از گسترش تجارت ایران تا هزینه سالگرد مادری که موجب آزادی یک زندانی شد

|

فهرست مطالب

هادی طالبیان‌مقدم، مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بازارسازی و ایجاد بازارهای جدید در حوزه تجارت ضرورت دارد، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد نقش بخش‌خصوصی در بازارسازی جدید پررنگ‌تر از دولت‌هاست؛ آنچه مسلم است توسعه صادرات نیازمند همگرایی تاجران، صنعتگران، کارآفرینان و بخش دولتی است.

وی ضمن پرداختن به اهمیت صادرات در رشد و توسعه اقتصاد، گفت: در دنیای امروز ورود و تصاحب بازارهای جدید کار دشواری است، اما به نظر می‌رسد حفظ بازارهای گذشته و ثبات آن با پیچیدگی‌های بیشتری همراه شده است؛ از این‌رو باید برای آن برنامه‌ریزی منسجمی در سطوح مختلف انجام شود؛ توسعه صادرات نیازمند تدوین راهبرد، سیاست‌گذاری و برنامه‌های منسجم است.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران ادامه‌داد: طالبیان مقدم با اشاره به نقش سازمان توسعه تجارت ایران در حمایت از صادرات و صادرکنندگان، بیان کرد: امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد، برپایی کمیسیون‌های مشترک و کمیته‌های تجاری اقتصادی مشترک بین کشورها، از جمله حمایت‌هایی سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات در کشور است‌.

وی با طرح این پرسش که رویکرد و هدف ما در توسعه صادرات باید مشخص باشد، گفت: در دنیای پویای تجارت، همیشه فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی ایجاد می‌شوند؛ از این‌رو بازارسازی و جذب بازارهای جدید می‌تواند به صادرات کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه خاص ایران در مجامع بین‌المللی تصریح‌کرد: اعمال تحریم‌های ظالمانه، دولت و تولید را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، از این‌رو سیاست‌ها و مشوق‌های حمایتی در توسعه صادرات می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند، در سایر کشورها با روش‌های مختلف این حمایت‌ها از سوی دولت به صادرکنندگان عرضه می‌شود.

سید ابوالقاسم موسوی، رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید در آموزش‌وپرورش، هنرستان‌های محیط‌بانی در چهار استان خوزستان، فارس، اردبیل و مازندران که آموزش هنرجویان رشته دیپلم محیط‌بانی را بر عهده دارند، اولین گروه ثبت‌نامی هنرجویان در پایه دوازدهم، آخرین سال تحصیلی دوره دوم متوسطه خود را برای فراگیری مهارت‌های محیط‌بانی از مهر ۱۴۰۳ آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید، اولین گروه هنرجویان در دو استان خوزستان و فارس، سال آخر تحصیلی خود را در پایه دوازدهم آغاز کرده‌اند، گفت: ضروری است که سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای بهره‌گیری از ظرفیت این هنرجویان در زمان خدمت نظام وظیفه، مطابق با دستورالعمل ساماندهی امور مشمولان مأمور به دستگاه‌های دولتی و غیرنظامی، نسبت به امریه این هنرجویان اقدام کند تا علاوه بر جبران کمبود مأموران اجرایی محیط‌زیست در مناطق، بر تجربیات و مهارت تخصصی این هنرجویان افزوده شده تا در زمانی که به استخدام، محیط‌بانان بسیار چابک، ماهر و متخصص را به خدمت بگیریم.

رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در بخش محیط‌بانی و حفاظت و صیانت از محیط‌زیست کشور موفق باشیم، باید از طریق تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، تحولی را در این بخش ایجاد کنیم، افزود: هنرجویان رشته محیط‌بانی در مدت سه سال تحصیل و فراگیری مهارت محیط‌بانی، حتی نحوه برقراری ارتباط با جوامع محلی و آموزش آنان را نیز فرا خواهند گرفت که این موضوع لازمه حفاظت مشارکتی و بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی بوده و می‌تواند راهگشا باشد.

تصویب رشته محیط‌بانی در دوره دوم متوسطه شاخه کاردانش آموزش‌وپرورش برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۰ انجام شد و اجرای آزمایشی آن با همکاری دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش در هنرستان‌های کشاورزی از سال ۱۴۰۱ در دو استان فارس و خوزستان با جذب تعداد ۳۸ دانش‌آموز همراه با گزینش تخصصی آغاز شد.

دولت از پراکنده‌کاری و هدررفت سرمایه‌ها در زمینه هوش مصنوعی جلوگیری می‌کند

دولت از پراکنده‌کاری و هدر رفت سرمایه‌ها در زمینه هوش مصنوعی جلوگیری می‌کند

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در دیدار جمعی از فعالان حوزه هوش مصنوعی، استفاده بهینه از قابلیت‌ها و کارکردهای این پدیده نو، به ویژه در حکمرانی ملی، سلامت و بهداشت، کشاورزی و غذا، آموزش و امنیت و دفاع را موجب شتاب‌دهی به توسعه کشور دانست و اظهار کرد: برای استفاده بهینه از این ظرفیت بزرگ نیازمند اشراف به نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های حوزه هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه در این عرصه هستیم.

وی شناخت دقیق وضعیت موجود، ترسیم افق و چشم‌انداز مطلوب در این حوزه و برنامه‌ریزی برای چگونه رسیدن به این هدف‌گذاری را از ملزومات توسعه و ارتقای هوش مصنوعی متناسب با زیست‌بوم و فرهنگ کشور عنوان کرد و افزود: زمانی استفاده از پدیده‌های نوین به رشد و توسعه کشور خواهد انجامید که ابتدا وضع موجود خود را دقیق بشناسیم و بدانیم که این پدیده قرار است چه خدمتی به ما ارائه و کدام نیاز کشور را مرتفع کند تا بتوانیم برای گسترش و ارتقای آن به صورت درست و کارشناسانه برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس جمهور بر لزوم متناسب‌سازی استفاده از این پدیده نوین با فرهنگ و باورها و سبک زندگی ایرانی تاکید کرد و گفت‌: ارائه ندادن آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، امروزه به چالشی برای نوجوانان و جوانان تبدیل و در مواردی به دلیل کم‌تحرکی، سلامت آنان را به خطر انداخته، لذا ضروری است به موازات توسعه و ارتقای هوش مصنوعی، ساختار نظام آموزشی نیز به صورت اساسی متحول و اصلاح و در کنار انتقال علم و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، با تقویت روحیه کار تیمی در آنها بر بخشی از این چالش فائق آییم که این روند در دولت چهاردهم آغاز شده است.

پزشکیان با تاکید بر لزوم پرهیز از کار پراکنده و موازی و اقدامات غیرمتمرکز در حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد: دولت علاوه بر حمایت از توسعه این پدیده نوین، در زمینه هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و هدر رفت فرصت‌ها و سرمایه‌ها در این زمینه نیز مشارکت فعال خواهد داشت.

از گسترش تجارت ایران تا هزینه سالگرد مادری که موجب آزادی یک زندانی شد

هزینه سالگرد مادری موجب آزادی یک زندانی نیازمند شد

دختر خانواده‌ای در سالگرد درگذشت مادرش، بدهی یک مادر زندانی را که به صاحب‌خانه‌اش برای تمدید اجاره منزل سفته داده بود، پرداخت کرد تا او نزد فرزندانش بازگردد.

این بانوی نیکوکار پس از مطالعه خلاصه پرونده‌های زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد، پرونده‌ای را انتخاب کرد که در آن زنی با داشتن یک فرزند خردسال جهت تمدید اجاره منزل به صاحب‌خانه سفته داده بود، ولی موفق به دریافت وام نشده و صاحب‌خانه با طلب ۱۳۵ میلیون تومانی وی را راهی زندان کرده بود.

این زندانی که دختری دو ساله دارد، همزمان با به دنیا آمدن فرزندش از همسرش طلاق گرفته و در یک تولیدی با حقوق ماهانه شش میلیون تومان کار می‌کرد که کفاف زندگی و مخارج خود و فرزندش را نمی‌داد؛ بخشی از بدهی وی توسط نیکوکاران دیگر تأمین شده و با واریز ۶۵ میلیون تومان توسط نیکوکار یادشده، زمینه آزادی زندانی فراهم و به خانه استیجاری خود بازگشت.

خیران و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را دارند همواره می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۶۷۵۹۱۶ در این امر خیر سهیم باشند، همچنین در صورت تمایل ضمن مراجعه حضوری به ستاد دیه استان تهران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، اعرابی ۵، پلاک ۱۹، طبقه اول، شماره تلفن ۸۸۸۶۱۹۹۲ با نحوه ارسال کمک‌های مالی و آزادی زندانیان استان آشنا شوند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *