اندازه‌گیری و ارتقای ۴ مهارت کلیدی در کودکان کار

|

فهرست مطالب

زهره فتحیان دستگردی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو درباره طرح پژوهشی بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای مهارت‌های زندگی در کودکان کار اظهار کرد: سال ۱۳۹۷ بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای مهارت‌های زندگی در کودکان کار محله‌های حاشیه‌نشین مطرح و با همکاری دو نهاد معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان و بهزیستی ۳۹۹ دانش‌آموز حاشیه شهرها را انتخاب و چهار مهارت اصلی در آن‌ها اندازه‌گیری شد، چهار مهارت جرئت‌مندی، تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم‌گیری در کودکان کار اندازه‌گیری و ارتقا داده شد.

وی با بیان اینکه میان محله‌هایی که کودک کار با سابقه کار در طول روز بیش از یک ساعت در بیرون از منزل داشتند، دو محله انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند، افزود: در ابتدا با برپایی کلاس‌های نقاشی، فیلم‌نامه نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و بازیگری از کودکان کار در محله مداخله دعوت به عمل آمد و سپس با نمایش آثار آن‌ها در نمایشگاهی از خانواده کودکان کار دعوت شد و چهار مهارت اصلی که عامل کاهش یا افزایش رفتارهای پرخطر در نوجوانان آن‌ها می‌شود، آموزش داده شد.

مجری این طرح پژوهشی ادامه داد: کودکان کار شش ماه مداوم تحت آموزش قرار گرفتند و میزان خودکارآمدی آن‌ها در مهارت‌های ذکر شده با استفاده از راهبردهای شکستن رفتار به گام‌های کوچک‌تر، استفاده از الگوهای نقش و تجارب موفق نوجوانان، تشویق و ترغیب و راهکارهای کاهش استرس در موقعیت‌های پرخطر ارتقا یافت و در مورد پیامدهای استفاده از مهارت‌های ارتباطی در موقعیت‌های مختلف اجتماعی با آنها بحث شد.

فتحیان دستگردی عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی به علت تأیید نشدن پرسش‌نامه رفتارهای مشکل‌دار همچون نزاع، دعوا، مصرف و حمل و نقل مواد اندازه‌گیری نشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *