کیوان نقرهکار در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه حذف عوامل انسانی دغدغهای برای کارگران و کارفرمایان از منظر کسبوکار است، اظهار کرد: حضور هوش مصنوعی در رسانه موضوعی است که باید بهمرور آن را بررسی کنیم و ببینیم چگونه هوش مصنوعی جای خود را باز میکند.
وی افزود: روند اخیر نشان میدهد در بخشی از موضوعات، هوش مصنوعی میتواند جایگزین انسان شود، اما نکته این است، انسانی که هوش مصنوعی جای او آمده است، باید چه کند؟ آیا باید از گردونه کسبوکار رسانهمحور خارج شود؟ خیر اینطور نیست، چراکه پیشتر شاهد بودیم رباتها یا دستگاههای مکانیکی در بسیاری از کارخانهها جایگزین کارگران شدند، اما فعالیت کارخانهها به سمت و سوی دیگری رفت یعنی کارگرها با آن دستگاهها کار کردند، تحصیلات در دانشگاهها عوض شد و بهرهگیری از این رباتها و فناوریها در درسهایی که مرتبط با صنعت بود بیشتر شد.
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، انسان با توجه به طبع آدمیت و زندگی خود میتواند راهکاری را پیدا کند و زندگی مسالمتآمیزی را در کنار هوش مصنوعی داشته باشد، مگر اینکه به جایی برسیم که هوش مصنوعی بتواند خود تصمیم بگیرد و شاید آن موقع بتوان راجع به جزئیات بیشتر صحبت کرد.
وی افزود: گاهی فکر میکنیم که هوش مصنوعی فقط در یک بخش از رسانه میتواند به ما کمک کند، اما به نظر من اگر ما یک رسانه و زیرشاخههای فعالیتهای یک رسانه را در نظر بگیریم، در همه جای آن میتوانیم ببینیم که هوش مصنوعی میتواند کمک کنند. باشد
نقرهکار با بیان مثالی گفت: اگر بهدنبال یک سوژه خبری یا ترجمه مطالب خارجی باشیم، هوش مصنوعی میتواند کمککننده باشد، اگر بخواهیم بنویسیم، ویرایش کنیم و متناسب با مخاطب خود ادبیاتی را پیاده کنیم هوش مصنوعی میتواند به ما کمک کند، همچنین هوش مصنوعی میتواند برای بهدست آوردن آمار، نتایج و مستندات کمککننده باشد؛ پس هوش مصنوعی میتواند در تمام فرایند تولید خبر حضور داشته باشد.
وی اظهار کرد: اکنون میتوانیم بگوییم که انسان باید هوش مصنوعی را جلو ببرد، هدایت و مدیریت کند و مُهر آخر را بزند، اما گاهی نیز ممکن است که ما تنها ایده بدهیم و خروجی را از هوش مصنوعی دریافت کنیم.
کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در صنعتی همچون سینما که از جنس رسانه است نیز هوش مصنوعی میتواند به ما کمک کند و برای ما پیشبینی کند که این فیلم چقدر میتواند فروش داشته باشد، حتی یکسری پیشبینیها را در رسانه میتواند عملیاتی و صحتسنجی کند و اخبار نادرست را نیز میتواند با ملاحظات بیشتری شناسایی کند.
وی با اشاره به اینکه کتاب جزئی از رسانه است، تصریح کرد: یکی از ابزارهای مؤثر در حوزه فرهنگ و فرهنگسازی رسانه است؛ در همین راستا هر چقدر رسانهها از لحاظ تکنولوژی و فناوری و از لحاظ محتوایی بهروزتر باشند و افرادی که صاحب قلم هستند نیز آگاهتر باشند، طبیعی است که افراد میتوانند تأثیر بیشتری را بر مقوله فرهنگسازی بر یک بخش یا بر تمام ابعاد جامعه بگذارند.
نقرهکار افزود: اگر هوش مصنوعی با آن همه خدمات و توانمندیها کنار فردی آگاه قرار بگیرد که فناوریها و تکنولوژیهایی همچون شبکههای اجتماعی، رسانههای چاپی یا دیداری را در دست دارد، میتواند در توسعه فرهنگ یک کشور کمک کند.
وی گفت: استراتژی مُدون لازمه فرهنگسازی است که باید بتوان این فرصت را در یک جامعه بر اساس المانهای مختلف از جمله هوش مصنوعی پیادهسازی کرد.