گیاهان و دمنوش‌های آرام‌بخش در طب سنتی / تاثیر خواب باکیفیت و کافی بر کسب و حفظ آرامش

|

فهرست مطالب

محمدعلی یزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به داروهای گیاهی آرام‌بخش و دمنوش‌های مؤثر در این خصوص اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، برای رسیدن به آرامش و حفظ آن، داشتن خواب باکیفیت و کافی از جمله مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود و در طب سنتی ایرانی، خواب و فعالیت دستگاه گوارش بدن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه خواب نامناسب می‌تواند باعث اختلال سیستم هضم و جذب مواد غذایی شود و از سوی دیگر مشکلات دستگاه گوارش در کمیت و کیفیت خواب افراد اختلال ایجاد می‌کند، افزود: یکی از مصادیق ارتباط خواب و دستگاه گوارش را می‌توان در نقش ملاتونین یافت؛ ملاتونین هورمون اصلی مسئول در چرخه خواب و بیداری بدن انسان است و علاوه بر مغز، در دستگاه گوارش نیز ساخته و ترشح و به عنوان یک تنظیم کننده مهم در تحرک روده محسوب می‌شود.

عضو انجمن طب سنتی ایران تصریح کرد: زمانی که فرد دچار کمبود خواب می‌شود، ترشح ناکافی دو هورمون ملاتونین و پرولاکتین موجب اختلال در سیستم بدن می‌شود و سیستم ایمنی از تقویت باز می‌ماند، از همین رو می‌توان گفت که خواب نامناسب، اختلال عملکرد ملاتونین و اختلال در سیستم گوارش و سیستم ایمنی، اجزای یک چرخه معیوب هستند.

یزدیان ادامه داد: برای حل مشکل بی‌خوابی با کمک داروهای گیاهی، استفاده از ترکیب گل گاوزبان و سنبل‌طیب توصیه می‌شود و در صورتی که افراد مقداری نبات و کمی لیمو عمانی به آن اضافه کنند و قبل از خواب آن را بنوشند، شاهد تأثیر بی‌نظیر آن خواهند بود.

وی گفت: بادرنجبویه از دمنوش‌های مفید برای رفع بدخوابی است؛ این گیاه شباهت زیادی با نعنا دارد و در صورتی که فردی دچار اختلال در عملکرد تیروئید باشد، باید در مصرف این دمنوش احتیاط کند، چراکه مصرف این گیاه می‌تواند با داروهای تیروئید تداخل داشته باشد.

عضو انجمن طب سنتی ایران اضافه کرد: گل‌های نارنج و استفاده از عرق گیاهی تولید شده از آنها می‌تواند برای رفع بی‌خوابی مؤثر واقع شود و افراد باید توجه داشته باشند که برای استفاده از تمام گیاهان و دمنوش‌های بیان شده، با پزشک طب سنتی مشورت کنند.

یزدیان با بیان اینکه ورزش کردن از دیگر راه‌های کسب آرامش و نشاط بدن است و روزانه نیم ساعت ورزش صبحگاهی می‌تواند افراد را در طول روز و حین کار سرحال و شاداب نگه دارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خاصیت اسطوخودوس برای تقویت هوش و ذهن انسان است و با احساس آرامش و نداشتن استرس و نگرانی نیز تأثیر مستقیم دارد، همچنین استفاده از عرق بیدمشک می‌تواند به حفظ آرامش کمک کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *