تأثیر موسیقی بر یادگیری مهارتی دانش‌آموزان

|

فهرست مطالب

حجت الله مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو درباره تأثیر موسیقی بر یادگیری دانش‌آموزان اظهار کرد: نگاه به این موضوع همچون دیگر مسائل دارای دو جنبه مثبت و منفی دارد، چرا که ثابت شده که هر مسئله‌ای با بازخورد معین اثرات خود را در زندگی افراد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه موسیقی بر ارتقای فعالیت‌های هنری و بدنی نقش بسیار مؤثری دارد، افزود: موسیقی در افزایش رفتارهایی همچون نقاشی، فعالیت‌های بدنی و ورزش که نیاز به تمرکز شناختی بالایی ندارد، موسیقی کمک می‌کند که فرد بتواند در محیط آرام، عملکرد مناسب‌تری داشته باشد.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: مهارت‌های شناختی که توجه و دقت بالایی را می‌طلبد بهره‌مندی از موسیقی برعکس عمل می‌کند و از نظر شناختی میزان تمرکز افراد و دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد و در کسب اطلاعات و ارائه کامل آنها دچار دغدغه‌های خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دانش‌آموزی همزمان با یادگیری مسئله ریاضی، علوم و فارسی درصدد بهره‌مندی از آواهای موسیقی است که این امر سبب کاهش تمرکز و عملکرد رفتاری آن فرد خواهد شد، اما برعکس زمانی که فردی در حال نقاشی، خطاطی و ساخت کاردستی است، گوش کردن به موسیقی آرامش روحی و احساس مناسبی از فضا را القا می‌کند.

مهدی گفت: استفاده از موسیقی همچون سایر ابزار به شرایطی فعلی افراد بستگی دارد که به منظور بهره‌وری از کدام مهارت و اهداف درصدد بهره‌وری از آواهای آن هستند، چرا که موسیقی کودکان را تشویق می‌کند تا راه‌های مختلف را برای چالش‌ها چه از طریق نوشتن داستان یا کشیدن نقاشی کشف کنند.

وی اظهار کرد: موسیقی نه تنها یک فعالیت لذت بخش است، بلکه احساس و ذهن دانش‌آموزان را درگیر می‌سازد، اما به شرطی که در زمان و موقعیت کسب مهارت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: بر کسی پوشیده نیست که موسیقی می‌تواند ذهن را آرام کند و به همه افراد اجازه دهد روی کار در حال انجام، تمرکز کنند، اما بعضی مواقع در حوزه دانش‌آموزی این امر در زمان مطالعه سبب تنزل و حواس‌پرتی آنها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه دانش‌آموزان با علاقه‌مندی در سطح بالا در امر موسیقی درگیر هستند، اما باید دقت کنند که هر عملی نیازمند یک‌سری مقدمات است و نوع یادگیری تعیین‌کننده بهره‌مندی آنها از آواهای موسیقی است، چرا که استفاده بیش از اندازه می‌تواند آسیب‌های بسیاری بر توجه، دقت، تمرکز و ضعف اعصاب دانش‌آموزان داشته باشد، اما بهره‌وری آن در زمان مناسب می‌تواند در ارتقای عملکرد آن‌ها مؤثر واقع شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *