با مدیریت صحیح می‌توان منابع آبی را به خوبی کنترل کرد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، حمیدرضا صفوی امشب _چهارشنبه هجدهم مهر_ در ویژه برنامه روز زاینده‌رود اظهار کرد: مسئله مدیریت آب تنها مربوط به حوزه محیط‌زیست یا صرف مسئله‌ای اجتماعی، اقتصادی یا مسائل فنی نیست، بلکه مجموع تمام این حوزه‌ها است، بنابراین نباید تنها به مسائل فنی توجه کرد، در غیر این صورت با شکست مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به سه قسمت اصلی منابع آب شامل آب اتمسفری، آب سطحی و آب زیرزمینی افزود: نباید نگاه تک‌بعدی نسبت به منابع آبی داشته باشیم و توجه تنها به آب‌های سطحی موجب می‌شود به تقویم باز و بسته کردن سد و آب رودخانه فکر کنیم، بنابراین باید نگاهی تلفیقی داشته باشیم.

عضو کمیته تخصصی مدیریت آب و پساب کارگروه راهبری مدیریت سبز وزارت علوم عنوان کرد: مسئله تأمین آب‌های زیرزمینی مربوط به دوران‌های قدیم است و بیش از حدود دو هزار پیش قنات داشتیم، ۲۱ هزار کیلومتر قنات در کشور وجود دارد و این یعنی ۱۶ برابر قطر زمین نیاکان ما حفاری می‌کردند تا آب را از پای کوه وارد دشت‌ها کنند.

صفوی با بیان اینکه مسئله انتقال آب مسئله تازه‌ای نیست و سابقه انتقال آب‌های سطحی و زیرزمینی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد، ادامه داد: با کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی مواجه هستیم و در شرایط موجود ۱.۲ میلیارد مترمکعب کمبود آب داریم، بخشی از راهکار تأمین آب مربوط به مدیریت مصرف است، البته نمی‌توان کمبود موجود را تنها از این طریق جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده انتقال آب شیرین از دریای عمان انجام شده است، اما ادامه مسیر نیاز به حمایت‌های اجتماعی و مالی دارد، خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشیم که در طول تاریخ، چنین شرایطی را شهر اصفهان به خود دیده است، اما مدیریت شده و امروزه نیز باید بتوانیم چالش‌ها و مشکلات موجود را کنترل کنیم تا بتوانیم منابع آبی را به خوبی مدیریت کنیم؛ به دلیل پیچیدگی‌های موجود در جامعه نسبت به سال‌های گذشته، کار دشوارتر خواهد بود و باید تمام نهادهای مربوطه پای کار بیایند.

معاون پژوهشی و هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: باید قوانین نامطلوب گذشته اصلاح شود که بخشی از این امر مربوط به قوه قضائیه است، باید افراد و سازمان‌های دخیل در ایجاد وضعیت موجود پاسخگو باشند که چرا تصمیماتی را اتخاذ کردند که آسیب‌رسان به محیط‌زیست و زندگی مردم بوده است.

صفوی تاکید کرد: امیدواریم در سال‌های آینده در چنین روزی به این هدف گرد یکدیگر جمع نشویم که رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی پرآب باشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *