نبض زلزله‌ها در کشور کند شد / ثبت زمین‌لرزه ۴.۲ ریشتری در شهداد کرمان

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی سوم تا نهم شهریور، ۹۱ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۸۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۹ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه چغامیش در استان خوزستان با رخداد شش زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، پنج زمین‌لرزه در اصفهان، یک زمین‌لرزه در بوشهر، چهار زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری ،۱۴ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، چهار زمین‌لرزه در خراسان شمالی و دو زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۱۲ زمین‌لرزه در خوزستان، چهار زمین‌لرزه در سمنان، هشت زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، هفت زمین‌لرزه در کرمان، پنج زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در مرکزی و پنج زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۱۴ زمین‌لرزه و خوزستان با ۱۲ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز پنجشنبه، هشتم شهریور ساعت ۱۱:۱۱:۱۳ با بزرگی ۴.۲ ریشتر در شهداد استان کرمان به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۳ شهریور

در بهاباد استان یزد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری رخ داد که کانون این رخداد لرزه‌ای در ۶۶ کیلومتری بهاباد، ۷۸ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۸ کیلومتری ساغند این استان بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵، در کاشمر استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ و در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

یکشنبه ۴ شهریور

در گیلان‌غرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ و در باغ ملک استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

هفتگل استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در سه کیلومتری هفتگل، ۲۰ کیلومتری رامهرمز و ۲۶ کیلومتری میداود این استان گزارش شد و زلزله سه ریشتری در عمق هشت کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

دوشنبه ۵ شهریور

در هفتگل استان خوزستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.

سرپل ذهاب استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۵ کیلومتری گیلان‌غرب و ۲۸ کیلومتری قصر شیرین این استان بوده است.

در قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

سه‌شنبه ۶ شهریور

در قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ ریشتری گزارش شد.

چهارشنبه ۷ شهریور

در خنج استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری، در مزایجان استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری، در رباط پشت بادام استان یزد زلزله ۲.۵ ریشتری و در بادرود استان اصفهان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

پنجشنبه ۸ شهریور

در چغامیش استان خوزستان زلزله‌های ۲.۵، ۲.۷ و دو زلزله ۲.۸ و در سلفچگان استان قم زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

شهداد استان کرمان بعد از یک زلزله چهار ریشتری در عمق هشت کیلومتری با زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۵ کیلومتری شهداد، ۲۷ کیلومتری سیرچ و ۳۷ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

جمعه ۹ شهریور

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *