لزوم توانایی تشخیص راست از دروغ در جامعه و فرایندهای پیرامونی آن صحبت میکنند اما بعد از فروکش شدن هر بحران این مسئله به حاشیه رانده میشود!
کارشناس سیاسی و رسانهای با بیان نکته سوم اظهار کرد: رسانههای کشور و کارگزاران ما یعنی خبرنگاران در سطح خبرنگار و کارشناس باید توانایی اقناع افکار عمومی را داشته باشند. متأسفانه بحث شعار زدگی و ناتوانی در اغنای مخاطب، باز هم فرآیندی شده تا زمین در اختیار رسانههای بیگانه قرار گیرد.
به گزارش مجله آرونو، آموزش سواد رسانهای در پیش، هنگام و پس از جنگ از الزاماتی است که باید همواره در جامعه جریان داشته باشد و متناسب با موضوعات و اتفاقات در حال تغییر، انعطاف پذیری، رشد و تکامل یابد.
شعارزدگی و ناتوانی در اغنا، فرصت را در اختیار رسانههای بیگانه قرار میدهد. در مجموع، برای مقابله مؤثر با عملیات روانی دشمن، نیازمند مدیریت هوشمندانه، ارتقا سواد رسانهای و حفظ مرجعیت رسانههای داخلی هستیم.