به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، اوایل مردادماه سال 1401 سازمان هواپیمایی در گزارش بررسی سانحه ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد اعلام کرد:
« براساس بررسی از اسناد مربوطه مشخص گردید که در این رویدادها انواع مختلفی از محصولات کارخانه های سازنده مشاهده شده که تولیدات شرکت گهر ایران (صنایع بنی هاشم)، Bridgestone ، Dunlop ، Goodyear ، Michelin و…. بوده اند، پس مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت . – چرخ ها و لاستیک هواپیماها جزء قطعات عمردار (LLP) نیستند و متناسب با نحوه استفاده از آن فرسوده میشوند و مورد تعویض قرار میگیرند.
این چرخها ممکن است بهصورت تولید جدید (New) یا به صورت اورهال شده (Recap) استفاده شوند که تعداد دفعات پروازی آنها حدوداً از 200 تا 100 سیکل متفاوت می باشد. سابقه این رویدادها نشان میدهد که برخی چرخهای نو و برخی اورهال شده در این رویدادها صدمه دیده اند که تاثیر شرایط خارجی بر لاستیک را محتمل تر می سازد.
در بازدید سرزده از چرخهای هواپیماهای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخها کاملاً متفاوت است که این موضوع نشان می دهد دریافت لاستیک ها از منابع معتبر و مستقیم از کارخانه سازنده و بازدید مطابق با استانداردهای کارخانه شرط مهمی برای کارکرد مناسب آنهاست.
فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهره برداری میشود. این فرودگاه یکی از پر رفت وآمد ترین فرودگاههای کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام میدهد. تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده که دفاتر نظارتی سازمان برنامه دارند تا پس از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود بررسی کنند.
… پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای 83MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال 1394 و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای737B شرکت هواپیمایی سپهران درسال 1400 ، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمز گیری ، رنگ آمیزی)صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، بهدلیل زمانبر بودن و حجم زیاد پروژه ، تاکنون موفق به اقدام اصلاحی نشدهاند.
توصیه ایمنی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران:
در سریعترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام کرده و در این راستا برای دریافت هرگونه معافیت خاص موافقت سازمان هواپیمایی کشوری را کسب کند. با توجه به وارد شدن خسارت به شرکتهای هواپیمایی ، هماهنگی لازم برای نحوه جبران خسارت درخصوص سهم عوامل فرودگاهی نیز انجام پذیرد.»
21 مردادماه سال 1401 دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از فرودگاه مشهد درباره ترکیدن لاستیک هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی تابان و متعقاب آن ورود قطعاتی از لاستیک به محفظه ورود هوای موتور شماره یک توضیحاتی را در اینرابطه به شرح زیر ارائه کرد:
در ساعت 35:20 دقیقه بهوقت محلی روز چهارشنبه مورخه 22/04/1401 هواپیمای بوئینگ MD88 شرکت هواپیمایی تابان به علامت ثبت EP-TBF با شماره پرواز 6228 از مبداء اصفهان در فرودگاه مشهد فرود آمده و مسافر آن تخلیه شده و سپس مسافران بعدی هواپیما به مقصد شهر نجف اشرف سوار هواپیما شدهاند.
مجدداً در ساعت 20:21 دقیقه بوقت محلی UTC) 16:50) هواپیما با شماره پرواز 7263 از مبدا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه نجف با 9 نفرخدمه پروازی و 163مسافر)شامل دو مکانیک پرواز( در پارکینگ فرودگاه ، موتور را برای انجام پرواز روشن کرده و برای انجام پرواز به باند 13 چپ فرودگاه هدایت شده و در ساعت 27:21 دقیقه شروع به خزش برای پرواز کرده است.
به هنگام اقدام خلبان برای برخاستن از باند ناگهان لاستیک چرخ شماره یک ارابه فرود اصلی چپ هواپیما دچار مشکل شده و قطعاتی ازآن جدا شده و وارد محفظه ورود هوای موتور شماره یک شده که ناگهان باعث ایراد درتیغه های فن جلو و کمپرسور موتور و نهایتاً افزایش دمای موتور (595 درجه سانتیگراد) و شرایط واماندگی آن بهمراه صدای مهیب شده است. باتوجه به حدوث واقعه پس از سرعت 1V ، براساس دستورالعمل عملیاتی، خلبان به برخاستن هواپیما ادامه داده و پس از اوج گیری و کنترل هواپیما ، قدرت موتور مذکور را کاهش داده و موضوع را به فرودگاه مشهد اطلاع داده است که واحد تقرب فرودگاه مشهد نیز پیدا شدن قطعاتی از لاستیک روی باند را به اطلاع خلبان رسانده است.
بیشترین حوادث ترکیدگی چرخها در باند اصلی و به هنگام برخاستن بوقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارشهای بررسی دفتر حوادث سازمان هواپیمایی نشان میدهد کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD ، ناهم سطحی نیز بوجود آورده که چرخهای هواپیماها در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می شوند .علاوه براین روی سطح باند نیز فرورفتگی هایی موجود است. این مخاطره به هنگام دوران چرخهای سنگین می تواند منجر به صدمه اندک به ساختار لاستیک شده که ممکن است در دور بالا دچار ترکیدگی شود.
وعده صدور گواهینامه فرودگاهها تا پایان تیر 403
به گزارش مجله آرونو، گرچه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در آن زمان رسانهها را مقصر ترکیدن لاستیکها معرفی کرد، اما آذرماه ماه همان سال (1401) علیاصغر باریکانی مدیرکل دفتر مقررات، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با یادآوری این که از 9 فرودگاه بینالمللی کشور 2 فرودگاه گواهینامه فرودگاهی دارند، اظهار کرد: بر اساس قانون فرودگاههای باقیمانده حداکثر باید در یک بازه زمانی یکساله گواهینامه فرودگاهی را اخذ کنند.
وی با بیان اینکه تغییر قوانین باعث شده تا صدور گواهینامه فرودگاهی برای 7 فرودگاه دیگر با تاخیر مواجه شود، افزود: هماکنون فرودگاههای زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دارند.
وی با اشاره به اینکه بررسی اطلاعات فرودگاه کیش برای صدور گواهینامه انجام شده است، اضافه کرد: در مرحله بعد، کارشناسان سازمان هواپیمایی از این فرودگاه بازدید میدانی انجام خواهند داد.
مدیرکل دفتر مقررات، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: بر اساس مفاد ماده 4 آئیننامه مدیریت بهرهبرداری،احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی مصوب هیئت وزیران، فرودگاههای بینالمللی کشور باید تا پایان تیرماه سال 1403 گواهینامه فرودگاهی را دریافت کنند.
باریکانی با بیان اینکه گواهینامه فرودگاهی به دو صورت گواهینامه زیرساخت و بهرهبردار صادر میشود، یادآور شد: در مجموع طی 6 مرحله گواهینامه فرودگاهی صادر میشود که مراحل یک تا 3 آن 3 تا 6 ماه زمان میبرد.
وی در عین حال گفت: با وجود آییننامه مدیریت، بهرهداری،احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی، فرودگاههای بینالمللی و مرز هوایی باید بر اساس مقررات جدید گواهینامه فرودگاهی دریافت کنند.
وی همچنین از انجام همه کارهای مربوط به صدور گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه مشهد خبر داد.
به گزارش مجله آرونو، یکماه از وعده «پایان تیرماه 1403» میگذرد و در جدیدترین اظهارنظر درباره گواهینامه فرودگاههای بینالمللی کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفته است: « پرونده فرودگاههای بین المللی ایران که تا الان روی آنها کار شده به سازمان هواپیمایی ارسال شده است.»
وی ادامه داد: عملاً یعنی گامهای مربوط به شرکت فرودگاهها در این رابطه برداشته شده است. با مساعدت همکاران بنده که سالیان سال تجربه دارند کمک میکنند در اسرع وقت این موضوع انجام شود. پرونده فرودگاههای مشهد، یزد، کرمان، تبریز و اصفهان در یک بازه زمانی مشخص به سازمان ارسال شده است.
وی یادآور شد: فرودگاه شیراز ابتدای امسال موفق به اخذ گواهینامه شد و فرودگاههای زاهدان و بندرعباس هم قبلاً گواهینامه را اخذ کرده بودند.
انتهای پیام/