خواص هل و مقدار مجاز مصرف هل در روز

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، هل فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد که در دو رنگ سبز و سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه‌ای در طب سنتی است، هل بسیار خوش بو و معطر است که این موضوع در محبوبیت آن نقش بسزایی دارد و چای همراه با هل یکی از پرطرفدارترین انواع چای است.

از جمله فواید هل می‌توان به حفاظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی و عروقی و بهبود جریان خون در بدن اشاره کرد، این گیاه برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و عفونت‌های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه و سوزاک نیز مفید است.

در سیستم‌های طب سنتی، هل سبز به دلیل خواص دارویی متنوع آن مورد توجه قرار گرفته و اعتقاد بر این است که به هضم غذا کمک می‌کند، مشکلات گوارشی مانند نفخ شکمی و سوءهاضمه را بهبود می‌بخشد و نفس را تازه می‌کند و علاوه بر این، هل سبز برای بیماری‌های تنفسی مانند درمان سرفه خشک و آسم استفاده می‌شود.

خواص هل زیر زبان چیست؟

تحقیقاتی که انجام شده است نشان می‌دهد که جویدن هل می‌تواند در از بین بردن انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها مؤثر واقع شود و بعد از استفاده به صورت کامل سبب پاک‌سازی و ضدعفونی دهان و دندان‌ها می‌شود.

ترکیبات مؤثر هل سبب از بین رفتن کامل غشای باکتری‌ها می‌شود و در صنعت پزشکی به عنوان یک داروی مؤثر ضد میکروبی شناخته شده است و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

خواص هل برای آرامش اعصاب و روان

خواص هل برای اعصاب یکی از ویژگی‌های مهم این گیاه دارویی است که شامل اثرات ضداسترس و آرام‌بخش است و باعث می‌شود افراد زیادی به دلیل این فواید به مصرف آن روی آورند، همچنین این ادویه می‌تواند بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب را در طول روز نیز به دنبال داشته باشد.

دمنوش هل مناسب برای اعصاب و روان، آرام‌بخش و ضدافسردگی است، روغن عصاره هل، روغنی است که در رایحه‌درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در طب سنتی از روغن هل و دمنوش آن برای درمان بیماران افسرده استفاده می‌نمایند و به طور کلی، هل می‌تواند به عنوان یکی از ادویه‌های مفید برای بهبود سلامتی روحی و جسمی مورد استفاده قرار گیرد.

خواص هل برای افسردگی

هل می‌تواند به افراد در مدیریت افسردگی کمک کند، به این منظور مقداری آب بجوشانید و پودر چند دانه هل را به آن اضافه کنید، دمنوش به دست آمده را هر روز میل کنید و برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، این دمنوش را به‌طور منظم مصرف کنید تا از این خاصیت هل بهره‌مند شوید.

درمان زخم معده با هل

هل به درمان مشکلات گوارشی، از جمله زخم معده کمک می‌کند و برای کمک به هضم غذا استفاده می‌شود، همچنین هل برای تسکین ناراحتی، حالت تهوع و استفراغ اغلب با سایر ادویه‌های دارویی مخلوط می‌شود.

بیشترین خاصیت هل، توانایی احتمالی آن در بهبود زخم معده است و مصرف عصاره‌های هل، زردچوبه و برگ سمبونگ (sembung) با آب گرم، از ایجاد زخم معده در اثر خوردن آسپرین جلوگیری می‌کند.

رفع بوی بد دهان با هل

هل می‌تواند بوی بد دهان را درمان و از کرم خوردگی دندان جلوگیری کند، استفاده از هل برای درمان بوی بد دهان و بهبود سلامت دهان و دندان یک درمان قدیمی است و در بعضی از فرهنگ‌ها، تازه کردن نفس با خوردن کامل دانه‌های هل بعد از غذا، یک رفتار معمولی است.

خواص هل و مقدار مجاز مصرف هل در روز

خواص هل برای پوست و مو

از هل سبز به اشکال مختلف (عصاره، روغن، پودر) در تهیه ماسک‌های پوست جهت زیبایی و رفع لکه‌ها و عوارض پوست استفاده می‌شود، روغن اسانس هل، روشن‌کننده پوست است، همچنین هل خاصیت ضدالتهاب دارد و برای کاهش التهابات پوست مؤثر است؛ شما می‌توانید پودر هل و عسل را باهم ترکیب و به صورت ماسک روی گونه‌ها استفاده کنید.

خواص آنتی‌اکسیدانی هل باعث تغذیه پوست سر و تغذیه فولیکول‌ها و در نتیجه باعث استحکام و تقویت ریشه مو می‌شود، قدرت مو را افزایش می‌دهد و موجب شفافیت و درخشندگی مو می‌شود، خاصیت ضد باکتریایی هل باعث می‌شود که با عفونت‌های پوستی مبارزه کند، امراض پوستی را از بین ببرد، باعث تقویت و استحکام مو شود.

درمان گلودرد و آسم با هل

ترکیب هل، دارچین و فلفل سیاه را در آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد، سپس با عسل شیرین کنید، هر روز صبح ناشتا یک فنجان میل کنید، این دمنوش باعث درمان گلودرد می‌شود، روش دیگر این است که ترکیبات هل به میزان یک گرم، دارچین به میزان یک گرم و ۱۰۰ میلی‌گرم فلفل سیاه را با یک قاشق چای‌خوری عسل به‌صورت معجون تهیه و به‌صورت مکیدنی سه با در روز استفاده کنید، این کار باعث تسکین گلودرد می‌شود و از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند.

هل جریان گردش خون را تسهیل می‌کند و خون‌رسانی به ریه‌ها و اندام‌های بدن و در نتیجه اکسیژن‌رسانی را سرعت می‌بخشد و در تنگی نفس، رفع خس‌خس سینه و رفع اختلالات ریوی شفابخش است، از هل سبز برای درمان برونشیت، آسم و رفع التهابات غشای مخاطی و رفع مشکلات تنفسی استفاده می‌شود.

میزان مجاز مصرف هل در روز چقدر است؟

مصرف سه یا چهار عدد هل سبز در روز توصیه می‌شود، می‌توان گفت مصرف سه گرم پودر هل در طول روز منعی ندارد، همچنین جالب است بدانید نوشیدن روزانه آب هل، سطح قند خون را کنترل می‌کند.

هل برای چه افرادی مضر است؟

مصرف زیاد هل در افرادی که طبیعت گرم دارند مضر است، کسانی که یبوست دارند باید هل کمتر مصرف کنند و کسانی که فشار خون یا زخم معده دارند نباید در خوردن آن زیاده روی کنند، مصرف زیاد هل تپش قلب را افزایش می‌دهد و مصرف زیاد آن برای روده‌ها مضر است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *