ارز دولتی سرعت افزایش بهره وری صنعت خوراک دام را کاهش داد

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام ، طیور و صنایع وابسته در پاسخ به سوال خبرگزاری مجله آرونو  درباره کیفیت نهاده ها و عدم جایگزینی و استفاده از منابع داخلی به جای وارداتی، اظهار داشت: تا زمانی که ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی و خوراک دام اختصاص می یابد، نمی‌توان به طور جدی برای جایگزینی نهاده‌های داخلی و های‌تکنولوژی صحبت کرد.

وی افزود: یارانه نهاده‌های دامی به حدی قوی عمل می‌کند که جایگزینی نهاده ها، کیفیت و قیمت تمام شده از پنجره خارج می شود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ادامه داد: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقداماتی برای دانش بنیان کردن تولیدات و جایگزینی نهاده ها در بخش خوراک دام در دستور کار دارند و در حال حاضر تولیداتی  نیز در بخش خوراک دام داریم که جایگزینی در آنها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام شده تا زمانی که ارز دولتی به واردات نهاده های دامی اختصاص یابد بهره وری و نوآوری در حوزه خوراک دام با سرعت کمی پیش می‌رود.

موافق قدیری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری مجله آرونو درباره  دلیل عدم مشارکت همه انجمن‌ها و تشکل‌های بخش دام و طیور در این نمایشگاه گفت: نقطه نظرات همه تشکل ها و انجمن ها برای حضور در این نمایشگاه گرفته شده و از آنها نیز دعوت به عمل آمد، تصمیم نهایی برای حضور هر بخشی توسط خود آنها انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی باعث می‌شود که صنعت دام و طیور از وضعیت بی‌صدایی نجات پیدا کند. این نمایشگاه می‌تواند از نابه‌سامانی در زنجیره محصولات پروتئینی کشور، گزارشی مفصل و دقیق تهیه کرده و این صدا را به گوش رئیس‌جمهوری ایران برساند.

موافق قدیری از حضور سه کشور ترکیه، روسیه و چین گفت که در این نمایشگاه پاویون داشته و 14 کشور به‌صورت نمایندگی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین 400 شرکت داخلی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت اختصاصی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

موافق قدیری ادامه داد: روسیه حضور پررنگی در نمایشگاه خواهد داشت. فروش کالا در روسیه مراحل خاصی دارد و کالا باید در آنجا ریجستری شده و ثبت شود. ما در نمایشگاه کارگاه آموزشی در جهت رجیستری کالاها خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با مراحل تولید، توزیع و عرضه محصولات پروتئینی با کیفیت است. ما باید در این فرصت نشان دهیم که چگونه از فضای سنتی به‌سوی نوآوری‌ها حرکت کنیم. یکی از محورهای مهم نمایشگاه امسال تأکید بر نوآوری‌ها و محصولات جدید است که توسط مدرسین به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران درباره محورهای برگزاری این رویداد هم گفت: محورهای اصلی این نمایشگاه شامل توسعه و ترویج خوراک آماده و صنعتی و آبزیان، مدیریت مدنی و صنفی در تولید و ارتقای شناخت و باور جامعه از نقش صنعت در توسعه پایدار است.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفته که به توسعه و ترویج تجهیزات و فناوری‌های نوین، استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و افزایش نقش صنعت دام و طیور در تولید اشتغال و درآمد ملی کمک کند.

او در این نشست از مستقر شدن میز خدمت تخصصی در تمام حوزه‌ها کشاورزی گفت و اینکه فضای اختصاصی برای پاویون دانش‌بنیان‌های صنعت دام و طیور داده‌شده است. رایزنی‌هایی با گمرک، امور مالیاتی و غیره که تولیدکنندگان ما چالش جدی با آن‌ها داشتند، انجام‌شده تا این دستگاه‌ها هم میز خدمت در نمایشگاه داشته باشند.

وی اظهار داشت: در این بخش امکانات ویژه‌ای برای فعالان دانش‌بنیان در نظر گرفته‌شده است. در این زمینه رایزنی‌هایی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم تا از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه حمایت کند.

موافق قدیری گفت: در تعامل با امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه ایران نیز اقدامات لازم جهت دعوت و میزبانی از سفرای 39 کشور مطرح در صنعت دام، طیور و آبزیان در مراسم افتتاحیه و حضور هیات‌های تجاری از کشور هدف تجاری همچون چین، ترکیه، روسیه و کشورهای همسایه و آسیای میانه صورت پذیرفته است.

موافق قدیری با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم توسعه توسط محمد مخبر گفت: در این برنامه به بخش دام و طیور کم پرداخته شده است اما نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتر است.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *