۳ برابر شدن تعداد افراد مبتلا به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰ / تاثیر روغن زیتون بر سلامت مغز

|

فهرست مطالب

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه آلزایمر اپیدمی قرن ۲۱ نامیده شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در جهان سه برابر شود و افراد به‌منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باید از عوامل زمینه‌ساز آلزایمر که شامل عوامل متابولیکی، جسمانی، روانی، تغذیه‌ای، محیط زیستی و سبک زندگی است، پیشگیری کنند.

وی افزود: به‌تازگی هوش مصنوعی ساخته شده است که تنها با انجام آزمایش خون، سنجش میزان چربی و بررسی بعضی ژن‌ها و بعضی فاکتورهای التهابی، می‌تواند هفت سال زودتر از ظهور علائم تشخیص دهد که فرد در آینده به بیماری آلزایمر مبتلا خواهد شد یا خیر.

نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: تنها در آمریکا هر یک دقیقه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود که دوسوم افراد درگیر با این بیماری، زنان هستند و این در حالی است که یک‌سوم از موارد ابتلاء به بیماری آلزایمر به‌طور کامل قابل پیشگیری است.

صفری ادامه داد: بنابر مطالعات انجام شده، دو ترکیب پروبیوتیک گیاهی شامل اینولین و فروکتوالیگوساکارید می‌تواند در صورت مصرف به مدت ۱۲ هفته، موجب افزایش سرعت پردازش مغز، بهبود حافظه و بهبود کارکردهای شناختی در افراد بالای ۶۰ سال شود که بهبود عملکردهای شناختی در پی تغییر فلور میکروبی روده توسط این دو پروبیوتیک است.

وی گفت: استفاده از غذاهای گیاهی، سبزیجات، میوه‌ها و غذاهای دریایی می‌تواند از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر پیشگیری کند، همچنین نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در صورت کمبود ویتامین D، احتمال ابتلای افراد به بیماری آلزایمر تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن زیتون علاوه بر تأثیرگذاری بر سلامت قلب، می‌تواند بر سلامت مغز نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده روزانه از مقدار اندکی بیشتر از یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون، می‌تواند تا ۲۸ درصد خطر مرگ در اثر زوال عقل را کاهش دهد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *