افزایش ۱۱ درصدی مصرف دخانیات در زنان / مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی صحیح در رسانه‌ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار موجب آرامش و تسکین روح نخواهد شد، یک امر مهم و قابل توجه است و باید فرهنگ‌سازی منفی در سریال‌های تلویزیونی اصلاح شود و سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وی با مقایسه مصرف سیگار در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ افزود: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان سه درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است و شاهد افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان طی این سال‌ها هستیم، علت اصلی این موضوع زیاد شدن تنباکوهای معطر با رایحه‌های مختلف است که نتیجه تبلیغ و جذب بیشتر افراد به مصرف بوده است و باید با جدیت با آن‌ها برخورد کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آن‌ها ممنوع است را یک اقدام مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه بیشتر در این حوزه فرهنگ‌سازی شود، بسیاری از اماکن از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوع کردن مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و نبود نخ‌فروشی سیگار است که با همکاری نهادهای قانونی این امر تحقق خواهد یافت؛ برنامه ترک سیگار از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده است و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

رئیسی بر استانداردسازی بسته‌بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته‌بندی سیگار، در کاهش جذب افراد مؤثر است و تنوع کمتر و یک شکل شدن آن موجب کاهش قاچاق دخانیات خواهد شد.

وی سیگار الکترونیک را ترفندی جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر و عارضه کمتر موجب افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار است و ورود به مصرف دخانیات باعث مبتلا شدن فرد به مشکلات بیشتری خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و افزود: سیگار در کشور به شدت ارزان است و افزایش قیمت سیگار باعث کمتر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه مهم ما خواهد بود.

وی دخانیات را از ریسک‌فاکتورهای مهم بیماری‌های مزمن در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی باید مد نظر قرار داشته باشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *