نشان‌دار شدن بیش از ۹۳ هزار بیمار خاص / پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای درمان ناباروری

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محمدحسین صفاری امروز _چهارشنبه دوم آبان_ در نشست خبری اداره‌کل بیمه سلامت استان اصفهان اظهار کرد: سوم آبان ۱۳۷۳، قانون بیمه همگانی تصویب شد و سوم آبان هر سال، تحت عنوان روز ملی بیمه سلامت نام‌گذاری شده و سال جاری سی‌امین سالگرد تصویب این قانون است.

وی افزود: بیمه سلامت یکی از بیمه‌های پایه درمان کشور است که به طور تقریبی، نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، بیمه‌های پایه تحت قوانین شورای عالی بیمه سلامت کشور فعالیت دارند و بیمه‌های پایه درمان، تابع این ضوابط هستند که بر اساس ضوابط موجود، در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه‌های درمان و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه‌های درمان تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه در پوشش درمانی بیمه‌های پایه، تعرفه دولتی مد نظر است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیمه سلامت اقدامات شاخص و بارزی داشته است؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات بیمه‌های پایه، اجرایی‌سازی نسخه‌نویسی الکترونیک بوده که از دی ۱۴۰۰ آغاز شده که زیرساخت تمام طرح‌های تحولی حوزه سلامت، نسخه نویسی الکترونیک است.

صفاری ادامه داد: نسخ صادره بیمه سلامت استان اصفهان حدود صددرصد الکترونیکی است، در واقع ۹۸ درصد نسخ به صورت کامل آنلاین و دو درصد به صورت آفلاین ثبت می‌شود که دو درصد آفلاین نیز در مواقع خاص از جمله قطعی برق، اینترنت و مشکلات سازمانه‌ای است، اما در نهایت نسخه کاغذی صادر شده باید توسط پزشک و داروخانه به صورت الکترونیک تأیید شود.

چه افرادی رایگان بیمه می‌شوند؟

وی گفت: از جمله دیگر اقدامات خوب صورت گرفته در بیمه سلامت، صدور بیمه‌نامه رایگان است که برای چند گروه از افراد شامل ساکنان روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، اقشار ضعیف جامعه و پنج دهک پایین درآمدی، بیماران خاص و صعب‌العلاج، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، خانواده شهدا و جانبازان (ایثارگران) و زندانیان و افراد مجهول‌الهویه بیمه نامه رایگان صادر می‌شود و این در صورتی است که این افراد پوشش بیمه پایه دیگری نداشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیمه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رایگان است، اضافه کرد: برای حق بیمه پرداختی دهک‌های شش تا ۹ بین ۸۰ تا ۵۰ درصد تخفیف وجود دارد و میزان پرداختی این دهک‌ها به ترتیب ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد است.

صفاری افزود: شهروندان به منظور اطلاع از بیمه پایه خود می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را شماره‌گیری کنند و در صورتی که تحت پوشش بیمه‌ای نباشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه bimehsalamatiranian.ir نسبت به درخواست صدور بیمه نامه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله اقدامات موثر بیمه سلامت طی سال‌های اخیر است؛ این صندوق از آبان سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۱۲۷ بیماری اعم از سرطان، ام‌اس، تالاسمی و سکته مغزی تحت پوشش این بیمه قرار دارد و این بیماران پس از پرداخت هزینه توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی، مشمول کمک از طریق صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان ادامه داد: هزینه بستری و درمان ۲۰ بیماری از ۱۲۷ بیماری مذکور در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان است و هزینه‌های همراه بیمار جزو هزینه‌های درمان بیمار قرار نمی‌گیرد؛ بیمه سلامت استان اصفهان بیش از ۸ هزار میلیارد تاکنون به صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج پرداختی داشته است و رتبه یک کشوری در پرداخت این صندوق را دارا است.

صفاری با اشاره به نشان‌دار شدن بیش از ۹۳ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج در استان گفت: برای این بیماران بسته خدمتی تعریف و هنگام مراجعه این بیماران به داروخانه‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمت، به صورت الکترونیک تخفیف اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: طی چند سال گذشته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است که این درمان قبل از قانون جوانی جمعیت پوشش بیمه درمانی نداشت، اما اکنون تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفته است و به صورت ویژه دیده می‌شود.

پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد تومان در بخش درمان ناباروری

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان افزود: در موضوع بیمه هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی، مبنا تعرفه عمومی غیردولتی است و برای نخستین بار در کشور، از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰ پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در سازمان بیمه سلامت اجرایی و این امکان برای زوجین فراهم شده است که از خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه سلامت با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز عمومی غیردولتی، خصوص و خیریه استفاده کنند.

صفاری با بیان اینکه در راستای پوشش هزینه‌های ناباروری و نازایی، بیمه سلامت استان اصفهان تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان پرداختی داشته است، تصریح کرد: از دیگر اقدامات مد نظر قرار گرفته، درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکزی دولتی است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ درمان این کودکان در بیمارستان‌های دولتی رایگان بوده است، بیمه سلامت آمادگی دارد هزینه‌های درمان رایگان سالمندان بالای سن ۶۰ سال را نیز فراهم کند و این موضوع به صورت پیشنهاد ارائه شده است.

وی با بیان اینکه ۶ هزار مرکز و ۲ هزار مرکز در استان اصفهان، طرف قرارداد بیمه سلامت است، ادامه داد: پرداختی بیمه‌ها به مراکز ارائه دهندگان خدمات از چالش‌ها بوده است، اما طی سه تا چهار سال اخیر، پرداخت‌های بیمه سلامت به‌روز بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: سامانه شکایات بیمه سلامت برای مراکز ارائه دهنده خدمات و بیمه‌شدگان نیز فعال است که افراد می‌توانند به این سامانه مراجعه و طرح شکایت کنند، استان اصفهان در زمینه رسیدگی به شکایات، جزو بهترین استان‌ها است و به شکایات مطرح شده در کمتر از دو روز رسیدگی می‌شود، سطح رضایتمندی بیمه شده از بیمه سلامت استان نیز نزدیک ۸۰ درصد و اتفاقی مثبت است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *