خواص آویشن / آویشن برای چه کسانی مضر است؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، گیاه آویشن، گیاهی از تیره نعناعیان است که در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند، آویشن انواع مختلفی دارد، اما آویشن فرانسوی رایج‌ترین نوع آن است.

زنبورها جذب گل‌های آویشن می‌شوند و عسل آویشن سیسیل از صدها سال پیش معروف است، آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که به ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارند است.

آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح بعضی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به کار می‌رود، اما مصرف بیش از اندازه آویشن به افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، توصیه نمی‌شود.

خواص آویشن

آویشن سرشار از ترکیبات مختلف و ویتامین‌هایی است که برای بدن ضروری و مهم هستند، به همین دلیل است که در میان گیاهان درمان‌کننده و مفید برای سلامت بدن قرار می‌گیرد و از جمله خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی و از بین بردن موجودات ریز و مضر کوچک در بدن
  • تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی، مفصلی و عضلانی
  • ضدتشنج و ضدصرع
  • کاهش حساسیت، خارش و آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید
  • درمان عفونت‌های بدن
  • جلوگیری از التهاب و بیماری‌های مزمن
  • مبارزه با رادیکال‌های آزاد به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود عملکرد قلب
  • کنترل فشار خون
  • درمان سیاه‌سرفه، آسم، برونشیت و مسکن گلودرد و سرفه
  • تقویت بینایی
  • بهبود مشکلات گوارشی
  • تقویت مو و سلامت پوست
  • ضدعفونی کننده در خمیر دندان و دهان‌شویه
  • از بین بردن آفات گیاهان

خواص آویشن / آویشن برای چه کسانی مضر است؟

خاصیت آویشن برای بهبود سرفه

اسانس آویشن که از برگ‌های آن به دست می‌آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می‌شود، ترکیبی از برگ‌های آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می‌کند و ترکیب عصاره آویشن و پامچال برای کاهش التهاب و مخاط استفاده می‌شود.

همچنین نوشیدن مقداری چای آویشن می‌تواند به بهبود سرفه یا گلودرد کمک کند؛ آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است و می‌توانید چای آویشن را با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره‌مند شوید، همچنین از بخور آویشن می‌توان برای افرادی که دچار سینوزیت‌های مکرر و چرکی می‌شوند نیز استفاده کرد.

خواص آویشن برای پوست و مو

آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی روند پیری پوست را کند می‌کند و سبب درخشندگی پوست می‌شود، از دیگر خواص آویشن، تأثیر بی‌نظیر آن در درمان اگزما و رفع خارش و خشکی پوست است.

از دیگر خواص آویشن، داشتن خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ است که می‌تواند از التهاب پوستی پیشگیری کند و یک درمان خانگی برای آکنه است و از روغن آویشن نیز برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها می‌توان بهره برد.

دمنوش و چای آویشن در درمان شوره سر مؤثر است، روغن آویشن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم و درخشان کند، مواد مغذی موجود در آویشن با اثر بر فولیکول‌های مو به رشد مو و سالم و براق شدن مو کمک می‌کند؛ روغن آویشن را با روغن زیتون مخلوط کنید و به کف سر خود بمالید تا موهای سالم‌تر و براق‌تر داشته باشید.

خواص دمنوش آویشن برای لاغری

دمنوش آویشن به تقویت متابولیسم بدن (سوخت و ساز) کمک می‌کند، هر چقدر متابولیسم بدن بهتر باشد، به همان اندازه می‌توانید کاهش وزن مؤثری داشته باشید؛ همچنین این گیاه در کنترل اشتها نیز مؤثر است، به این ترتیب میزان کالری کمتری دریافت خواهید کرد، جالب است بدانید گیاه آویشن می‌تواند با تنظیم قند خون نیز به کاهش وزن کمک کند.

خواص دمنوش آویشن برای معده

اگر با مشکلاتی مانند نفخ، گاز معده، سوء‌هاضمه یا حتی حالت تهوع و استفراغ مواجه هستید، دمنوش آویشن می‌تواند گزینه مناسبی برای حل این مشکلات باشد؛ این گیاه به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، به همین دلیل در هضم غذا مؤثر است، همچنین خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی این گیاه باعث تسکین علائم بیماری‌های گوارشی مانند گاستریت (Gastritis) یا بیماری‌های التهابی روده می‌شود.

خواص دمنوش آویشن برای کم‌خونی

دمنوش آویشن مقدار متوسطی آهن دارد، این ماده معدنی برای تولید هموگلوبین ضروری است، هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند و مصرف منظم دمنوش آویشن می‌تواند این ماده معدنی را در اختیار بدن قرار دهد.

خواص آویشن / آویشن برای چه کسانی مضر است؟

چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟

خواص آویشن بی‌شمار است، اما افرادی هستند که نباید از این گیاه دارویی فوق‌العاده استفاده کنند.

مادران باردار: مصرف بیش از اندازه گیاه آویشن در بارداری خطر افزایش سقط جنین را به همراه دارد و زنان باردار و شیرده نباید بدون نظر پزشک، از مکمل‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنند.

افراد دچار حساسیت: ماده شیمیایی تیمول که در آویشن وجود دارد باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد می‌شود، تیمول و کارواکرول از ترکیبات شیمیایی آویشن هستند و افرادی که حساسیت دارند ممکن است پس از مصرف آویشن از تحریک غشاهای مخاطی رنج ببرند.

افرادی که شیمی درمانی می‌شوند: افرادی که شیمی درمانی می‌کنند قبل از استعمال موضعی آویشن به شکل تیمول که باعث جذب فلوروراسیل (داروی درمان سرطان) می‌شود با پزشک مشورت کنند.

کودکان زیر ۱۰ سال: مصرف آویشن برای کودکان زیر ۱۰ سال خطرناک است و استفاده از آن باید تحت نظر پزشک باشد.

افراد دچار آلرژی به خانواده نعناع: برخی افراد به به گیاهانی از خانواده نعناع آلرژی دارند و مصرف آنها موجب بروز حساسیت در این افراد می‌شود.

افراد دچار اختلالات انعقاد خون: در صورت ابتلاء به اختلالات انعقاد خون یا استفاده از رقیق کننده‌ ای خون، از مصرف زیاد آویشن خودداری کنید، همچنین دو هفته قبل از عمل جراحی باید مصرف آویشن را کنار بگذارید.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *