به گزارش خبرگزاری مجله آرونو به نقل از فایننشال تایمز، جاناتان رینولدز، وزیر بازرگانی جدید انگلیس طی اظهاراتی اعلام کرد که این کشور فعلاً قصد ندارد از اتحادیه اروپا پیروی کند و تعرفههای سختگیرانهای برای واردات خودروهای برقی چین اعمال کند.
رینولدز طی سخنانی در نشست وزرای تجارت گروه هفت G7 در ایتالیا تصریح کرد که وی با همکاران اروپایی خود درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چین به عنوان راهی برای مقابله با آنچه که این اتحادیه “یارانه دولتی ناعادلانه” میداند، بحث و مذاکره کرده است.
اما این وزیر انگلیسی به همکارانش اشاره کرد که اگرچه نگران این موضوع است، اما برنامهای برای آغاز فوری تحقیقات رسمی در مورد واردات خودروهای برقی چین ندارد.
رینولدز گفت: من هیچ چیزی را رد نمیکنم، اما اگر صنعتی دارید که بسیار صادرات محور است، (باید) تصمیمی که میگیرید برای آن بخش درست باشد.
عوامل داخلی دولت بریتانیا تأکید میکنند که بخش خودروی این کشور به طور رسمی از سازمان راهحلهای بازرگانی درخواست نکرده است که تحقیقاتی را در مورد واردات خودروهای برقی چین آغاز کند؛ اقدامی که برای آغاز تحقیقات دولت بریتانیا ضروری است.
یکی از این افراد در این باره گفت: وزیر به صراحت گفته است که اقدامات لازم را برای حفاظت از صنعت خودروی بریتانیا انجام خواهد داد.
اما این عوامل افزودند که رینولدز هنوز در مرحله صدور دستور برای شروع تحقیقات نیست.
بریتانیا در مجموع در سال 2023 حدود 700 هزار خودرو صادر کرد که شامل مدلهایی از نیسان، جگوار، لندرور و مینی میشد.
بر اساس داده های انجمن سازندگان و بازرگانان موتور انگلیس (SMMT)، تنها 7 درصد از این موارد به چین صادر شد، در حالی که 60 درصد آنها وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.
این آمار نشان میدهد که بریتانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، مانند آلمان، کمتر در معرض انتقام چین قرار خواهد گرفت.
با این حال، بازار خودروهای برقی داخلی بریتانیا تحت تسلط برندهایی است که در چین تولید میشوند، از جمله تسلا، بیامو و امجی که متعلق به شرکت چینی سیاک موتور SAIC Motors است.
اتحادیه اروپا اخیراً تایید کرد که تعرفه های واردات خودروهای برقی از چین، از جمله برندهای غربی ساخت چین مانند تسلا و حتی برخی برندهای اروپایی را تا 37.6 درصد افزایش خواهد داد.
این تصمیم در پی نتیجه تحقیقات اتحادیه اروپا گرفته شد که نشان میداد تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین از یارانههای “ناعادلانه” دولت چین بهره مند میشوند.
بر اساس این گزارش، تعرفههای جدید از 17.4 درصد تا 37.6 درصد متغیر است و از 5 ژوئیه اجرایی شد.
انتهای پیام/