به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محمدمهدی کاظمی در یک برنامهای تلویزیونی اظهار کرد: برآورد میشود شش میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در دوره متوسطه وجود دارد که از این تعداد بالغ بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دوره اول متوسطه و سه میلیون و بیست هزار نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل خواهند کرد؛ جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه ۱۰۰ هزار نفر در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: بحث هدایت تحصیلی یک فرایند است و اقدامات متفاوتی و ابزارهای مختلفی هم برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان وجود دارد، اعم از اینکه موضوع هدایت تحصیلی، علاقه و استعداد و هم نیازهای کشور است، طی آزمونهایی در این راستا، علاقهمندی دانش آموزان و توانمندی دانش آموزان سنجیده میشود، همچنین بخشی هم غیر از این وجود دارد که نظر مشاور، اولیا، معلم و نظر خود دانش آموزان اخذ میشود؛ بخشی هم بر اساس نمرات و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که منجر میشود، یک برگه هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش آموزانی که در خرداد نصاب قبولی را در امتحانات کسب کرده باشند، برگه هدایت تحصیلی نیمه تیر، در اختیارشان قرار میگیرد و دانش آموزان از نیمه دوم تیرماه میتوانستند ثبت نام خودشان را انجام دهند، اما اولویت بندی شده بود، دانش آموزان که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مرداد میتوانستند ثبت نام خودشان را در همان رشتهای که مورد علاقه شأن بود ثبت نام کنند چه در شاخه نظری، چه در شاخه فنی و حرفهای یا کاردانش، بر این اساس ثبت نام دانش آموزان انجام شد.
وی ادامه داد: تعدادی از دانش آموزان نصاب قبولی را کسب نکرده بودند، در آن عملکرد تحصیلی و شرایط ارتقا و گذر از پایه نهم به پایه دهم را نداشتند که این دانش آموزان باید در امتحانات شهریور شرکت میکردند.
کاظمی با بیان اینکه برای اینکه فرایند طولانی نشود و دانشآموزان بتوانند نتایج امتحانات را دریافت کنند، با درخواست از شورای عالی آموزش و پرورش، سال جاری مصوب شد که امتحانات جبرانی را تا پایان مرداد انجام دهیم، اظهار کرد: فرایند این مصوبه طی شد و در نهایت ما ابلاغ کردیم، بعضی از استانها تا پایان مرداد کار را انجام و اوراق امتحانی را تصحیح و مجدد برگه هدایت تحصیلی را در شهریور تقدیم آنها کردیم، آزمونها تمام شده و طی همین روزها و تا پایان این هفته برگه هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد و دانش آموزان میتوانند متناسب با برگه هدایت تحصیلی ثبت نام خود را انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه سال جاری سعی شد همه فرایندهای ثبت نام دانش آموزان، کلاس بندی و امتحانات یک ماه زودتر انجام شود، گفت: سال جاری نسبت به سال گذشته حدود بیست روز فرایند ثبت نام نسبت به سال گذشته جلوتر است.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی سالهای گذشته یک تقاضای کاذب برای ورود به رشته تجربی وجود داشت و ما یک توزیع نامتوازنی را در دوره متوسطه دوم هم در شاخه نظری و هم شاخه فنی و حرفهای و شاخه کاردانش مهارتی در هنرستانها شاهد بودیم، عنوان کرد: با برنامهریزی صورت گرفته هدف گذاری کردیم که یک توزیع متوازن بین شاخهای داشته باشیم و آن هدف گذاری که در برنامه ششم و هفتم پیش بینی شده که سهم آموزشهای فنی حرفهای روند ۵۰ درصدی داشته باشد که سهم رشتههای مهارتی در دو یا سه سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است و تقاضا در شاخه نظری هم در گذشته بیشتر برای رشته علوم تجربی بود که با برنامهریزی و جلسات مشاورهای الان رشته ریاضی فیزیک مورد استقبال قرارگرفته است، سهم رشته ریاضی فیزیک طی ۱۰ سال روند کاهشی داشت و حدود ۴ درصد است، اما الان روند بیش از ۱۶ درصد و سال جاری به سهم ۱۸ تا ۱۹ درصد در رشته ریاضی فیزیک میرسیم.
کاظمی گفت: این در حالی است که استقبال از هنرستانها به دلیل موضوع اشتغال، مهارت و بازار کار خیلی افزایش پیدا کرده است و خانوادهها و دانش آموزان به این نتیجه رسیدند که شاید مدرک دانشگاهی ملاک برای جذب افراد در بازار کار نیست بلکه مهارتها است، از طرف دیگر نیاز بازار کار امروز اقتضا میکند که توجه بیشتری به رشتههای مهارتی داشته باشیم، این مهارتها، اعم از مهارتهای شغلی، حرفهای، ورزشی و ارتباطی هست که در دورههای مختلف متفاوت است، متناسب با اقتضا و سن دانش آموزان باید این برنامهریزی صورت بگیرد و بر اساس هدف گذاری که انجام شد در اردیبهشت آئین نامهای در دولت هیئت وزیران تصویب شد که بر اساس آن هدف گذاری شد که تا پایان برنامه هفتم، چه میزان سهم مهارتی دانش آموزان باشد؛ در دوره متوسطه اول ۱۰ درصد برنامه درسی باید به سمت مهارتها سوق پیدا کند و سازمان پژوهش متناسب با این موضوع باید برنامهریزی کند.
وی در خصوص کمبود فضای آموزشی گفت: در شاخه نظری مشکلی نداریم، به دلیل اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد دانش آموزان در رشته نظری تحصیلی میکنند، قرار است در برنامه هفتم پیشرفت، سهم شاخه نظری به حدود ۵۰ درصد برسد و بالعکس در آموزشهای فنی حرفهای و هنرستانها این سهم افزایش پیدا کند، باید فضای لازم را پیش بینی کنیم، هم فضا و هم امکانات دیگر از جمله نیروی انسانی و تجهیزات را در نظر بگیریم.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی صورت گرفته تا پایان برنامه هفتم باید حدود ۱۴۰۰ هنرستان ایجاد کنیم، اظهار کرد: در دو سال گذشته بیش از ۲۱۳ هزار به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شده است، اما ما توسعه کمی مدنظر نداریم؛ آموزش مهارتی، پرهزینه است و اصل این آموزشها مبتنی بر مهارتهایی است که به دانش آموزان ارائه میشود و باید امکانات و تجهیزات لازم از جمله فضای کارگاهی و تجهیزات را داشته باشیم، برای مهر سال جاری حدود ۱,۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است که در اختیار هنرستانها قرار خواهد گرفت، در طول دو سال گذشته حدود ۱۰ هزار نیروی انسانی برای هنرستانها جذب شدند.
وی گفت: سال جاری برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهیم کرد که بخشی از اینها در آزمون پذیرفته شدند و الان وارد دوره مهارت آموزی یک ساله شدند که از این تعداد حدود هشت هزار نفر هنرآموز و مربوط به هنرستانها هستند.
کاظمی افزود: بر اساس پیشبینیهایی که صورت گرفته ما در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ حدود ۴۹۰ هزار دانش آموز هنرستانی خواهیم داشت که ظرفیتهای لازم ایجاد شده است، برخی از رشتهها در برخی منطقهها ممکن است وجود نداشته باشد، البته آموزشهای مهارتی به گونهای است که هم مبتنی بر آمایش و بوم منطقه صورت میگیرد و هم به دلیل اینکه پرهزینه است، ما امکان این را نداریم که در همه مناطق همه رشتهها را ایجاد کنیم، چون اگر همه رشتهها در همه مناطق اجرا شود، بازار کارش اشباع خواهد شد و لذا مبتنی بر آمایش و برنامهریزیهایی که صورت میپذیرد ما رشتهها را متناسب با بوم و آمایش منطقهای ایجاد میکنیم.
وی در خصوص میانگین نمرات امتحان نهایی که طبق برنامه هفتم قرار است سالانه ۰.۵ نمره افزایش یابد، گفت: پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی کنکور نیست و از ۴۰ درصد شروع شد تا ۶۰ درصد تأثیر معدل که در کنکور ۱۴۰۳، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی تأثیر قطعی دارد، لذا ما تغییر در شیوه برگزاری امتحانات نهایی را داشتیم و امتحانات نهایی از خرداد ۱۴۰۲ متفاوت با گذشته برگزار شد و بیشتر به سمت سطوح عمیقتر مفاهیم یادگیری رفت، لذا ما سال گذشته با افت در میانگین نمرات مواجه بودیم که این طبیعی بود، چون تغییر سبک برگزاری امتحانات نهایی را داشتیم، اما بر اساس پیش بینی که صورت گرفت هدف گذاری شده بود که میانگین نمرات امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ نیم نمره افزایش پیدا کند، اما در برخی از رشتههایمان تا یک نمره اضافه شد و با اقداماتی که انجام شد سال جاری شاهد افزایش میانگین ۰.۸ درصد نمرهای نسبت به سال گذشته بودیم.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود معلم در سال تحصیلی جدید گفت: با برنامهریزی که صورت گرفت ما در دو سال گذشته جذب قابل توجهی را داشتیم هم در ورودی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی و همچنین از طریق آزمون استخدامی که ماده ۲۸ بود که از این عدد سال گذشته ۲۲۱۸۴ نفر در دوره متوسطه جذب شدند و سال جاری هم ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر در دوره متوسطه برای کسری نیروی انسانی جذب شدند، از طرفی دیگر خروجی دانشگاه فرهنگیان که حدود ۲۰ هزار نفر است و هر ساله حداقل ۲۰ هزار نفر به جمعیت معلمان ما اضافه میشود، از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان کمک میکنند که ما مشکلی در بحث نیروی انسانی نداشته باشیم، موضوع نیروی انسانی در حال مدیریت است، چراکه بخشی هم از طریق اضافه تدریس یا حق التدریس نیروهای موظف تأمین خواهد شد و در صورتی که ما در منطقهای کمبود نیروی انسانی داشته باشیم از همکاران بازنشسته آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه سال جاری آزمون جدید استخدامی داریم یا خیر گفت: هر سال تعدادی نیروی خروجی در آموزش و پرورش داریم که همکارانمان به کسوت بازنشستگی نائل میآیند و باید نیروی انسانی جذب شود که برخی از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی هم از طریق استخدام انجام خواهد شد.