ورق‌هایی که با قیمت نجومی به صنایع می‌رسد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، افزایش قیمت برخی نهاده‌های تولید مستقیما در قیمت محصولات صنایع مختلف تاثیرگذار است. افزون بر قیمت، کیفیت برخی مواد اولیه مانند محصولات فولادسازان، دارای ضایعات زیادی نیز بوده و این امر را نیز در اتلاف منابع تولید و تاثیرگذاری در قیمت محصول نهایی تولیدکننده صنایع نباید نادیده گرفت.

عرضه محصول فولادسازان در بورس کالا زمینه سودآوری بالای سهام آنان را نیز فراهم کرده است، اما این اقدام در شرایطی است که بخش اصلی ورق‌های مورد نیاز برخی صنایع از شرکت فولادمبارکه اصفهان تامین می‌شود، با اغماض از کیفیت پایین‌تر نسبت به مشابه خارجی، با قیمت‌های بالاتر در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

خودروسازان به عنوان بنگاه تولیدی و مشتری اصلی ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه، به دنبال جلب منافع ملی، سهام‌داران و عامه مردم هستند و بر همین اساس، سفارش از منابعی که دارای صرفه اقتصادی بوده و مواد اولیه را با قیمت و کیفیتی رقابتی در اختیارشان قرار می‌دهد را دنبال می‌کنند.

تبصره سه ماده دو دستورالعمل شورای رقابت عنوان می‌کند، چنان‌چه میزان عرضه محصولات گرم فولادی واحدهای تولیدی مشمول به نحوی باشد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی با انحراف نامتعارف مواجه شود، به‌طوری‌که در سه نوبت عرضه متوالی رقابت 10 درصد یا بیش‌تر باشد، کارگروه نظارت موظف است با رصد مداوم، وضعیت بازار را برای اتخاذ تصمیم لازم به شورای رقابت گزارش کند.

ماده پنجم همین دستورالعمل نیز تاکید می‌کند، واحدهای تولیدی مشمول مکلفند یک هفته قبل از شروع هر فصل برنامه عرضه هفتگی محصولات گرم فولادی خود را به کارگروه نظارت ارایه کرده و از طریق پایگاه اطلاع رسانی خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه باید به تفکیک محصولات مشمول این دستورالعمل اعلام شود. کارگروه نظارت مکلف است هرگونه انحراف از عرضه را حداکثر ظرف یک هفته به شورای رقابت اعلام کند. اما شرکت فولادمبارکه هیچ اقدامی در این زمینه نیز انجام نداده است.

ماده ششم این دستورالعمل نیز به موضوع مهم ضرورت تشکیل کارگروه اشاره کرده و عنوان می‌کند، کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار مرکز ملی رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، نورد و لوله اهواز، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، انجمن تولید‌کنندگان خودرو و بورس کالای ایران، در مرکز ملی رقابت تشکیل خواهد شد و ضمن نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل، نسبت به رصد بازار اقدام و به صورت دوره‌ای هر سه ماه یک‌بار گزارش آن را به شورای رقابت ارائه می‌کند.

این در شرایطی است علی‌رغم تاکید صریح این دستورالعمل خبری از کارگروه و نظارت بر روند معاملات و قیمت فولاد در مرکز ملی رقابت وجود ندارد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در مقاطعی از سال گذشته، افزایش قیمت فولاد ظرف یک ماه به 70 درصد نیز رسیده است. عدم نظارت بر عملکرد این شرکت سبب شده تا کاملا مختار و براساس تصمیمات داخلی مبتنی بر سودآوری خود نسبت به مدیریت بازار بورس اقدام کرده و حتی با استفاده از اهرم کاهش عرضه زمینه افزایش قابل توجه قیمت‌ها را نیز فراهم کند.

مدیریت عرضه به بورس کالا توسط این شرکت در مقاطع زمانی که افزایش قیمت را در پی داشته، سبب ورود زیان قابل توجهی به تولیدکننده و سهام‌داران آن نیز شده است.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *