شرایط تعیین قیم چیست؟

|

فهرست مطالب

حمیدرضا آقابابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو پیرامون اینکه برای چه افرادی قیم تعیین می‌شود؟ اظهار کرد: در زمانی که پدر و جد پدری حضور ندارند، مادر تا زمانی که ازدواج نکرده است و با داشتن صلاحیت، بر سایر بستگان محجور برای قیم بودن اولویت دارد.

وی افزود: در صورت محجور شدن مادر، شوهر او در صورت داشتن صلاحیت بر سایر نزدیکان و بستگان زن اولویت دارد و در نبود اشخاص مذکور سایر بستگان محجور با داشتن صلاحیت مقدم هستند.

وکیل پایه یک دادگستری و دکترای حقوق بین‌الملل عمومی گفت: افرادی که محکوم قطعی به سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ورشکستگی، تجاوز، جرایم منافی عفت، جنایت علیه اطفال شده یا معروف به فساد اخلاق باشند، نباید به عنوان قیم منصوب شوند.

وی درباره مراحل نصب، وظایف و اختیارات قیم عنوان کرد: اگر پدر یا جد پدری (پدربزرگ پدری) سرپرست طفل هستند و با وجود آن‌ها نوبت به قیم نمی‌رسد، بنابراین وقتی قیم تعیین می‌شود که پدر یا پدربزرگ پدری زنده نباشند.

آقابابائیان افزود: مطابق قانون و رویه دادگاه‌ ها تمام افراد کمتر از ۱۸ سال تمام شمسی حق تصرف و مداخله در امور مالی خود را ندارند و به تعبیر حقوقی رشید محسوب نمی‌شوند، همچنین پسران کمتر از ۱۵ سال و دختران کمتر از ۹ سال تمام در امور غیرمالی نیازمند سرپرست هستند و طفل محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: از طرفی تمام افرادی که توانایی ذهنی اداره اموال خود را ندارند (سفیه و مجنون) نیازمند سرپرستی هستند، به این افراد محجور گفته می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: هرکدام از پدر یا جد پدری در زمان حیات می‌تواند برای بعد از خود و سرپرستی کودک و مجنون وصی مشخص کند، در این صورت نیز تا زمانی که وصی باشد نوبت به قیم نمی‌رسد، به عبارت دیگر مادامی که پدر، جد پدری یا وصی منتخب آن‌ها باشد، قیم تعیین نخواهد شد و با نبود آنها است که نوبت به نصب قیم (سرپرست قانونی) می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی اصلاحی سال ۱۳۷۹ اگر ولی قهری مراعات مصلحت طفل را نکند، به درخواست یکی از بستگان طفل و اثبات آن، دادگاه، ولی قهری را عزل می‌کند و به جای آن قیم تعیین می‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *