توجه به افکار مزاحم، کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد

|

فهرست مطالب

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه می‌توان گفت تمام افراد گاهی افکار مزاحم را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: افکار مزاحم، افکاری ناگهانی، ناخواسته و ناخوانده است که به ذهن خطور می‌کند و بخشی از جریان مداوم تفکر عمدی افراد محسوب نمی‌شود.

وی افزود: تجربه افکار مزاحم بسیار رایج است، اما این افکار برای بیشتر افراد به سرعت به فراموشی سپرده می‌شود و کمترین ناراحتی را ایجاد می‌کند یا شاید ناراحتی خاصی به‌دنبال نداشته باشد؛ در واقع بیشتر افکار مزاحم بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر عجیب باشند یا احساسات فرد را درگیر کند، تنها چند لحظه منجر به اشغال شدن ذهن فرد و سپس به سرعت فراموش می‌شود.

عضو سازمان روانشناسی کشور تصریح کرد: یک فکر مزاحم ناخواسته، تنها به‌عنوان یک فکر مزاحم معمولی آغاز می‌شود و ممکن است بسیار عجیب، خنده‌دار یا حتی نفرت‌انگیز باشد، اما نپذیرفتن این افکار، داشتن نگرانی در مورد آن‌ها یا مبارزه کردن با آن‌ها، مانع از عبور سریع فکر مزاحم از ذهن می‌شود.

کاظمی ادامه داد: بسیاری از افکار مزاحم محتوایی ناخواسته، پرخاشگرانه، ممنوع یا خودتخریب‌کننده دارد و به همین دلیل تلاش افراد برای مقابله با آن‌ها همه جانبه می‌شود، زمان، انرژی ذهنی و تمرکز بالایی را از افراد می‌گیرد و کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی گفت: افکار مزاحم ناخواسته به صورت مکرر تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد که با گذشت زمان، بر شدت آن افزوده خواهد شد و در نهایت همراه با افزایش فراوانی و شدت این افکار، ممکن است افراد نسبت به خلق، خویشتن‌داری و حتی سلامت عقل خود دچار تردید و نگرانی شوند.

وی اضافه کرد: افراد به‌منظور گذر کردن از این شرایط بهتر است این افکار را بپذیرند و سعی نکنند که آن‌ها را از ذهن خود دور کنند، اما در عین حال نباید ایده‌ها یا محتوای افکار خود را بررسی کنند و سعی در حل کردن مشکلی که به نظر می‌رسد توسط افکار آن‌ها به وجود آمده است، داشته باشند.

عضو سازمان روانشناسی کودک با بیان اینکه افکاری که فردی نمی‌خواهد بیش از دیگر افکار آن‌ها را داشته باشد، همان‌هایی خواهند بود که ذهن را بیشتر درگیر می‌کنند، خاطرنشان کرد: افراد باید در برابر افکار مزاحم به نگرشی برسند که درک کنند این افکار بی‌اهمیت هستند و به هیچ توجه یا پاسخی نیاز ندارند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *