نخستین باران پاییزی در اصفهان بیش از ۲۹ میلی‌متر ثبت شد/ کاهش ۷ درجه‌ای دمای هوا

|

فهرست مطالب

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر خروج تدریجی موج ناپایدار از نیمه شمالی استان است.

وی افزود: بر اساس این وضعیت امروز آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد باد به نسبت شدید و در مناطق مستعد و سردسیر نیمه شمالی و غرب استان رگبار پراکنده و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: از فردا تا روز سه‌شنبه جوی پایدار خواهد بود و سپس از بعدازظهر دهم مهر تا وقت پنجشنبه دوازدهم با افزایش گرادیان فشار، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و تندباد لحظه‌ای در بیشتر نواحی به ویژه نیمه غربی، مرکزی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود که اوج وزش باد طی روز چهارشنبه است.

وی پیرامون اینکه شاهین‌شهر_هسا با ثبت هفت میلی‌متر رکورددار نخستین باران پاییزی در اصفهان است، گفت: در این مدت بیشترین بارش‌ها در شهرستان میمه با میانگین ۶.۶ میلی‌متر، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و دولت‌آباد ۳ میلی‌متر، نایین با ۲.۱ میلی‌متر، ورزنه ۲ میلی‌متر، کوهپایه یک میلی‌متر، دهق ۰.۸ میلی‌متر، اردستان، خوانسار و هرند با ۰.۷ میلی‌متر، چادگان ۰.۶ میلی‌متر، زواره و مورچه خورت با ۰.۴ میلی‌متر، بادرود ۰.۲ میلی‌متر، چوپانان ۰.۲ میلی‌متر و نطنز با ۰.۱ میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

امینی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی با گرادیان فشار، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، گردوخاک محلی و تندباد لحظه‌ای در بیشتر مناطق استان به ویژه نیمه غربی، مرکزی و جنوبی، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از روز سه‌شنبه آغاز و تا وقت پنجشنبه هفته جاری تداوم دارد و اوج آن طی چهارشنبه یازدهم مهر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان فعالیت سامانه مذکور در مناطق غربی، مرکزی، جنوبی به ویژه اصفهان، فرودگاه اصفهان، برخوار (دولت‌آباد)، نجف‌آباد، کبوترآباد، شهرضا، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، شاهین‌شهر و میمه، ورزنه، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدن، دهاقان، دهق، بویین میاندشت، اسلام‌آباد موگویی، گلپایگان، فریدونشهر، نایین و کوهپایه محسوس‌تر است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داده و در ادامه توصیه کرد و گفت: شهروندان از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند.

وی بر لزوم احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و حفاظت از محصولات کشاورزی تاکید کرد.

امینی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان چهار تا هفت درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۵ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۳ سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای شش درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *