لزوم تعیین سیاست‌گذاری‌هایی برای تولید محتوای مجازی در راستای اصول تربیتی کودک و نوجوان

|

فهرست مطالب

حسن عبدالصمد در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه امروزه ارتباط فرزند و والدین در خانواده کاهش پیدا کرده است و کودکان در طول روز زمان قابل توجهی را برای استفاده از فضای رسانه‌ها اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: لازم است از نشر محتواهایی که به دور از استانداردهای لازم در تولید محتواهای کودک و نوجوان است، جلوگیری و از تولیدات محتوایی استاندارد کودک و نوجوان حمایت شود و در راستای افزایش تولید آن تلاش کرد.

وی افزود: عامل تربیتی فرزندان در دهه‌های گذشته، خانواده و محیط اجتماعی بوده است، اما امروزه فضای رسانه‌ای جایگزین آن شده است، همچنین محیط‌های رسانه‌ای نه‌تنها بر تمام افراد خانواده تأثیر می‌گذارد، بلکه بیش از والدین در تربیت کودکان نقش دارد و حتی در انتخاب سبک زندگی و ارزش‌های افراد تأثیر بسزایی دارد.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه استفاده از محتوای کودک و نوجوان در بسترهای ملی نیز نیازمند آگاهی والدین از محتواهای منتشر شده است، ادامه داد: برای استفاده مؤثر و مفید از محتوای بسترهای مجازی در جهت تربیت صحیح فرزندان، باید سیاست‌گذاری‌های لازم در تولید و نشر این محتواها و اقدامات لازم در آموزش سوادرسانه‌ای به والدین صورت گیرد.

عبدالصمد ادامه داد: والدین با اعتماد بر بسترهای محتوایی داخلی، اجازه ورود فرزند خود به این بسترها را می‌دهند، بنابراین می‌طلبد محتواهای منتشر شده در این فضاها مبتنی بر مجوزها و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد، چراکه تماشای بعضی از محتواهای رسانه‌ای کودک و نوجوان که به دور از استانداردهای لازم باشد، موجب ایجاد اختلال در افکار کودکان و نوجوانان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بعضی از بسترهای مجازی، محتواهای رسانه‌ای به دور از فرهنگ ایرانی-اسلامی منتشر می‌شود، افزود: مفاهیم نامناسب کودکان و نوجوانان همچون خودمحوری، فردگرایی و ترویج فرهنگ غربی در بعضی از این محتواها به چشم می‌خورد.

کارشناس رسانه با اشاره به رواج نمایش محتواهای جادو و ابرقهرمانی بیان کرد: در زمان گذشته از نمایش مفاهیم انتزاعی همچون فرشته، جهنم یا بهشت در چنین محتواهایی دوری می‌شد، در حالی که در رسانه‌های غربی از این مفاهیم انتزاعی به عنوان جادو یاد می‌شود، این مفاهیم انتزاعی برای کودکان محتوای جذابی است و نمایش این محتواها به صورت جادو تأثیر مثبتی بر تربیت کودکان ندارد.

عبدالصمد با تاکید بر اینکه بسترهای ملی و مجازی موظف به نشر محتواهای استاندارد مبتنی بر ارزش‌های ملی و مذهبی است و نباید محتواهایی به دور از این استانداردها منتشر شود، بیان کرد: در بخش‌های مختلف بسترهای مجازی همچون قسمت پربازدیدترین‌ها و جذاب‌ترین‌ها، اثری از تولیدات فاخر ایرانی در حوزه انیمیشن کودک و نوجوان وجود ندارد.

وی یکی از علل مشکلات محتوایی در چنین بسترهای مجازی را رقابت ناسالم این بسترها دانست و گفت: تمرکز صاحبان این بسترهای مجازی بیشتر بر افزایش نشر محتواها، بدون در نظر گرفتن آثار تربیتی آن است، در حالی که این آثار بر مراحل رشد و تعلیم کودکان و نوجوانان نمود پیدا می‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *