اکبر کبیری در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو پیرامون لزوم و اهمیت استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین در آموزش اظهار کرد: برای هرگونه آموزشی، الگوهایی وجود دارد و تمام الگوها از چهار مؤلفه هدف، محتوا، روشهای ارائه و ارزشیابی برخوردار هستند؛ درواقع هر فرایند آموزشی شامل چهار مرحله مذکور است که جایگاه استفاده از فناوریها در بخش ارائه آموزشی است و به عبارتی میتوان با استفاده از فناوریها، محتوای مورد نظر را به فراگیران منتقل کرد.
وی با بیان اینکه از حدود سال ۱۹۵۰ صحبت از چگونگی ورود فناوریها به فرایند آموزش مطرح شد، افزود: مادامی که نظریههای یادگیری رفتارگرایی و شناختگرایی از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ مطرح بود، تعریف یادگیری بیشتر مبتنی بر اصولی بود که فرایند آموزش را به سمت معلممحوری سوق میداد، یعنی یادگیری فرایندی بود که از طریق پاداش و تنبیه در نظریههای رفتارگرایی و ارائه اطلاعات در نظریههای شناختگرایی اتفاق میافتاد.
دکترای تکنولوژی آموزشی ادامه داد: پس از آنکه رویکرد ساختگرایی در دهه ۱۹۷۰ ظهور کرد، دانشمندانی همچون پیاژه و ویگوتسکی معتقد بودند یادگیری فرایندی فعال است که توسط فراگیر رخ میدهد و پدیدهای بیرونی نیست، از آن زمان تاکید بر تعامل یادگیرنده و طراحی محیط یادگیری مطرح شد و افراد به دنبال این بودند که فراگیران با فرایند یادگیری درگیر شوند و اینجا بود که پای فناوریها به عرصه آموزش باز شد.
کبیری در پاسخ به این سوال که چرا باید از فناوریهای نوین در آموزش استفاده کنیم؟ عنوان کرد: با توجه به تعریف موجود از یادگیری که بیان میکند یادگیری، فرایندی فعال و به صورت فردی است و دانشآموز از طریق تعامل با محیط پیرامون و تجربیات خویش، دانش جدید را میسازد، فناوریها میتواند این تعامل را غنیسازی کند و بهبود ببخشد، بنابراین میتوانیم از ظرفیت فناوریها در آموزش و تدریس استفاده کنیم.
مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی در آموزش
وی درباره مزایای کاربرد و استفاده از فناوریهای آموزشی در مدارس اضافه کرد: با توجه به تعریف جدید یادگیری میتوان بیان کرد استفاده از فناوریهای نوین مزایای بسیاری همچون طراحی آموزش شخصیسازی شده، دسترسی گستردهتر به منابع آموزشی، افزایش انگیزه و جذابیت برای فراگیران و افزایش تعامل دانشآموزان را به همراه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در کنار تمام مزایای استفاده از فناوریها در آموزش، آسیبهایی نیز دانشآموزان را تهدید میکند، خاطرنشان کرد: یکی از معایب مداوم استفاده از فناوریهای نوین، کاهش تعاملهای اجتماعی دانشآموزان است که موجب افزایش برنامههای فردی در جلسات آموزشی برخط میشود که ارتباطات اجتماعی را کاهش میدهد.
کبیری با اشاره به اینکه از توجه به تأثیر استفاده از فناوریها بر سلامت افراد نباید غافل شویم، زیرا استفاده بیش از حد از فناوریها میتواند مشکلاتی همچون خستگی، کمتحرکی و افزایش وزن را در پی داشته باشد، افزود: با آگاهی از معایب استفاده بیش از اندازه از فناوریها میتوان ضمن کنترل استفاده مطلوب، از ظرفیت این فناوریها در آموزش استفاده کرد.