پای منابع متحرک آلاینده روی گلوی شهر

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، آلودگی هوا معضل همیشگی فصول سرد سال در کلانشهرهای کشور از جمله تهران است. بخشی از آن به رویداد طبیعی وارونگی دما در فصل سرما برمی‌گردد که اجازه پراکندگی آلایندگی موجود و خودپالایشی را به هوای شهر نمی‌دهد. این وضعیت در کلانشهرهایی چون تهران به‌خاطر نوع جغرافیای طبیعی شهر شدیدتر است.

اما آن آلایندگی که در کلانشهرها تولید و در هوای آن در شرایط وارونگی دما باقی می‌ماند و روز‌به‌روز تا بروز امکان خودپالایشی، تشدید می‌شود، از منابع متعدد متحرک و ثابت تولید می‌شود.

منابع متحرک همین خودروها و موتورسیکلت‌هایی است که به‌صورت مستمر در حال تبدیل بنزین و گازوئیل به مواد آلاینده و تزریق آن به هوای شهر هستند. منابع ثابت هم، از دودکش خانه‌ها و مراکز تجاری و اداری گرفته تا دودکش نیروگاه‌ها و صنایع را شامل می‌شود.

پدیده آلودگی هوا هر ساله خسارات جبران ناپذیری را متوجه کشورها می‌کند و از همین جهت، برنامه ریزی برای مدیریت و کاهش مخاطرات آن، همواره در دستور کار ویژه مسئولان و سیاستگذاران شهری و کشوری دارد. شناسایی سهم منابع مختلف در ایجاد این آلایندگی، می تواند برنامه‌ریزی‌ها را کاربردی و موثر کند. در مطالعات متعددی تاکنون به سهم منابع ثابت و متحرک در ایجاد آلودگی هوای کلانشهرها پرداخته شده است. از جمله مهمترین این مطالعات بدین شرح است:

d9bed8a7db8c d985d986d8a7d8a8d8b9 d985d8aad8add8b1daa9 d8a2d984d8a7db8cd986d8afd987 d8b1d988db8c daafd984d988db8c d8b4d987d8b1 67271aade24f5

d9bed8a7db8c d985d986d8a7d8a8d8b9 d985d8aad8add8b1daa9 d8a2d984d8a7db8cd986d8afd987 d8b1d988db8c daafd984d988db8c d8b4d987d8b1 67271aaf96111

d9bed8a7db8c d985d986d8a7d8a8d8b9 d985d8aad8add8b1daa9 d8a2d984d8a7db8cd986d8afd987 d8b1d988db8c daafd984d988db8c d8b4d987d8b1 67271ab13d569

در جمع‌بندی نتایج مطالعات شاخص انجام شده در زمینه موضوع آلودگی هوا، این نکته قابل مشاهده است که سهم منابع متحرک (خودروها و موتورسیکلت‌ها) در ایجاد آلودگی هوای کلانشهرهای کشور سهم بالایی است که حتی در برخی مطالعات تا 90درصد عنوان شده است. از اینرو، رد پای بنزین در بروز آلودگی هوا کاملا مشخص است.

در بررسی سهم بنزین (منابع متحرک) در آلایندگی هوا، از یک سو بحث کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهرها باید مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر،کیفیت احتراق (سهم خودروها و موتورسیکلت‌ها) بسیار حائز اهمیت است.

در بحث کیفیت بنزین توزیعی، بر اساس آخرین اظهارات رسمی مسئولان مربوطه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حدود 30 میلیون لیتر بنزین توزیعی کشور استاندارد یورو 4 دارد. جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران 30‌ام مردادماه امسال در این خصوص گفت: “بیش از 30 میلیون لیتر بنزین کشور استاندارد یورو 4 دارد و هم‌اکنون درمجموع حدود 70 میلیون لیتر بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو است.” احتمالا منظور این مقام سابق نفتی این بوده که حدود 40 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 2 و بقیه بنزین توزیعی (حدود 40 تا 50 میلیون لیتر) فاقد شاخص‌های استانداردی یورو (یورو 2 و یورو 4) بوده است.

به حداکثر مقدار مجاز تولید گازهای آلاینده تولیدی ناشی از احتراق خودروها بر حسب گرم بر کیلومتر  استاندارد آلایندگی یورو می‌گویند.  بحث استاندارد یورو که در اعلام معاون سابق وزیر نفت وجود دارد، از استاندارد یورو 1 تا یورو 6 را می‌تواند شامل شود که هر کدام شاخص‌های متفاوتی دارند. اولین استاندارد وضع شده توسط اتحادیه اروپا استاندارد یورو 1 (Euro 1) در سال 1993 میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو Euro 6 در سال 2019 میلادی است.

البته در ایران استانداردهای یورو 2 تا یورو 4 بیشتر مدنظر است. بنزین شامل ترکیب 150 نوع مادۀ مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به صورت گازها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می شوند. بنزین نامرغوب از مهم ترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر موجب شده تا بعضی کشورها قوانین بسیار سختگیرانه ای در خصوص میزان آلاینده ها و کیفیت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند. از اینرو، می‌توان به سهم کیفیت بنزین در تشدید آلایندگی هوا توجه کرد.

از سوی دیگر کیفیت احتراق، بسیار حائز اهمیت است. طبق استاندارد ملی ایران، حداکثر میزان الفین‌ها در بنزین 18درصد، آروماتیک‌ها 35درصد و بنزن یک درصد مجاز است. از سوی دیگر، مقدار حداکثر مجاز گوگرد در بنزین 50 PPM و مقدار سرب 0.005 گرم بر لیتر است.

اگر میزان الفین‌ها، آروماتیک‌ها، بنزن و گوگرد در بنزین توزیعی از مقادیر استاندارد فراتر رود، آلایندگی ناشی از سوختن بنزین (روزانه به طور متوسط 116 میلیون لیتر در ایران در سال 1402) از ابعاد مختلف افزایش می‌یابد و اگر عدد اکتان بنزین از مقادیر استاندارد کاهش یابد، موضوع احتراق ناقص صورت می‌گیرد که علاوه بر صدمه زدن به خودرو، به تشدید آلایندگی هوا منجر می‌شود.

مسئله احتراق ناقص همچنین می‌تواند ناشی از تکنولوژی پایین خودروهای تولیدی باشد، در برخی خودروهای تولید داخل، اساسا تفاوت محسوسی بین سوخت مصرفی (با استاندادر یورو 5 یا یورو 2) در میزان آلودگی وجود ندارد. چرا که تکنولوژی پایین تولید سیستم احتراق خودرو موجب شده تا احتراق ناقص صورت گیرد و هیدروکربون نسوخته وارد هوا شود، که یکی از دلایل پرمصرفی خودروهای تولید داخل همین مسئله است.

در واقع اگر صنعت خودروسازی کشور اصلاح شود یا خودروهای خارجی استاندارد جای خودروهای تولید داخل بی‌کیفیت را بگیرند، علاوه بر کاهش قابل توجه تلفات 20 هزار نفری در تصادفات جاده‌ای، تلفات سالانه 20 هزار نفری ناشی از آلودگی هوا نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که اساسا معضل اصلی آلودگی هوا، (به جز کیفیت سوخت) مصرف بالای بنزین و احتراق ناقص در خودروها است.

یکی دیگر از دلایل اصلی بروز آلایندگی هوای کلانشهرهای کشور، وجود ناوگان فرسوده از جمله خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است که مصرف بالاتر بنزین و آلایندگی بیشتری نسبت به خودروها و موتورسیکلت‌های غیرفرسوده دارند.

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از 21 میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو، یعنی 6.2 درصد از این خودروها فرسوده هستند.

همچنین از تعداد 12 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، 11 میلیون و 200 هزار موتورسیکلت فرسوده هستند که سهم بزرگی در مصرف افسارگسیخته بنزین و آلایندگی هوا دارند.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *