زاینده رود، حیات و هویت شهر اصفهان و زنده‌کننده میراث طبیعی و تاریخی شهر است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، سیدامیر سامع امروز _چهارشنبه هجدهم مهر_ در ویژه برنامه زاینده رود اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری مقرر شد با حمایت جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، کمسیون ویژه‌ای برای جریان پایدار رودخانه زاینده رود و رسیدگی به محلات کم برخوردار تشکیل شود که با پیگیری مستمر این کمیسیون، تلاش شد تمام موضوعات مرتبط با حوضه زاینده رود و احیای و جریان مستمر آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری هفتگی جلسات این کمیسیون افزود: در حوزه اقدام نیز هماهنگی با مدیران استان انجام و سعی شد مطالبه‌ای هوشمندانه دنبال شود؛ به هیچ وجه تقابل یا تضاد منافعی با همسایگان استان، مدیران استان و شورای شهرهای استان‌های مجاور و ساکنان سرچشمه این رود وجود ندارد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در صورتی که دغدغه تأمین آب برای تمام افراد ساکن در مجاورت این رودخانه دنبال شود، اقدامات مد نظر بهتر به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: باید به دنبال دغدغه‌های تأمین آب روستاهای در مجاورت رودخانه نیز باشیم.

سامع با بیان اینکه دبیرخانه زاینده رود سعی کرده است شرایطی برای هماهنگی، همراهی، تعامل، هم‌افزایی و ایجاد احساس نوع دوستی برای تمام افراد ساکن در مجاورت رودخانه زاینده‌رود را فراهم کند، ادامه داد: در سفرهای رئیس جمهور شهید کشور به استان نیز سعی بر دنبال کردن موضوع در جلسات مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه هویت و حیات اصفهان، موضوعی جهانی و ملی است و فراتر از یک شهر است، گفت: در واقع زاینده رود حیات و هویت شهر اصفهان و زنده کننده میراث طبیعی و تاریخی شهر است، موضوعات مذکور در دبیرخانه زاینده رود مطرح شده و امید است با همراهی سایر افراد، اهداف مد نظر دنبال شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بسیاری از شهرهای ما که عمده آنها به صورت باغ‌شهر بوده‌اند، نسبت به ۷۰ سال گذشته مساحت آن‌ها و شیوه زندگی تغییر کرده و به مساحت کوچکی تقلیل یافته است و حق حیات و حق بوستان‌ها برای تمام مردم اصفهان اهمیت دارد.

سامع افزود: جایگزینی گونه‌های گیاهی مقاوم به کم‌آبی با هدف دسترسی به فضای سبز پایدار، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار و هوشمند و استفاده از سایر منابع تأمین آب، رویکردهایی است که به منظور مقابله با کم‌آبی در شهر اصفهان انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه چمن گونه‌ای پرآب‌خواه بود که حذف و جایگزینی آن باید در دستور کار قرار می‌گرفت، تصریح کرد: حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع مساحت چمن در سطح شهر در سال ۱۳۹۶ بوده که از قبل این سال موضوع چمن‌های کم‌آب‌خواه در دستور کار قرار گرفته است و با اقدامات انجام شده تا سال ۱۴۰۱، از میزان چمن مذکور بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع حذف یا با گونه‌های کم‌آب‌خواه جایگزین شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سعی بر این بوده است که برای شهر اصفهان به جای گل‌های فصلی موقت برای پرچین‌ها، از گل‌های دائمی و مناسب اقلیم استفاده شود، ادامه داد: گیاهان دارویی نیز به شدت نیازمند آب کمی هستند و ماندگاری بالایی دارند که برای استفاده از این گیاهان دارویی اقدامات مناسبی انجام شده است.

سامع گفت: یکی از ویژگی‌های شهر اصفهان، شبکه‌های فضای سبز ممتدی است که سایه امتداددار در شبکه معابر شهری ایجاد می‌کند، ممکن بود در بعضی نقاط، درختان این شبکه‌های فضای سبز حذف شده باشند که جایگزینی آنها با گونه‌های درختان مناسب صورت گرفت.

وی اضافه کرد: مادی‌های موجود در شهر اصفهان بیش از ۳۳۰ کیلومتر طول دارد که با تأمین شدن آب زاینده‌رود، مادی‌ها نیز آب‌گیر می‌شوند و سعی می‌شود آب در مناطق مختلف به سمت جنوب و شمال اصفهان هدایت شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در مادی‌ها و انهار و بستر آنها، فعالیت عمرانی و ابنیه‌ای انجام نشده است و تمام مادی‌های شهر، بستر طبیعی دارند و حفظ حریم مادی‌ها با دیواره‌سازی از جنس مواد طبیعی مانند خاک، درخت و فضای سبز، مد نظر قرار دارد و این شانس را داریم از ظرفیت آنها برای حفظ حیات شهر اصفهان، حفظ درختان شهر در مادی‌ها و جلوگیری یا توقف فرونشست، استفاده کنیم.

سامع تصریح کرد: در حوزه تملک بخشی از مادی‌های که در دهه‌های قبل ممکن است به هر صورتی تملک شده باشد و انسدادی در مسیر آنها وجود داشته باشد و برای احیا و به‌سازی دیواره‌های مادی‌ها و حفظ حدود و حریم مادی‌ها، ردیف‌های بودجه وجود دارد.

وی ادامه داد: جریان دائمی و پایدار زاینده‌رود، حق محیط‌زیستی رودخانه است و مادی‌ها بهترین فرصت هستند که بتوانیم آب را به آنها هدایت کنیم و برای حفظ میراث طبیعی شهر اصفهان و توقف و پیشگیری از فرونشست از این فرصت بهره‌مند شویم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بخش تأمین منابع آب پایدار، استفاده از پس‌آب و آب‌شیرین‌کن‌های طبیعی و خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است تا زه‌آب‌هایی که ممکن است از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، برای فضای سبز شهر اصفهان مورد استفاده قرار گیرند.

سامع اضافه کرد: استفاده از برکه‌های طبیعی برای بهره‌مندی از باران در سیلاب و بارندگی‌ها، از جمله دیگر موارد مد نظر قرار گرفته است، طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی مد نظر قرار گرفته که با رویکرد استحصال آب اجرایی شده و در این مسیر استفاده از حفر چاه، کانال‌های طبیعی و مادی‌ها از جمله رویکردهایی است که مدیریت شهری به دنبال آن است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *