به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، فصل جدید برنامه حسینیه معلی با اجرای نجمالدین شریعتی و به تهیهکنندگی سعید ستودگان، با اتفاقات و واکنشهای زیادی همراه بود؛ در این مدت، قسمتهای مختلف از اجراهای متفاوت در صفحه مجازی دست به دست میشد و این نشاندهنده بهکارگیری خلاقیت جدیدی در رسانه ملی بود تا یک برنامه که بیشتر قالب مذهبی دارد بتواند در دل همه گروههای جامعه جا باز کند؛ رسانهای که برنامههای مذهبی آن با برنامههایی مانند سمت خدا پیش میرفت، توانست علاوه بر سخنرانی، مداحی را هم به خود اضافه کند تا یک هیئت کامل در خود داشته باشد.
از جمله تغییرات این فصل، حضور محمدرضا طاهری است، همچنین مهدی رسولی پس از یک فصل غیبت، دوباره به آغوش حسینیه معلی پیوست. سیدرضا نریمانی و نزار قطری از فصل گذشته به حسینیه معلی آمدند و ماندند، این در حالی است که سیدمجید بنیفاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی و عبدالرضا هلالی بهعنوان کارشناس و داور حضور داشتند. حجتالاسلام مصطفی کرمی هم پس از یک تجربه حضور در «حسینیه معلی» یک بار دیگر در ایام محرم کنار دیگر مداحان کارشناس در میز ذاکران حضور پیدا میکند.
یکی از بهترین دستاوردهای حسینیه معلی، نشان دادن سبک عزاداری قسمتهای مختلف ایران، متناسب با فرهنگ و جغرافیای همانجاست؛ سبکهایی که پیشتر شاید جز محلیهای همان منطقه کسی چیزی از آن نمیدانست، اکنون به سمع و بصر یک ایران رسیده است؛ عزاداریهایی که با حضور پرشور هیئتها و مردم همراه بود و با محتوا و اجرای خاص خود، یادآور سنتهای دیرینه عزاداری در ایران میشد و این یعنی که ایران از دیرباز، دلسوخته و محب مکتب امام حسین (ع) بوده است.
آئین سنتی نخلگردانی ایزدیها، آئینهای مظلوم بوشهر، آئین عزاداری روستای خرقان شهر شاهرود، سنگزنی آشخانه خراسان شمالی، آئین خاص کفنپوشان و نوحهخوانی سنتی کرمان، آئینهای سینهزنی کمر به کمر شهرستان رامیان، تشتگذاری مردم اردبیل، سنج و دمام بوشهری، بشیکگردانی اردبیل، سلام علم و کوزه بهشهر و شمعگردانی اردبیل تنها چند نمونه از بیش از ۵۰ آئین سنتی عزاداری در این برنامه بود که با استقبال خوبی مواجه شد و از سویی حضور داوران و شرکتکنندگان از کشورهای مختلف و پخش این برنامه از شبکههای بینالمللی، موجب شده است حسینیه معلی، حسینیهای نه به وسعت یک ایران بلکه فراتر از آن باشد و به محفلی جهت آشنایی مردم کشورهای همسایه با آئینهای سنتی ایران و بالعکس تبدیل شود و این امر جلب توجه مخاطبان سیما را نیز به همراه داشت:
کاربری در این باره نوشت:
«برنامه زیبای #حسینیه_معلی در #شبکه_سه سیما هم برای شکوفایی و معرفی استعدادهای پنهان مناطق مختلف کشور موفق عمل کرده است، هم عزاداری سیدالشهدا را به زبانها و لهجههای زیبای کشورمان به اشتراک میگذارد که در تقویت انسجام ملی با محوریت عاشورا اثرگذار است.»
کاربری دیگر هم اینطور نوشت:
«یکی از بهترین برنامههای چندین سال اخیر برنامه #معلی.
یکی از برنامههایی که باعث میشه از کرد و لر و ترک و سیستانی و عرب و فارس هر جای ایران که باشن دیده بشن
خدا قوت به عوامل برنامه بچه انقلابیهایی که حواسشون به همه اقوامهای شاید فراموش شده ایرانی هست.»
دیگری هم اینطور واکنش نشان داد:
«قشنگی برنامه معلی اینه که آداب و رسوم عزاداری مناطق مختلف ایرانعزیز رو نشون میدن و در موردشون توضیح میدن.»
حضور پرشور نوجوانان و جوانان در این برنامه از دیگر نکات امیدبخش آن است؛ این موضوع میتواند دو جنبه داشته باشد، اول اینکه راه نجات و حفظ این سنتهای دیرینه و در معرض فراموشی، انتقال آن به نسلهای جدید است و نسل جدید با دریافت این سنتها آنها را به فرزندان خود منتقل میکند؛ دوم اینکه با توجه به حضور کارشناسان سطح بالای کشوری، زمینه و بستر بسیار مفیدی برای رشد استعداد و دیده شدن نوجوانان و جوانان مستعد فراهم میشود که به نوبه خود، اتفاق مهمی است که این موضوع نیز مورد توجه کاربران مجازی قرار گرفت:
کاربری در این باره نوشت:
«دیروز برای اولین بار تونستم برنامه حسینیه معلی رو ببینم و بسیار لذت بردم که دههنودیهامون چه با شور و شوق و شعور برای امام حسین مداحی و سینه میزدن.
#ما_ملت_امام_حسینیم»
کاربری دیگر هم نوشت:
«برنامه #معلی با اینکه همه نوستالژیهای نوجوانی نسل ما در محرم را بازتولید میکند، توانسته با نسل نو هم ارتباط بگیرد.
تجربه این پیوند نسلی در آئینهای عاشورایی را باید به همزبانی در همه عرصهها گسترش داد.»
علاوه بر نوع برنامهریزی و اجرا و نکات مذکور، موردی که بیش از دیگر موضوعات مدنظر کاربران قرار گرفت و به نوعی به بیشتر دیده شدن این برنامه کمک کرد، دکور خاص آن بود؛ نورپردازی و جو بسیار شبیه به کربلا، این احساس را به مخاطب منتقل میکند که انگار در حرم امام حسین (ع) است؛ همچنین سبک چینش جایگاه تماشاگران و کارشناسان، توانسته دید کاملتری از استودیو به مخاطب پشت تلویزیون ارائه دهد؛ مخاطبانی که شاید برای به هر دلیلی امکان رفتن به روضه را نداشتند اما به برکت این برنامه، در این شبها به هیئت امام حسین (ع) دعوت شدند.
کاربری با اشاره به نقش این برنامه در خانهها نوشت:
«صدا و سیما با برنامه فاخر #حسینیه_معلی، هر خانه را عزاخانه امام حسین علیهالسلام کرد. واقعاً متشکریم. اجرتون با سالار شهیدان.»
و دیگری هم از مادربزرگی گفت که این شبها خانهنشین شده بود:
«شب اول محرم مادربزرگم عمل داشت و بعد عملش توی خونه روی تخت خوابیده و نتونسته جایی هیئت بره، ممنونم از برنامه #حسینیه_معلی که این قابلیت رو ایجاد کرده که وقتی توی خونه نشستیم هم حس توی حسینیه بودن رو بهمون میده.»
کاربری دیگر هم از شعری نوشت که دلها را میسوزاند:
«بعد از دیدن دکور حسینیه معلی یاد این شعر از محمد سهرابی افتادم…
حالا که تا دیار تو ما را نمیبرند
ما قلبمان شکست، حرم را بیاورید…»
کاربری هم با اشاره به دکور متفاوت این برنامه نوشت:
«حسینیهای که در این سالها برای آنهایی که امکان حضور در مراسمات محرم را نداشتند، فضای هیئت را تداعی میکرد، حالا حس حرم اباعبدالله «علیهالسلام» را به مخاطب میدهد. خداقوت به طراحان و بانیان خوش ذوق #حسینیه_معلی»
باید اشاره کرد که در ایام محرم، در کنار برنامه «حسینیه معلی» برنامههای دیگری از پلت@فرمهای مختلف پخش شد که یکی از آنها «مهلا» با اجرای محمدحسین پویانفر، مداح اهلبیت بود که در ادامه مروری بر میزان بازخوردهای این دو برنامه در شبکههای مجازی خواهیم داشت:
به گزارش مجله آرونو، برنامههایی مانند معلی با رویکردی جدید توانست سبک جدیدی از برنامههای مذهبی تلویزیونی را به مخاطبان ارائه دهد؛ برنامههایی که جدا از قالب گفتوگویی صرف به ارائه مطالب جدیدی به مخاطبان پرداخت و در این باره میتوان مدعی شد که عشق به امام حسین (ع) مرز نمیشناسد؛ امروز گسترش رسانه، فرصتی برای نشان دادن مصائب و تبیین پیامهای کربلا به روشهای مختلف است و الگوگیری از برنامههایی چون حسینیه معلی و مهلا میتواند در این مسیر، مفید واقع شود.