بدون آموزش‌ و افزایش آگاهی، چالش‌های سلامت رفع نمی‌شود

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی در آیین افتتاحیه همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا که پنجشنبه، پنجم مهر در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: حضور جامعه پزشکی در دوران کرونا، مصداق بارز تحقق وعده جامعه پزشکی با خداوند و مردم به منظور ارائه خدمت است.

وی با بیان اینکه از روزهای کرونایی همچون دفاع‌مقدس یادمی‌شود، افزود: بر این باور هستم که دوران کرونا از دوران دفاع‌مقدس سخت‌تر بود، چراکه امدادگران و کادر درمان در دوران دفاع‌مقدس فقط جان خود را در طبق اخلاص گذاشته بودند، اما در دوران پاندمی کرونا، کادر پزشکی نه‌تنها با جان خود بازی می‌کرد، بلکه از جان خانواده خود نیز گذشته بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام اعضای کادر درمان نمی‌پذیرند که هیچ‌یک از اعضای خانواده آنها آسیب ببیند، اما در دوران کرونا نه‌تنها از خودگذشتگی کردند، بلکه از جان اعضای خانواده خود گذشتند.

ظفرقندی با بیان اینکه برگزاری «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» کاری ارزشمند است، افزود: برگزاری همایش‌هایی از این دست سبب انتقال تجربه می‌شود و یک کار ارزشمند است، اگر از تجربیات گذشته خود بهره نبریم، به طور قطع نادم می‌شویم و برگزاری همایش‌هایی از این دست موجب انتقال تجربه می‌شود.

وی با اشاره به نقش مولفه «تجربه» در امور مختلف گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که عمل‌های جراحی روزهای نخست جنگ با روش علمی انجام نمی‌شد، اما پس از مدتی با اتکا به تجارب روزهای نخست جنگ توانستیم عمل‌های جراحی را با روش علمی انجام دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: عملکرد ایران برای جراحی‌ها دوران جنگ و انتقال تجربه این موضوع به نحوی است که مقالات بسیاری به رشته تحریر درآورده‌ایم؛ مقالات که توسط پزشکان ایرانی به رشته تحریر درآمده در بسیاری از ژورنال‌های معتبر علمی منتشر شده است.

ظفرقندی با اشاره به برگزاری «همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا» اظهار کرد: برگزاری این همایش نه‌تنها سبب انتقال تجربه می‌شود، بلکه سبب انتقال فرهنگ ایثار، پایبندی به عهد و حرکت‌های علمی می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش می‌تواند نقش موثری در حل مشکلات و چالش‌های سلامت داشته‌باشد، گفت: اگر مردم نسبت به مسائل آگاه نشوند و آموزش‌های لازم در اختیار آنها قرار نگیرد، مشکلات و چالش‌های سلامت رفع نمی‌شود.

وزیر بهداشت درباره ضرورت آموزش توضیح داد: آموزش سلامت باید در دوران کودکی ارائه شود، آموزش‌ها باید به نحوی باشد که سلامت و عوامل تهدیدکننده آن به درستی شناسایی شود؛ به طور مثال، سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان زنان است.

ظفرقندی با بیان اینکه زنان باید نسبت به سرطان پستان آگاه باشند، ادامه داد: هنگامی که یک زن به سرطان پستان مبتلا می‌شود و جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست‌می‌دهد، فقدان حضور وی تمام ارکان خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به دلیل این مسائل، توجه به آموزش سلامت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه میزان ترومای جاده‌ای کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری همچون وضعیت خودروها و وضعیت جاده‌ها موجب بروز موارد بسیار زیاد ترومای جاده‌ای شده، اما «فرهنگ ترافیکی» مهم‌ترین عاملی است که سبب ترومای جاده‌ای می‌شود، فرهنگ ترافیکی به مردم آموزش داده نشده و این موضوع باید در کانون توجه قرار گیرد.

سلامت، موضوعی ملی است / ‏نیازمند‬ سیستم واحدی برای برای حوزه سلامت هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت باید به عنوان یک موضوع ملی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر سلامت به عنوان یک موضوع ملی درنظر گرفته نشود، در حوزه سلامت به موفقیت نائل‌نمی‌شویم، اهمیت تعریف موضوع سلامت به عنوان یک موضوع علمی را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ به نحوی که تا زمانی که ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل نشد به موفقیت نرسیدیم، اگر خواهان موفقیت در حوزه سلامت هستیم، باید دست در دست یکدیگر دهیم و برای این حوزه تلاش کنیم.

ظفرقندی با بیان اینکه باید از یک سیستم واحد برای حوزه سلامت استفاده کنیم، گفت: اگر از سیستم واحد برای حوزه سلامت کشور استفاده نکنیم، بیمارستان‌های کشور دچار فروپاشی می‌شود.

وی با بیان اینکه نظم در امور به عنوان یک نکته ضروری قلمداد می‌شود، تاکید کرد: چین و کره‌جنوبی به عنوان کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل کرونا معرفی شده‌اند و این کشورها به دلیل توجه به نظم به موفقیت دست‌یافته‌اند، اگر خواهان آموزش سلامت هستیم، باید به نظم توجه کنیم و باید بدانیم آموزش بدون نظم یک امر نشدنی است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *