ورود سالانه ۲ میلیارد تن کالای معافیت‌دار از طریق گمرک / رد مرز ۷۵۰ هزار تبعه غیرمجاز

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پلیس، سردار احمدعلی گودرزی با تبریک هفته انتظامی اظهار کرد: جمهور اسلامی ایران ۸۷۵۵ کیلومتر مرز دارد و بخش زیادی از این مرز خشکی است؛ ۲۷۰۰ کیلومتر هم مرز دریایی داریم و تا به امروز با اشکال مختلف، از مرزها حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته مرز توسط مرزنشینان و عشایر محافظت شده است، افزود: بعد از آن و با تشکیل دولت‌ها و ایجاد قوانین در نهایت مرز در اختیار مرزبانی فراجا قرار گرفت و مرزبانان مسئولیت حفاظت از مرزهای کشور را برعهده گرفتند.

فرمانده مرزبانی فراجا با اشاره به موضوع انسداد مرزها تصریح کرد: در مرزهای پرخطر مثل جنوب شرق و شمال غرب که گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب در آنجا حضور پیدا می‌کنند دهانه‌های خروجی مرزها را با حفر کانال، دیوارهای مرزی و سیم خاردار مسدود کردیم تا گروهک‌های تروریستی و باندهای قاچاق موادمخدر نتوانند از مرزها عبور کنند.

وی تصریح کرد: مرزبانی در شورای امنیت کشور طرحی برای انسداد مرزها ارائه داد که مبلغ قابل توجهی برای این طرح اختصاص داده و بنا شده است دیوارهای مرزی، فیبر نوری و دیگر امکانات انسداد مرز به مرور انجام شود، این طرح پنج ساله و امسال با جدیت این طرح آغاز شده است و اعتقاد داریم ظرف یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.

سردار گودرزی با بیان اینکه ۹۵ درصد قاچاق از معابر رسمی کشور وارد می‌شوند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال چند نوبت اجازه وارد کردن بار ته لنجی به ملوانان می‌دهد یعنی یک ملوان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن می‌تواند بار ته لنجی وارد کشور کند.

وی گفت: سالانه بیش از دو میلیارد تن کالا در قالب کالای معافیت‌دار از طریق گمرک با درصد گمرکی پایینی وارد کشور می‌شود و مرزبانی اعتقاد دارد ورود کالا باید ساماندهی شود، مرزبانی این کالاها را تنها از لحاظ امنیتی بررسی می‌کند یعنی ورود و خروج ملوانان و شناورها را ثبت می‌کنیم، پلیس گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید این کالاها را بررسی کنند.

فرمانده مرزبانی انتظامی گفت: مرزبانی در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم مواد مخدر از مرزهای کشور عبور کند؛ همچنین در زمینه قاچاق مشروبات الکی از طریق دریا به شدت برخورد می‌کنیم و به این مسائل حساس هستیم.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند که مرزبانان انتظامی خیلی از تروریست‌ها را در نقطه صفر مرزی زمین‌گیر می‌کنند و اجازه ورود آنها به کشور را نمی‌دهند؛ مرزنشینان در واقع مرزبان افتخاری فراجا هستند، مسئولیت مرزنشینان از لحاظ قضائی با مرزبانان است و مرزبانان فراجا در کنار مرزنشینان زندگی می‌کنند و در صورت نیاز به مردم مرزنشین یاری می‌رسانند.

سردار گودرزی با بیان اینکه دیده شده در پوشش کول‌بری ۳۰۰ قبضه سلاح کلت جاساز شده است، تصریح کرد: در شأن مرزنشینان، کول‌بری نیست چراکه کول‌بری قاچاق است و اغلب قاچاقچیان عمده از این کار سوءاستفاده می‌کنند و در واقع مرزنشینان نیستند که کول‌بری می‌کنند.

وی گفت: باید گذرهای مرزی تقویت شوند و برای برخی از ترددها در گذرگاه‌ها نظارت انجام شود و مرزبانان امنیت تردد از این گذرگاه‌ها را تأمین کنند؛ امروز واژه افغانی ستیزی در دستور کار جمهوری اسلامی نیست و ایران فقط خواستار ورود قانونی اتباع و ساماندهی این افراد است، تا به امروز ۷۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز از ایران طرد شدند.

فرمانده مرزبانی انتظامی با بیان اینکه بیش از ۳۵۰۰ میلیارد کالای قاچاق کشف شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: ۱۴۳۷ سلاح جنگی و ۳۰ تن مواد مخدر در مرزها کشف و ضبط شده است و ۸۷ نفر از اشراری که قصد داشتند با سلاح وارد کشور شوند به هلاکت رسیده‌اند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *