به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، امین ترفع بر ضرورت تقویت حملونقل ترکیبی ایران با کشورهای آسیای مرکزی تأکید و اظهار کرد: بسیاری از این کشورها، بهویژه آنهایی که قبلاً بخشی از شوروی بودند، حملونقل ریلی را بهعنوان پایه اصلی انتخاب کردهاند.
وی افزود: ایران از نظر اتصال ریلی توانمندی بالایی دارد و روزانه 400 واگن در مرز سرخس قابل جابهجایی است. در حال حاضر، 90 درصد حملونقل داخلی ایران جادهای است و باید برای بهبود این وضعیت، به حملونقل ترکیبی توجه بیشتری شود.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز لجستیک مرزی و تبادل الکترونیکی اسناد برای تسهیل فرآیند جابهجایی کالا به پیوستن ایران به سیستم بارنامه الکترونیکی”CIM/SMGS”و استانداردسازی اسناد برای تسهیل حملونقل ریلی و جادهای اشاره کرد.
سرپرست امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی به اجرای سیستم TIR و TIR الکترونیک برای تسهیل حملونقل جادهای پرداخت و بر نیاز به تسهیل صدور مجوز برای شرکتهای حملونقل چندوجهی تأکید کرد.
ترفع با تاکید بر این که تحقق این پیشزمینهها میتواند به دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص جابهجایی کالا بین ایران و آسیای مرکزی کمک کند، گفت: در صورت تحقق برنامههای موجود طی 3 سال آینده میزان جابهجایی بار از طریق حملونقل ترکیبی بین ایران و ترکمنستان به 2.5 میلیون تن در سال خواهد رسید. در کنار آن 500 هزار تن کالا از طریق حملونقل دریایی، 6 میلیون تن از طریق حملونقل ریلی و 7 میلیون تن از طریق حملونقل جادهای بین 2 کشور جابهجا خواهد شد.
انتهای پیام/