چه نکاتی را برای پر کردن سفته ضمانت قرارداد استخدام باید رعایت کنیم؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران همچون بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

یکی از موضوعات قابل توجه حقوق شهروندی، موضوع سفته و جنبه‌های حقوقی آن است، هنگام استخدام در بسیاری از مشاغل، کارفرمایان اغلب از متقاضیان کار سفته‌ای به عنوان ضمانت انجام تعهدات کاری درخواست می‌کنند، این سفته که در اصطلاح حقوقی «سفته حسن انجام کار» یا «سفته ضمانت انجام کار» نامیده می‌شود، به دلیل ابهام در تعریف دقیق تعهدات و نبود توافق صریح بر روی جزئیات آن، می‌تواند منجر به اختلافات حقوقی پیچیده‌ای بین کارگر و کارفرما و زمینه سوءاستفاده کارفرما از این سفته شود.

سفته حسن انجام کار، اگرچه در ظاهر شبیه به سایر سفته‌ها است، اما به دلیل ماهیت خاص آن، یعنی ضمانت انجام تعهدات کاری، دارای حساسیت بیشتری است، به همین دلیل علاوه‌بر رعایت اصول کلی صدور سفته و نوشتن آن باید نکات ویژه‌ای را نیز مدنظر قرار داد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی در آینده جلوگیری شود.

اولین نکته از نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار این است که در قسمت تاریخ پرداخت سفته نباید تاریخی را قید کنید و به جای درج تاریخ، این عبارت را بنویسید: (سفته بابت حسن انجام کار) و در ادامه شماره و تاریخ قرارداد استخدام خود را قید کنید.

نکته دوم در پر کردن سفته حسن انجام کار آن است که باید در سفته، نام دریافت کننده سفته را قید کنید و به هیچ وجه این سفته را به شکل سند در وجه حامل صادر نکنیدT نکته مهم دیگر در پر کردن سفته حسن انجام کار این است که باید در قرارداد استخدام، شماره سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را قید کنید.

باید در قرارداد استخدام توضیح داده شود که تحت چه شرایطی کارفرما حق اجرای سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را خواهد داشت. بعد از پر کردن سفته ضمانت انجام کار و پیش از آنکه آن را تحویل کارفرما دهید، یک کپی از آن تهیه کرده و نزد خود نگه دارید تا در صورت امتناع کارفرما از استرداد آن بعد از پایان مدت استخدام، بتوانید از طریق مراجع قضائی اقدام کنید.

نمونه سفته پر شده حسن انجام کار:

سفته ضمانت کاری یا حسن انجام کار چیست؟ | رزومه فارسی

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *