به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری مجله آرونو، ساعاتی قبل بلوک انتقال مداری سامان1 بههمراه دو محموله جانبی دیگر، یک کیوبست و یک محموله تحقیقاتی توسط ماهوارهبر سیمرغ از پایگاه پرتاب امام خمینی(ره) پرتاب و با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع اوج 410 کیلومتر و حضیض 300 کیلومتر تزریق شد.
ماهوارهبر سیمرغ، ماهوارهبر با سوخت مایع دومرحلهای است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است و در هشتمین پرتاب خود توانست با تزریق موفق چندگانه بلوک انتقال مداری سامان1 و دو محموله تحقیقاتی دیگر با مجموع وزن حدود 300 کیلوگرم، رکورد جدیدی در وزن محمولههای قابل پرتاب کشور رقم بزند.
بلوک انتقال مداری سامان1 یک گام عملیاتی برای انتقال ماهواره به مدارهای ارتفاع بالا خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در خصوص عملکرد بلوک انتقال مداری بهتدریج و پس از تأیید عملکرد اطلاعرسانی میشود.
پرواز موفق سیمرغ؛ روایت 15 سال تلاش دانشمندان ایرانی
سیمرغ، نامی که 14 بهمن 1388 در تاریخ فضایی ایران متولد شد، در آن زمان تنها یک موتور چهار قسمتی بود و با بیش از 6 هزار قطعه کوچک و بزرگ ساخته شده بود و گرچه سرعت اولیه آن صفر بود، اما گازهای خروجی از این موتور با سرعتی بالغ بر 1600 تا 1700 متر بر ثانیه حرکت میکردند. متخصصان و دانشمندان ایرانی هشت سال زمان صرف کردند تا سیمرغ را به مرحله پرتاب برسانند.
سرانجام در صبح پنجم مرداد 1396، سیمرغ برای نخستین بار پرواز میان ابرها را تجربه کرد. همراه این پرتاب، ماهواره طلوع، یک ماهواره ششضلعی 100 کیلویی برای تصویربرداری و کنترل وضعیت مکانیزمها به مدار زمین فرستاده شد.
زمستان سال 1397، سیمرغ 26 متری بار دیگر به آسمان رفت. در این مأموریت، قرار بود ماهواره پیام در کمتر از 490 ثانیه به مدار 500 کیلومتری زمین برسد. این پرتاب گامی بزرگ در مسیر دستیابی به ماهوارهبرهای کاملاً بومی با قابلیت تزریق ماهواره در مدارهای موردنیاز برای ماهوارههای سنجش از دور به شمار میرفت.
20 بهمن 1398، سیمرغ مسافری دیگر به نام ماهواره ظفر را که برای سنجش از دور طراحی شده بود، به فضا برد. هدف این مأموریت رساندن ماهواره به مدار 530 کیلومتری زمین بود. برای این پرتاب، تغییراتی در موتورها و سیستم کنترل سیمرغ انجام شده بود.
سال 1400، سیمرغ رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در این مأموریت، سرعت این ماهوارهبر به 7350 متر بر ثانیه رسید و برای نخستین بار، عملکرد 500 ثانیهای موتور مرحله دوم آن در شرایط خلأ و فضا مورد آزمایش قرار گرفت.
در هشتم بهمن 1402، سیمرغ مسافران بیشتری را به همراه داشت. سه ماهواره مهدا، کیهان و هاتف، همراهان این ماهوارهبر بودند و به مدار 1300 کیلومتری زمین منتقل شدند.
اکنون، سیمرغی که 15 سال پیش تنها یک موتور ساده بود، به یکی از پیشرفتهترین ماهوارهبرهای ایرانی تبدیل شده است. پرواز به فضا برای این ماهوارهبر به یک دستاورد معمولی بدل شده و سیمرغ اکنون به دنبال ثبت رکوردهای جدید است.
سرانجام، در 16 آذر 1403، سیمرغ بار دیگر موفق به ثبت رکوردی تاریخی شد. این بار، سنگینترین محموله تحقیقاتی ایران به وزن 300 کیلوگرم را به فضا برد و برگ زرین دیگری را در تاریخ صنعت فضاییک شور رقم زد.
انتهای پیام/